Kommunikatör
Kommunikationsexpert som arbetar både strategiskt och operativt med kommunikationsinsatser.
Kommunikatörer arbetar med strategiska och operativa kommunikations- och informationsinsatser i företag, myndigheter, regioner, kommuner och organisationer. Arbetet handlar bland annat om att forma och förmedla budskap, utveckla varumärken, bygga relationer och bidra till att verksamheten når uppsatta mål. Kommunikatörer arbetar också med att utveckla andras kommunikativa förmåga och att ge råd i kommunikationsfrågor.
En hälsning från verkligheten
Läs om hur en person som redan jobbar inom yrket upplever sin arbetsvardag.

Mycket handlar om att formulera budskap på rätt sätt och att ha kunskap om de olika kanalerna för att nå ut.
Digitala kommunikatören hittar rätt kanaler
Linda Lindbom lämnade journalistiken efter 10 år och började jobba med digital kommunikation i Växjö kommun. Jobbet handlar mycket om att formulera budskap, hitta rätt kanaler för målgruppen och att hänga med i den digitala utvecklingen. – Det gäller att hålla koll på de senaste trenderna, ta reda på hur de sociala medierna funkar och hur man kan få mest spridning på inläggen, säger hon.
Hur tror du att digitaliseringen påverkar yrket i framtiden?
– Allt blir mer och mer digitalt. Tryckteknik kommer nog att leva kvar, men det blir mer fokus på digital och individanpassad kommunikation. Även fortsatt utveckling av e-tjänster, de flesta är uppkopplade och förväntar sig att vi erbjuder digitala tjänster dygnet runt.
Varför valde du att jobba som digital kommunikatör?
– Jag har alltid gillat språk och att skriva. Jag är utbildad journalist och var van vid att snabbt korta ner lång information till korta och kärnfulla texter. Att gå från journalist till kommunikatör blev en naturlig utveckling för mig, de bitarna som fanns med i mitt förra yrke finns med i nuvarande.
Vad är det bästa med ditt yrke?
– Att det är så varierat och ständigt utvecklas. Som digital kommunikatör måste man hänga med i de senaste trenderna och ligga i framkant, det är lärorikt och utmanande. Det gäller att ta reda på hur de sociala medierna funkar och hur man kan få mest spridning på inläggen. Kommunala frågor berör och påverkar så många människor, på ett eller annat sätt. Att vara med i det och utforma den kommunikationen är häftigt.
Vilka utmaningar möter du?
– Att man inte alltid räcker till, utan skulle vilja vara med överallt där det händer saker. En annan utmaning är att få alla medarbetare att tänka kommunikation.
Vilka förmågor är viktiga?
– Det är en fördel att vara social och kunna möta människor. Det är viktigt att vara nytänkande och öppen för nya idéer. Man bör även vara analyserande och bra på att formulera sig.
Vad innebär ditt jobb som digital kommunikatör?
– Det är väldigt omväxlande. Jag skriver nyheter för vår externa webb och intranätet, skriver pressmeddelanden och gör långsiktiga kommunikationsplaner. Jag ute mycket i kommunala verksamheter och filmar, fotar och gör inlägg på sociala medier. I en kommun jobbar man mycket med samhällsinformation och att ge medborgarna en inblick i vad kommunen gör. – Våra målgrupper befinner sig på olika platser och använder olika digitala kanaler. Mycket handlar om att formulera budskap på rätt sätt och att ha kunskap om de olika kanalerna för att nå ut.