Det är även vanligt att man är länken mellan verkstaden och kundmottagningen.
I dessa fall påbörjar, bevakar och avslutar man ärenden med kunder. Ordermottagningarna ges över disk, via telefon eller webb. Det kan handla om att förmedla tjänster, exempelvis serviceavtal och bilvård.
I tillbehörsbutiken säljer man reservdelar och fordonstillbehör till kunder, vilket även kan ske över telefon och mejl. Kunskaper om fordon är till stor nytta för att kunna ge råd om hur delarna ska användas. I sitt arbete med försäljning är det även viktigt att ha ett intresse för varorna och att kunna ge kunden god service. I butiken ansvarar man även för påfyllning av varor och att säkerställa samarbete med andra avdelningar.
Reservdelsspecialisten kan även få arbeta med reservdelar i ett lagerhus. I lagerhanteringen ansvarar man för mottagning, påfyllnad, godshantering och utlämning av material. I utlämningen kör reservdelsspecialisten budbilar för att leverera reservdelar till kunder. Här ansvarar man även för övrig lagerhantering såsom inventering, utgallring och att lägga beställningar. I lagerhanteringen finns även möjlighet att använda truck. Ett viktigt hjälpmedel i yrket är datorn, där man har kataloger över reservdelarna
För att arbetet ska gå smidigt, samt för att kunden ska få rätt råd, bör man ha goda kunskaper om de produkter som finns tillgängliga.