Kartlägg dina kompetenser

Att förstå vem du är och vad du är bra på är grunden till din karriärplanering. Även om du har en utbildning eller har jobbat länge, är det viktigt att gå igenom vilka resurser du har och klä dem i ord. Ta hjälp av våra guider.

Hitta dina styrkor och intressen

Ofta kan vi mer än vi tror. Därför är det viktigt att du inte bara tittar på din formella utbildning och arbeten du haft, när du funderar över dina starka sidor. Kunskaper får du också genom saker du gjort på fritiden, kanske i en förening eller genom en hobby. Kom ihåg att dina starka sidor kan passa i många olika yrken. Om du till exempel är väldigt noggrann så är det en styrka både som lastbilsmekaniker, städare eller ekonom. Dina intressen kan vara en bra utgångspunkt för att ringa in vem du är och vad du är bra på. Och vilka yrken som kan passa dig.

Det är dina styrkor som är din allra största tillgång, och det är förstås en fördel att arbeta med något där du har nytta av det du är bra på. Ringa därför in och lyft dina styrkor, istället för att försöka åtgärda dina svagheter.

Gör så här

  1. Kom igång med att hitta dina styrkor genom att fundera på dessa frågeställningar. Skriv ner 2–3 saker på varje punkt. (5 minuter)

    Vad brinner du för? Vad är det du gör när allt flyter och tiden bara rinner iväg? Vad får dig att känna dig full av energi och entusiasm?

    Styrkor och egenskaper. Hur är du som person? Vilken roll passar dig och i vilka sammanhang känner du dig bekväm? När är du som mest framgångsrik i det du gör? När har du lätt för att lära dig nya saker, både fakta och praktiska uppgifter?

    Vilka erfarenheter har du? Vad har du gjort tidigare i livet, som du kan bygga vidare på? Det behöver inte vara något du har jobbat med, utan kan vara saker du har gjort i helt andra sammanhang. När du börjar reflektera över erfarenheter i ett vidare perspektiv, kommer du märka att du kan massor av saker! Du kanske bara inte har tänkt på dem som värdefulla erfarenheter?
  2. Gör Intresseguiden. Svara på enkla frågor och hitta din intresseprofil eller yrkesprofil. Du kan också laborera själv med din profil. Vilka typer av yrken fick du? Vilka är dina utmärkande egenskaper? Reflektera över resultatet. Vad i yrket var det som var intressant – specifika arbetsuppgifter, arbetsmiljön i stort eller något annat? Skriv ner de arbetsuppgifter och den profil som bäst stämmer in på dig.
  3. Analysera dina bästa stunder. Tänk på ett speciellt tillfälle då du gjorde något som fick dig att känna dig helnöjd och som du kanske till och med fick beröm för. (10 minuter)
  4. Skriv en lista på saker du är bra på. Använd Hitta dina dolda kompetenser som inspiration för att komma igång. (5 minuter)

När du är klar med alla övningar sammanfattar du vad du har kommit fram till. Fyll i dina kompetenser, erfarenheter och intressen i Mitt jobb-jag.

Gör en styrkekoll!

Ladda ner mallen Mitt jobb-jag Pdf, 918 kB. (Pdf, 918 kB)

Hitta dina värderingar och drivkrafter

En värdering är din grundläggande uppfattning om hur du vill ha det, vad som är bra eller dåligt och vad som är viktigt i livet. Dina värderingar påverkar dina val, ofta omedvetet. De är en viktig del av din identitet och fungerar som dina drivkrafter. För att kunna göra ett smart yrkesval behöver du få en bild av hur dina värderingar ser ut. Då är chanserna större att du hittar ett yrke som du kommer att trivas med. Här ger vi dig verktyg för att ta reda på vilka värderingar du har.

Gör så här

  1. Kom igång med att hitta dina värderingar och drivkrafter genom att fundera på dessa frågeställningar. Skriv ner vilka värderingar och drivkrafter du kommer fram till att du har. Var uppriktig och undvik att välja värderingar som du tycker att du borde ha. (15 minuter)

    Har du ett drömyrke, som du kanske har fantiserat om i flera åt? Vad är det i just det yrket som lockar?

    Vilka värderingar har du? Vad är viktigt för dig i livet? Vad är det som styr dina val?

    Vilka är dina drivkrafter? Är det till exempel att tjäna mycket pengar, kunna påverka, hjälpa andra människor – eller något annat?
  2. Vad är viktigt i ett arbete? Vilka faktorer är viktigast för dig i ett jobb, och vilken är minst viktig? Välj bland 10 olika faktorer och motivera dina val. (5 minuter)

När du är klar med alla övningar fyller du i dina kompetenser, erfarenheter och intressen i Mitt jobb-jag.

Gör en styrkekoll!

Ladda ner mallen Mitt jobb-jag Pdf, 918 kB. (Pdf, 918 kB)

Yrken och arbetsmarknaden

Ta en titt på yrken och hur arbetsmarknaden ser ut. Vilka yrken finns det egentligen? Vilka passar dig? Och hur ser framtidsutsikterna ut?