Analysen resulterar i ett antal förslag som kan behöva testas för att kunna förutse för- och nackdelar med olika alternativ. Ibland arbetar utredaren ensam, ibland är flera inblandade. Under arbetets gång rapporterar utredaren till uppdragsgivaren. När utredningen är klar har utredaren ofta ett eller flera förslag rörande den fråga som var föremål för utredningen eller förslag till förändring. Det kan gälla exempelvis en omorganisation eller en ny lag. Det är någon annan som tar slutligt beslut.
Som utredare på en statlig myndighet gör du utredningar, utarbetar förslag, skriver olika beslutsunderlag eller remisser inför riksdagsbeslut. På länsstyrelsen arbetar utredaren med att se till att riksdagsbeslut och lagar följs på regional och lokal nivå. De kontrollerar exempelvis att en fabrik inte gör för stora utsläpp, eller utreder om tillstånd kan ges till ny industriverksamhet. Inom kommunen har du ett nära samarbete med lokala politiker. Där utreder du ärenden inför beslut i en nämnd eller kommunfullmäktige. Du svarar också på frågor från allmänheten om bestämmelser och service inom kommunen. Inom landstinget eller en region utreder olika frågor inom hälso- och sjukvård, exempelvis hur sjukvården ska bli mer effektiv. Att utreda säkerheten för digitala patientjournaler är ett annat exempel. På ett privat företag ansvarar utredaren exempelvis för utredningar som kan gälla etablering av nya verksamheter, omorganisationer eller nedskärningar. Konsultföretag gör utredningar oftast på uppdrag av offentlig sektor.