Laddar annons

Mobilitetsstrateg
Falkenbergs kommun, Internservice
Transportsamordnare
Kommun: Falkenberg
Korta fakta om jobbet
Omfattning: Heltid
Varaktighet: Tills vidare
Anställningsform: Tillsvidare- eller tidsbegränsad anställning
Antal jobb: 1
Om jobbet
Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid.
Avdelningen för internservice under Serviceförvaltningen omfattar enheterna fordon, lokalvård, IT, geodata, tolkförmedlingen och servicesupport. Idag är vi ca 20 medarbetare som alla arbetar för att utveckla, leverera och samordna all den service som våra förvaltningar behöver för att kommunens kärnverksamhet ska nå framgång och utvecklas.
Fordonsverksamheten har övergripande och strategiskt ansvar för hanteringen av kommunens fordonsflotta utifrån kommunens övergripande mål. Att förse kommunens verksamheter med mobilitetslösningar för att de ska kunna utföra sina uppdrag på ett miljömedvetet sätt och gå mot de uppställda kraven i våra hållbarhetsmål är en viktig del av vårt arbete. Vi är idag tre medarbetare i verkstaden under ledning av en enhetschef. Här hanteras sammanlagt cirka 260 fordon och 130 cyklar. Vi ser till att bilarna tvättas, servas, besiktigas samt skiftar till sommar/vinterdäck. I uppdraget ingår också att fordonsenheten hämtar/lämnar bilarna hos de olika verksamheterna i samband med dessa åtgärder. Vi underhåller och utför även enklare reparationer på cyklarna. Fordonsverksamheten driver också en bilpool där cirka 30 fordon ingår.
Vi går nu in i ett spännande skede där vi utvecklar vår verksamhet från en traditionell Fordonsverksamhet till en Mobilitetsservice, där vi kommer erbjuda övriga förvaltningar i kommunen olika mobilitetslösningar. Som mobilitetsstrateg kommer du vara en av nyckelfunktionerna på vår resa mot en hållbar och effektiv kommunal mobilitet. Här får du en varierande roll där du har stora möjligheter att påverka hur kommunen arbetar med mobilitet – allt med hållbarhet, ekonomi och effektivitet i fokus.
Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som mobilitetsstrateg får du arbeta både strategiskt och operativt med att utveckla och effektivisera kommunens fordonsflotta och transportlösningar i nära samarbete med enhetschef för Mobilitetsservice. Du analyserar verksamhetens behov och ser till att rätt fordon används på rätt sätt.
Vidare är du delaktig i upphandling av nya fordon, optimerar körmönster och samarbetar med andra förvaltningar för att säkerställa att infrastrukturen för laddning av elbilar möter verksamhetens behov. Hantering av drivmedelskort, avyttring av fordon och verksamhetsutveckling ingår också i arbetet, liksom att vid behov stötta verksamheten genom att hämta och lämna fordon.
Som mobilitetsstrateg samverkar du med flera olika aktörer, både internt inom kommunens verksamheter och med externa parter. Du medverkar i olika arbetsgrupper där du bistår förvaltningarna i deras val av hållbara transportsätt, presenterar resultat utifrån köranalyser till ansvariga chefer och arbetar med behovsanalyser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom logistik, hållbarhet eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har tidigare erfarenhet av analytiskt och strategiskt arbete inom exempelvis mobilitet, fordonsoptimering, logistik eller hållbarhet och är van att hantera komplexa frågor. Har du även erfarenhet av att arbeta med upphandling är det meriterande. Vidare har du god datavana, digital förståelse och har lätt att sätta dig in i nya system.
För att lyckas i rollen behöver du ha ett strategiskt tänk, där du utifrån verksamhetens förutsättningar och omvärldsbevakning skapar långsiktiga strategier och helhetssyn i frågor som rör mobilitet och transportlösningar. Vidare ser vi att du är analytisk med god förmåga till problemlösning och är van att sätta dig in i och arbeta med komplexa frågor. Då du kommer att samarbeta med många olika aktörer både inom och utanför kommunen är god samarbetsförmåga och tydlig kommunikation viktig. Du skapar engagemang, motivation och förutsättningar för att berörda aktörer kan arbeta mot gemensamma mål.
B-körkort är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Det finns många fördelar med att vara anställd i Falkenbergs kommun! Vi jobbar för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare har ett hållbart arbetsliv och en bra balans mellan arbete och fritid. Som anställd hos oss får du bl.a. ett årligt friskvårdsbidrag, flextid och förmånlig semester. Vi utbildar alla våra chefer i Utvecklande ledarskap och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Falkenbergs kommun använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer.
Om anställningen
Lön
Enligt avtal.
Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön
Anställningsvillkor
Heltid.
Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
Var ligger arbetsplatsen?
Arbetsplatsen ligger i kommunen Falkenberg i Hallands län.
Arbetsgivaren
Falkenbergs kommun
Postadress
Falkenbergs kommun
Nygatan 34
31180 FALKENBERG
Kontakt
- Sophia Carlstein, Enhetschef fordonsenheten0346-886080