Production: true

Nämndsekreterare med administrativt kontorsansvar

Salems kommun

Nämndsekreterare

Kommun: Salem

Kvalifikationer

Om jobbet

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning Barn- och utbildningsförvaltningen är kommunens största förvaltning med drygt 400 medarbetare. Förvaltningen leds av en förvaltningschef/skolchef som har nio medarbetare i en stabsfunktion där nämndsekreteraren ingår. Vi söker nu en nämndsekreterare med administrativt kontorsansvar för att stärka den administrativa och juridiska kompetensen inom förvaltningen. Rollen innebär ett brett uppdrag där struktur, ordning och reda är avgörande för att säkerställa en effektiv och rättssäker hantering av ärenden. Du kommer också att fungera som ett nära stöd till förvaltningschefen i administrativa frågor. Arbetsbeskrivning Som nämndsekreterare ansvarar du för att hantera och utveckla förvaltningens administrativa processer. Du förbereder och kvalitetssäkrar ärenden till nämnden, inklusive revidering av olika styrdokument och rapportering av internkontroll. Du säkerställer att handlingar och beslutsunderlag är juridiskt och språkligt korrekta samt hanterar allmänna handlingar och sekretessprövning enligt gällande lagstiftning. Du har en central roll i registrering och diarieföring som förvaltningens registrator samt ansvarar för skolskjutsärenden, inklusive ekonomiska avstämningar. Vidare samordnar du internkontrollsarbetet och bevakar efterlevnaden av juridiska och ekonomiska riktlinjer. Du samordnar inköp, kompetensutvecklingsinsatser och hanterar inkomna klagomål inom verksamheten. Vid behov bistår du med juridiska och språkligt korrekta yttranden till myndigheter. I din roll har du många kontaktytor, både med förtroendevalda, tjänstemän och medborgare, vilket kräver en god kommunikativ förmåga och en serviceinriktad inställning. Kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område, gärna samhälls- eller, statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller liknande, alternativt erfarenhet och utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi vill att du har: - Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning. - Goda kunskaper i de lagar som styr den kommunala verksamheten som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. För att klara uppgiften är det viktigt att du har en väl utvecklad kommunikativ förmåga i svenska, såväl i tal som i skrift. Du kan arbeta självständigt och strukturerat men har ändå en förmåga att kunna anpassa dig efter ändrade omständigheter. Vi söker dig som är serviceinriktad och trygg och som trivs med att jobba tillsammans med andra för att lösa uppgifter. Anställningsvillkor Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag 1 april, 2025. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om anställningen

Anställningsvillkor

Heltid

Kontakt