Marknadsassistenten ska även bygga vidare på relationer med befintliga kunder genom att hålla kontakt, tillgodose önskemål och få in affärsinformation.
Som marknadsassistent arbetar man oftare med att producera marknadsföringsmaterial än med planering och strategi. Om man till exempel finns på ett konsultföretag kan man vara assistent till projektledaren. Man förväntas att stödja marknadsansvarig och produktchef med marknadsrelaterade uppgifter genom att delta i material och säljpresentationer.
Jobbet innefattar främst ansvaret för kreativt skapande. Det brukar främst handla om skapandet av reklam. Exempelvis video, fotografier och inlägg på sociala medier.
Marknadsassistenten förväntas även att skapa presentationer och marknadsföra det egna eller andra företag, bland annat genom sociala medier.
Marknadsassistenten kan ha ansvar för de administrativa delarna, som uppföljning av resultat och statistik av olika projekt. Bland administrativa uppgifter inkluderas även insamlandet och analyser av information, både från marknaden och dess medlemmar. Vidare ska man även sammanställa rapporter och hålla sig uppdaterad om omvärlden. Ytterligare exempel på administrativa uppgifter kan vara att skapa bokningar, event och förhandla om priser.