Fullmakt för bidrag till hjälpmedel

Du som har kommit överens med oss om att lämna fullmakt i samband med bidrag till hjälpmedel kan göra det här. I fullmakten väljer du vilka delar du vill ha hjälp med från oss.

Lämna fullmakt

Välj vilka delar du behöver hjälp med

I fullmakten kan du välja att få hjälp från Arbetsförmedlingen med att hämta in offerter, beställa och betala för de hjälpmedel som bidraget gäller. Eller så kan du välja att göra vissa delar själv.

Hämta in offerter

När vi tillsammans med dig har utrett vilka hjälpmedel som kan stötta dig i arbetet är det dags att hämta in offerter med prisuppgifter. Du kan själv hämta in offerter från företag som säljer eller hyr ut hjälpmedlen och skicka in till oss. Behöver du hjälp kan Arbetsförmedlingen i stället hämta in offerter åt dig. Det väljer du i så fall i fullmakten.

Hitta företag som säljer hjälpmedlet
Du behöver först ta reda på vilka företag som säljer eller hyr ut de hjälpmedel vi behöver få offerter för. Det kan du göra genom att:

  • fundera över om du redan känner till eller har haft kontakt med något företag som du kan kontakta
  • söka på internet
  • fråga din arbetsgivare eller en intresseorganisation om de känner till något företag.

Kontakta företaget och be om offert
Du väljer själv hur du vill ta kontakt med företaget som säljer hjälpmedlet för att be om en offert. Du kan till exempel mejla, ringa eller besöka dem. När du hämtar in offerten själv räcker det med en offert från ett företag men vill du kan du skicka in fler som vi kan jämföra mellan. Ange vilket hjälpmedel din förfrågan gäller och be företaget att skicka en offert till dig som innehåller följande uppgifter:

  • ditt namn
  • vilket eller vilka hjälpmedel offerten gäller och artikelnummer på dessa
  • pris med moms
  • leveransadress dit hjälpmedlet ska levereras om du inte själv kan hämta det
  • fraktkostnad och monteringskostnad om det tillkommer
  • garanti och offertens giltighetstid
  • företagets kontaktuppgifter och leveranstid.

Vi behöver uppgifterna för att se att offerten gäller de hjälpmedel vi kommit överens om och för att vi ska veta hur mycket de kostar. För din egen del är det bra att veta vilka garantier som gäller och hur lång tid det kan ta att få hjälpmedlet levererat.

Skicka vidare offerten till Arbetsförmedlingen
När du har fått de offerter du behöver är det bra att kontrollera att alla uppgifter finns med innan du skickar dem vidare till oss. Skicka offerterna enligt överenskommelse till den person du har kontakt med i ditt ärende om hjälpmedel.

Beställa och betala

Om Arbetsförmedlingen beslutar att bidraget beviljas är nästa steg att beställa hjälpmedlet och betala fakturan. När du har fått beslutet kan du själv göra beställningen och betala fakturan. Du får sedan en utbetalning från oss på det belopp som beviljats. Vill eller kan du inte lägga ut pengar kan du i stället välja att låta Arbetsförmedlingen beställa och betala åt dig genom fullmakten.

Vänta tills du har fått ett beslut från Arbetsförmedlingen. Blir bidraget beviljat kan du kontakta företaget och beställa hjälpmedlet. När du får fakturan behöver du betala den. Du kommer sedan att få tillbaka det belopp som beviljats från oss. Mer information om hur utbetalningen går till får du i samband med beslutet.

Skicka in din fullmakt

Din fullmakt börjar gälla direkt när du har skickat in den digitalt till oss. Du kan när som helst ändra eller ta tillbaka din fullmakt genom att kontakta oss.

Följ ditt ärende på Mina sidor

Du hittar din inskickade fullmakt på Mina sidor. Där kommer du också få information när utredningen är klar och när vi har fattat beslut om bidraget.

Kontakta oss vid frågor

Har du frågor eller funderingar kring fullmakten kan du mejla eller ringa den person som du har kontakt med i ditt ärende om hjälpmedel.

Viktigt att veta om fullmakt

  • Fullmakten gäller för bidrag till hjälpmedel som du behöver på din arbetsplats eller när du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
  • Fullmakten ger Arbetsförmedlingen rätt att begära in offerter och/eller beställa och betala för hjälpmedel i ditt namn. De avtal som tecknas är mellan dig som fullmaktsgivare och företaget som säljer eller hyr ut hjälpmedlet.
  • Fullmakten gäller för det/de alternativ som du själv har valt.
  • Fullmakten gäller från och med det datum den skickas in digitalt och ett år framåt.
  • Du kan när som helst ta tillbaka fullmakten genom att kontakta Arbetsförmedlingen.