Något färre klagomål på leverantörer
Under årets första två månader har klagomålen mot leverantörer varit något färre än vid motsvarande tid 2024. Antal klagomål i januari 2025 var 409 och i februari 484. Motsvarande siffra för januari och februari förra året var 531 respektive 529.
Klagomål som avser personalstyrka
En vanligt förekommande typ av klagomålsärende avser leverantörers personalstyrka, till exempel misstanke om bristande bemanning eller kompetens. I år kommer vi att öka våra kontroller inom området personal.
Fysiska kontrollbesök
Ambitionen hos oss på leverantörsuppföljningen är att besöka alla leverantörsadresser minst en gång per år, varav nytillkomna leveransadresser inom två månader från att den första deltagaren har tagits emot på adressen. Vanligen genomför vi fysiska kontrollbesök på flera leveransadresser samlat, vid samma tidpunkt när vi utreder klagomålsärenden som rör bristande bemanning, öppettider och liknande.
Vid denna typ av samordnade besök ber vi att få se legitimation på den person som är på plats, vilket vi även gör vid alla övriga besök om vi inte känner personen sedan tidigare. Arbetsförmedlingens personal ska naturligtvis också legitimera sig vid dessa besök.
Många brister upptäcks
Totalt sett upptäcks förhållandevis många brister inom ramen för klagomålsutredningar och granskningar. Under januari och februari 2025 slutfördes 923 klagomål- och granskningsärenden, varav 303 var av sådan karaktär att en utredningsrapport skrevs till våra strategiska inköpare för bedömning och beslut om eventuell sanktion. Enheten Leverantörsuppföljning fortsätter även att genomföra granskningar av leverantörer som upptäcks i våra riskbedömningsanalyser. I januari slutfördes 23 granskningar.
Digitala kontrollbesök
Vi har nyligen börjat använda tjänsten Videomöte för digitala möten med er leverantörer när dessa bedöms kunna ersätta fysiska kontrollbesök, exempelvis vid uppföljning av vidtagna åtgärder. Tanken är att detta ska spara tid både för oss och er.