Så behandlar vi dina personuppgifter
Vi på Arbetsförmedlingen vill att du ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Denna sida är till för att ge dig övergripande information om vad vi gör med dina personuppgifter. Här kan du bland annat läsa om vad en personuppgift är, på vilket sätt vi behandlar dem och vilka rättigheter du har.
Allmänt om personuppgifter
Personuppgifter är all information som på något vis kan kopplas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn och personnummer men även uppgifter som endast indirekt kan kopplas till en person som användarnamn, folkbokföringsadress och IP-nummer.
Vi behandlar personuppgifter för olika ändamål och i olika delar av vår verksamhet. Arbetsförmedlingen behandlar dina personuppgifter i samband med att vi fullgör vårt myndighetsuppdrag. Det är Arbetsförmedlingen som är personuppgiftsansvarig för all behandling av personuppgifter som vi gör.
För att det ska vara tillåtet för Arbetsförmedlingen att behandla dina personuppgifter måste det finnas en rättslig grund för behandlingen och ett särskilt och uttryckligt ändamål.
Personuppgifterna som behandlas hos oss hanteras i enlighet med EU:s dataskyddsförordning och lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (dataskyddslagen). Bestämmelserna innebär ett förstärkt skydd för dig som privatperson när myndigheter och företag behandlar dina personuppgifter. Vår behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten är även reglerad i lag, förordning och Arbetsförmedlingens föreskrifter som bara gäller Arbetsförmedlingen.
Dataskyddsförordningen (imy.se)
Lag med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning (riksdagen.se)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400) (riksdagen.se)
När, hur och varför vi behandlar dina personuppgifter
Arbetsförmedlingens verksamhet är reglerad i lag eller annan författning. När Arbetsförmedlingen behandlar personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten är det för att myndigheten enligt olika regelverk får eller ska göra det. Den rättsliga grunden för den behandlingen är att vi utför en uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning. Vi kan även behandla personuppgifter om det krävs enligt avtal, eller när samtycke har lämnats.
Vi behandlar bara personuppgifter för särskilda ändamål. Det kan exempelvis vara personuppgifter om arbetsgivare, arbetssökande, leverantörer och anställda för att vi bland annat ska kunna handlägga ärenden. I ärendehandläggningen är myndigheten skyldig att utreda och kontrollera att lämnade uppgifter är korrekta. Vi behandlar även personuppgifter när vi följer upp och utvärdera vår verksamhet samt för att ta fram avidentifierad statistik. Dessutom behandlar vi personuppgifter för arkivändamål av allmänt intresse och för statistiska eller historiska forskningsändamål.
Nedan beskrivs hur vi behandlar dina personuppgifter i några vanliga situationer.
Var dina personuppgifter kommer ifrån och vilka vi delar dem med
De flesta uppgifter samlar vi in direkt från dig. Om du är arbetssökande kan det ske till exempel vid inskrivningen eller aktivitetsrapportering.
Ibland får vi uppgifter om dig från andra myndigheter och aktörer. Vi kan till exempel ta del av folkbokföringsuppgifter från Skatteverket och uppgifter från de leverantörer som utför arbetsmarknadspolitiska insatser på uppdrag av Arbetsförmedlingen som de är skyldiga att lämna enligt Arbetsförmedlingens föreskrifter Uppgiftsskyldighet för leverantörer (AFFS 2023:1).
I vissa fall delar vi dina personuppgifter med andra myndigheter och aktörer. Arbetsförmedlingen gör det för att vår verksamhet ska kunna bedrivas eller för att uppgifterna behövs i mottagarens verksamhet.
Offentlighetsprincipen
Eftersom vi är en myndighet är vi också skyldiga att lämna ut allmänna handlingar som är offentliga om någon begär det, i enlighet med offentlighetsprincipen. Om uppgifter omfattas av sekretess kommer Arbetsförmedlingen inte att lämna ut dem. Vilka uppgifter som kan omfattas av sekretess anges bland annat i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Så här länge sparas dina personuppgifter
Arbetsförmedlingen får behandla personuppgifter om arbetssökande i våra verksamhetssystem tre år efter att vi har beslutat att avregistrera dig som arbetssökande. Uppgifter som används för att ta fram avidentifierad statistik får vi använda så länge de är nödvändiga för det ändamålet.
Arkivlagstiftningen bestämmer vilka handlingar och uppgifter som ska bevaras eller gallras efter en bestämd tid. Eftersom Arbetsförmedlingen är en myndighet ska de handlingar som är allmänna bevaras som utgångspunkt, för arkivändamål av allmänt intresse och vetenskapliga eller historiska forskningsändamål.
Dina rättigheter
De rättigheter vi nämner här rör bara behandling av personuppgifter. Vill du ta del av en allmän handling eller uppgift använd formuläret:
Är du inte nöjd med ett beslut du har fått från oss eller har andra synpunkter om vår handläggning eller verksamhet använd formuläret:
Dina rättigheter som rör behandling av personuppgifter:
Begär radering, registerutdrag, rättelse eller information om personuppgifter
Om du har synpunkter eller klagomål kring vår behandling
Kontakta vårt dataskyddsombud
Om du har frågor eller synpunkter på vår personuppgiftsbehandling kan du kontakta vårt dataskyddsombud. Dataskyddsombudets roll är att utföra kontroller och informationsinsatser för att säkerställa att myndigheten följer EU:s dataskyddsförordning.
E-postadress: dataskyddsombud@arbetsformedlingen.se
Telefon: 0771-60 00 00
Besöksadress: Elektrogatan 4, Solna
Postadress:
Arbetsförmedlingen
Dataskyddsombud
107 67 Stockholm
Kontakta Integritetsskyddsmyndigheten
Du kan även kontakta Integritetsskyddsmyndigheten för att lämna in ett klagomål, om du har synpunkter eller är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter.