Laddar annons

Serviceinriktad ordningsvakt/domstolsvärd
Sveriges Domstolar, Svea hovrätt
Ordningsvakt
Kommun: Stockholm
Korta fakta om jobbet
Omfattning: Heltid
Varaktighet: 3 månader – upp till 6 månader
Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning
Antal jobb: 1
Om jobbet
Vill du utvecklas i din roll som ordningsvakt och söker ett meningsfullt och varierat arbete i en av samhällets viktigaste verksamheter?
Vill du arbeta med kompetenta och trevliga kollegor i centrala Stockholm? Då kan det vara dig vi söker!
Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med cirka 430 anställda. Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets.
Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar samt en administrativ enhet. Vid den administrativa enheten finns bl.a. en servicesektion där de som arbetar med internservice ingår. I sektionen ingår domstolsvärdar (ordningsvakter), supporttekniker, vaktmästare och administratörer för nämndemannastöd.
Svea hovrätt erbjuder en attraktiv arbetsplats, vackert belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm. Vi strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats och värdesätter mångfald bland medarbetarna avseende ålder, kön samt etnisk och kulturell bakgrund.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som ordningsvakt/domstolsvärd innebär ett omväxlande arbete med varierade arbetsuppgifter där tonvikten ligger på förebyggande säkerhetsarbete och service för hovrättens personal samt parter och andra som besöker domstolen. Vi värdesätter och lägger stor vikt vid att ta tillvara på varandras styrkor i gruppen genom gott samarbete, problemlösning och tydlig kommunikation.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:
• Bemanning av säkerhetskontroll.
• Bemanning i reception vilket bl.a. innebär hantering av inkommande ärenden och ge service till besökare.
• Trygga hovrättens arbete och lokaler avseende ordningshållning, säkerhet och brandskydd.
• Hantering av larm, passersystem och CCTV.
• Administrativa uppgifter såsom bl.a. ljudkopiering, planering och fördelning av förhandlingssalar inför kommande förhandlingar.
• Bistå med teknisk support i förhandlingssalar.
• Hålla internutbildning i salsteknik och säkerhet.
• Internservice såsom posthantering, möblering, iordningsställande av arbetsrum m.m. är inte vanligt förekommande men kan komma att ingå.
Kvalifikationskrav
• Svenskt medborgarskap.
• Giltigt ordningsvaktsförordnande med behörighet för säkerhetskontroll.
• Gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
• God datorvana.
• Fullgott färgseende (då arbete vid röntgenutrustning kräver det).
• Tidigare erfarenhet från arbete inom domstol med kunskap om förekommande administrativa uppgifter
• Du behöver ha genomgått polisens utbildning för säkerhetskontroll samt kan komma att behöva utbildning för röntgen, om du inte redan har genomgått det.
• Tidigare erfarenhet av videokonferensteknik, CCTV och larmhantering
Vem är du?
Då du kommer att arbeta i ett team med andra domstolsvärdar är det viktigt att du har en mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga samt att du har förmåga att se arbetsuppgifter och uppkomna situationer ur ett helhetsperspektiv. Du trivs med att vara en del av ett arbetslag och sprider positiv energi.
Arbetet innebär många kontakter internt och externt vilket ställer krav på att du har en hög grad av mognad, serviceförmåga och är tydlig i din kommunikation. Vidare är det viktigt att du har ett eget driv och initiativtagande samt är ansvarstagande. Du är strukturerad, har en god administrativ- och planeringsförmåga och är tekniskt intresserad.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande service, omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Vi ställer krav på att du står upp för laglydighet, demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet.
Ansökningsförfarande
• Fullständig ansökan görs i Visma.
• I ditt personliga brev beskriver du varför du söker tjänsten samt på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet.
• I ditt CV anger du tidigare arbetsplatser med tillhörande arbetsuppgifter samt tidsperioder.
• Ladda upp slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande utbildning. Behöver du komplettera detta ska det framgå i det personliga brevet.
• Urval kan komma att ske löpande.
Om anställningen
Lön
Månadslön
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Anställningsvillkor
Heltid.
Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2025-04-01 Tillträde sker snarast möjligt. Tidsbegränsad anställning, primärt till och med 30 september.
Var ligger arbetsplatsen?
Arbetsplatsen ligger i kommunen Stockholm i Stockholms län.
Arbetsgivaren
Sveriges Domstolar
Postadress
Sveriges Domstolar
Box 2290
10317 Stockholm
Kontakt
Kontaktpersoner
- Axel Bergwik, HR-specialist08-561 671 80
- Ellenor Gallman Martinsson, Servicechef och bitr. säkerhetschef08-561 672 14
Fackliga kontaktpersoner
- Ayse Erdogan, Samordnare (ST)08-56167209
- Carina Sjögren, Hovrättsråd (Saco-S)08-561 673 19