När du ska skicka in medicinska underlag till oss
Arbetsförmedlingen kan fråga efter medicinska underlag från dig som har en funktionsnedsättning eller ohälsa som påverkar dig när du jobbar eller söker jobb. Underlagen är viktiga när vi ska fatta beslut om vilket stöd du behöver från oss.
Vad används medicinska underlag till?
För att kunna stötta dig på bästa sätt behöver vi få en helhetsbild av dina behov. I samtal med dig tar vi därför reda på vad du är bra på och vad du kan göra, men också vilka begränsningar eller svårigheter du möter i samband med jobb eller i din arbetsmiljö. Underlagen är en av flera delar i den helhetsbedömning vi gör tillsammans med dig och är viktiga när vi ska fatta beslut om vilket stöd du behöver och kan få från oss.
Stöd du kan få vid funktionsnedsättning och ohälsa
Vad är medicinska underlag?
Medicinska underlag kan vara olika former av läkarintyg, medicinska utredningar eller utlåtanden från vården. Till exempel ett läkarutlåtande, en journalkopia eller en neuropsykiatrisk utredning. Det kan också vara intyg från särskola/anpassad skola.
Så skickar du in ditt underlag
Du behöver bara skicka in underlag om du haft kontakt med oss och vi har kommit överens om det. Skicka underlaget via post till den adress du fått från oss, eller lämna in det till ett servicekontor hos Statens servicecenter.
Hitta servicekontor (statenssc.se)
När vi har tagit emot dina underlag skannas de in och sparas i våra system. Underlagen delas aldrig vidare till arbetsgivare och det är bara handläggare som hanterar ditt ärende som har tillgång till dina underlag.