Pågående kampanjer

Här presenterar vi våra pågående kampanjer.

Regeringsuppdrag: Ökad kännedom om stöd till personer med funktionsnedsättning ska få fler i arbete.

Två män i en verkstad. Till vänster en arbetare med skyddsförkläde, bredvid honom en man i kostym.

Efterfrågan på arbetskraft är stor i vissa branscher. Samtidigt finns det en grupp i samhället med förmåga, kompetens och engagemang som inte vill något annat än att arbeta – personer med funktionsnedsättning. Här finns outnyttjad arbetskraft som kan få företag att växa.

När arbetsgivare väljer att se möjligheterna i alla har Arbetsförmedlingen både kompetens, kandidater och unika stöd som ser till att det blir en matchning som fungerar i praktiken – för alla.

Den 1 september 2025 startar en viktig kommunikationsinsats. Målet är att öka arbetsgivares kunskap och förståelse för stöden, och på så sätt sänka trösklarna för arbetsgivare att rekrytera från gruppen.

Få jobbet gjort!

Kampanjen går under namnet Få jobbet gjort! Den visar att människor med funktionsnedsättning kan göra mer än många tror. Det gör vi genom att ge nya perspektiv på vem som kan göra vad. Genom att lyfta fram kompetens och drivkraften hos personer med funktionsnedsättning gör vi det tydligt vad det faktiskt handlar om. När rätt person matchas, med rätt arbetsuppgifter och rätt stöd hittar arbetsgivare fler nya medarbetare som ser till att få jobbet gjort.

Budskapen kommer bland annat synas på film i sociala medier, på webbsidor, i brevlådan och i radio. Arbetsgivare som redan anställer med oss kommer ta del av kampanjen i mejlutskick och i det personliga mötet med oss. Vi satsar också på PR-insatser och hoppas frågan aktualiseras i massmedierna, på arbetsplatser och hos branschorganisationer.

Marknadsföring av nystartsjobb ska få fler långtidsarbetslösa i anställning

Två leende män i arbetskläder står utanför en lada

Det finns många som varit borta från arbetslivet en längre tid samtidigt som efterfrågan på arbetskraft är stor i vissa branscher. Arbetsgivare behöver hitta nya möjligheter för rekrytering.

Med vårt stöd kan flera långtidsarbetslösa få jobb och företagare kan få nya vägar för rekrytering. Vi vill nå arbetsgivare som inte använt anställningsstöd förut.

Vi vill med denna marknadsföringsinsats påverka arbetsgivares attityd till att anställa långtidsarbetslösa. Målet är också att fördjupa kunskapen om vad nystartsjobb innebär.

Vi vet inte när en enskild arbetsgivare behöver anställa och väljer av den anledningen att finnas på plats med löpande kommunikation i sociala medier, riktade utskick till arbetsgivare med flera kanaler.

Hitta rätt

Hantering av kommentarer i sociala medier

Vi har valt att stänga av kommentarsfunktionen på våra kampanjannonser. Anledningen är att alltför många kommentarer har varit nedlåtande mot de personer som medverkar i filmerna. Eftersom annonserna innehåller riktiga människor som delar sina erfarenheter har vi tagit detta beslut av omtanke om dem. Du kan fortfarande interagera med annonserna genom tumme upp/ner, och självklart fortsätter vi att besvara frågor och ta emot kritik som rör myndigheten i sociala medier och våra andra kontaktvägar.

Kontakta oss