Så behandlar vi dina personuppgifter när du kontaktar oss
Det finns olika sätt att komma i kontakt med oss. Du kanske ställer en fråga till vår chattrobot eller ringer till oss. Här berättar vi hur vi hanterar dina personuppgifter vid kontakt med oss.
Arbetsförmedlingen är ansvarig för att hantera dina personuppgifter på ett korrekt sätt och i enlighet med lagar och förordningar. Det innebär att Arbetsförmedlingen är personuppgiftsansvarig.
Hantering av personuppgifter när du ringer oss
Vad gör vi med uppgifterna om dig?
När du ringer Arbetsförmedlingen kommer du att få prata med en arbetsförmedlare. Du kan prata med en arbetsförmedlare utan att identifiera dig hos Arbetsförmedlingen. Eller så kan du välja att identifiera dig hos Arbetsförmedlingen för att få hjälp med ditt eget ärende.
När du ringer till oss behandlar vi dina personuppgifter för att kunna ge service till dig som kontaktar Arbetsförmedlingen enligt 6§ förvaltningslagen (2017:900).
När du har identifierat dig för att få hjälp med ditt ärende, behandlar vi dina personuppgifter för att kunna handlägga det och vidta de åtgärder som behövs, enligt förordning (2007:1030) med instruktion för Arbetsförmedlingen samt förvaltningslagen (2017:900).
Om du vill läsa mer om Arbetsförmedlingens personuppgiftsbehandling i allmänhet kan du göra det här:
Så hanterar vi dina personuppgifter
Vilka uppgifter behandlar vi om dig?
När du ringer till Arbetsförmedlingen utan att identifiera dig behandlar vi ditt telefonnummer. Om du identifierar dig kommer vi även att behandla ditt namn och personnummer. Det du säger i samtalet med arbetsförmedlaren kommer att antecknas i ditt ärende om det är relevant för ärendet.
Vilka personuppgifter som Arbetsförmedlingen får registrera om dig inom ditt ärende bestäms av förordning (2002:623) om behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
Hur länge lagrar vi dina uppgifter?
När du ringer till Arbetsförmedlingen kommer ditt telefonnummer att sparas i våra loggar i 15 månader. Det sparas för att vi i efterhand ska kunna se vem som har ringt oss om det dyker upp några frågor om samtalet.
Om du har identifierat dig kommer ditt samtal med arbetsförmedlaren att antecknas i ditt ärende, om det är relevant för ärendet. Hur länge de uppgifterna finns kvar varierar mellan olika typer av ärenden och styrs av arkivreglerna för ärendet. Vanligtvis tas uppgifterna bort 26 månader efter det att du inte längre är inskriven hos Arbetsförmedlingen.
Kommer dina uppgifter att överföras till någon annan?
Arbetsförmedlingen kommer inte att överföra dina personuppgifter till någon annan organisation när du ringer oss.
Hantering av personuppgifter när du chattar med vår robot
Vad gör vi med uppgifterna om dig?
Vi behandlar dina personuppgifter när du använder vår chattrobot för att du ska kunna få svar på enklare frågor utan att behöva köa för att få prata med en arbetsförmedlare. Vi gör det för att du ska få bättre service av oss, vilket är en uppgift av allmänt intresse som Arbetsförmedlingen ska utföra enligt 6§ förvaltningslagen (2017:900).
Vilka uppgifter behandlar vi om dig?
När du chattar med vår chattrobot använder den din IP-adress för att kommunicera med dig. Chattroboten använder det du skriver i chattrutan för att söka igenom sin databas efter lämpliga svar. Om du skriver in personuppgifter om dig själv så kommer de att behandlas, men chattroboten söker inte efter svar baserat på unika uppgifter om dig.
Hur länge lagrar vi dina uppgifter?
Inga personuppgifter som handlar om dig lagras efter att du stängt ner chatten med chattroboten.
Kommer dina uppgifter att överföras till någon annan?
Inga personuppgifter överförs utanför Arbetsförmedlingen när du använder vår chattrobot. Chattroboten sköts tekniskt av Telia, men ingen på Telia kan se det du har skrivit.
Mer om hur vi hanterar personuppgifter
Hur vi behandlar dina personuppgifter, vilka rättigheter du har i förhållande till Arbetsförmedlingens personuppgiftsbehandling samt kontaktuppgifter till dataskyddsombudet.