Rusta och matcha
Rusta och matcha är ett stöd för dig som har varit inskriven på Arbetsförmedlingen under en längre tid. I Rusta och matcha får du välja en leverantör som du tror är mest lämpad för att snabbt stödja dig till jobb eller utbildning. När du har valt en leverantör får du en egen handledare som hjälper dig under din resa mot sysselsättning.
Vad är Rusta och matcha?
I Rusta och matcha erbjuds du stöd på vägen till jobb eller utbildning av våra leverantörer. Du väljer själv vilken leverantör du vill ha. När du valt en leverantör får du hjälp av en handledare hos leverantören.
För dig som ska delta i Rusta och matcha
Här får du veta vad stödet innebär och vilka villkor som gäller.
Vem kan få Rusta och matcha?
Rusta och matcha är ett stöd för dig som har varit inskriven på Arbetsförmedlingen under en längre tid. För att kunna ta del av Rusta och matcha måste du uppfylla vissa krav och ingå i programmet förmedlingsinsatser. Det är Arbetsförmedlingen som bedömer om du ska bli anvisad till programmet förmedlingsinsatser.
Vilka krav som gäller för att ta del av programmet förmedlingsinsatser kan du läsa om här:
Ersättning och villkor
När du tar del av detta stöd deltar du i ett program och du kan ansöka om ersättning hos Försäkringskassan. Här berättar vi hur du ansöker om ersättning och vad som gäller när du är inskriven på Arbetsförmedlingen och deltar i ett av våra program.
Så här går det till
1. Vi bedömer om Rusta och matcha är aktuellt för dig
Vid ett uppföljningssamtal med oss gör vi en bedömning om du är aktuell för Rusta och matcha. Vid bedömningen tar vi hjälp av ett statistiskt bedömningsstöd. Blir du under samtalet anvisad till Rusta och matcha behöver du inom fem arbetsdagar meddela oss vilken leverantör du vill ha.
2. Du väljer leverantör och meddelar ditt val
Välj den leverantör som passar just dina behov. Du kan söka efter leverantörernas specifika kompetens och få information om vilka som finns på din ort, språk-, branschkunskaper samt vilka arbetsgivarkontakter de har.
När du har bestämt vilken leverantör du vill ha ska du meddela oss ditt val. Det gör du på Mina sidor eller genom att kontakta oss. Om du kontaktar oss ska du ange KA-numret för den leverantör du har valt. KA-numret hittar du under leverantörens namn i Sök leverantör.
Om du inte kan eller själv vill välja leverantör utser vi en leverantör som har sin verksamhet närmast där du bor.
3. När du valt leverantör
En handledare hos leverantören kontaktar dig för ett första möte. Tillsammans tar ni fram ett individuellt schema för hur du snabbast kan närma dig ett jobb eller börja på en utbildning.
Du deltar i Rusta och matcha i sex månader, sedan utvärderar vi hur det har gått. Om vi på Arbetsförmedlingen bedömer att du behöver mer tid i Rusta och matcha kan du bli aktuell för en ytterligare period.
Om du inte är nöjd med den leverantör du har kan du byta. Kontakta oss då på Arbetsförmedlingen.
I Rusta och matcha ingår teckenspråkstolk, språkstöd och skrivtolk.