Kontroller gör leverantörsmarknaden bättre
Under 2024 genomfördes 1500 fysiska kontrollbesök hos leverantörer av upphandlade arbetsmarknadstjänster. Av 5 590 utredda klagomålsärenden samt genomförda granskningar har 30 procent (1 658 ärenden) resulterat i utredningsrapport.
Brister kan leda till sanktion och hävning
Arbetsförmedlingens kontroller syftar till att följa upp leverantörers avtalsefterlevnad, vilket bidrar till bättre förutsättningar för leverantörer genom en bättre leverantörsmarknad. Identifierade brister som bedöms vara av allvarlig karaktär, rapporteras för bedömning av eventuell sanktion som i värsta fall kan leda till hävning.
1500 fysiska kontrollbesök
Under 2024 genomförde Arbetsförmedlingen 1500 fysiska kontrollbesök hos leverantörer av arbetsmarknadstjänster. De flesta brister som upptäcktes kunde enkelt åtgärdas inom det löpande arbetet och ledde inte till någon utredningsrapport eller sanktion.
Det här är resultatet av klagomålsutredningar och granskningar 2024:
• 5 400 registrerade klagomål
• 1 658 utredningsrapporter (avser både klagomål och granskningar)
• 190 genomförda leverantörsgranskningar och 97 pågående granskningsärenden
• 1 012 sanktionsbeslut (inkluderar tolktjänsten och avser allt från begäran om rättelse och placeringsstopp till beslut om viten eller hävning av avtal)
• 931 vite, enstaka vite eller löpande vite
• 16 har lett till hävning.
Klagomål och granskningar
Alla klagomålsärenden mot en leverantör som inkommer till Arbetsförmedlingen utreds. Arbetsförmedlingen genomför även granskningar, vilka baseras på inkommen information via klagomålsärenden, tips, omvärldsbevakning eller utfall vid riskbedömning eller resultatmätning. Alla granskningar och klagomål diarieförs.
Fokusområden för leverantörsuppföljning 2025
Arbetet med kontrollbesök, klagomålsutredningar och granskningar fortlöper under 2025. Arbetsförmedlingen fortsätter genomföra såväl bokade som oannonserade fysiska kontrollbesök. Även digitala kontrollbesök kommer att genomföras, exempelvis för uppföljning av vidtagen åtgärd.
Personaltäthet och kompetens
Under kontrollbesöken begär Arbetsförmedlingen in uppgifter om vilken personal som tjänstgör per leveransort och i vilken omfattning samt uppgifter som styrker personalens kompetens (exempelvis utbildningsintyg eller anställningsintyg). Vid kontrollbesöken uppmanas alltid leverantörens personal att legitimera sig.
Avvikelserapportering
Under 2025 kommer Arbetsförmedlingen även att lägga större fokus på systematisk kontroll av leverantörers avvikelserapportering. Leverantörsuppföljningens nya verktyg för att jämföra leverantörers avvikelserapportering kommer bland annat att ligga till grund vid urval inför stickprovskontroller.