Telefon och chatt

Våra arbetsförmedlare hjälper dig. Både med det som rör ditt personliga ärende och med information i allmänna frågor.

Ställ en fråga bild Ställ en fråga bild

Ställ en enkel fråga
få snabbt svar

Öppet dygnet runt

Ställ en fråga bild Ställ en fråga bild

Telefon

Öppet måndag-fredag: 8–17

Ställ en fråga bild Ställ en fråga bild

Chatt

Öppet måndag-fredag: 8–17

Vanliga frågor just nu

Hur skriver jag in mig på Arbetsförmedlingen?

Du kan skriva in dig på två olika sätt:

Med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id)
Du som har e-legitimation (bank-id) kan skriva in dig på vår webbplats. Samtidigt bokar du tid i kalendern för ett första planeringssamtal. När du har registrerat dina uppgifter och mötet är bokat får du en bekräftelse att du är inskriven hos oss. Ett meddelande om att du är anmäld som arbetssökande skickas till a-kassan om du angett det.

Utan e-legitimation
Saknar du e-legitimation (bank-id) kan du förbereda din inskrivning på vår webbplats. Därefter besöker du en arbetsförmedling för att skriva in dig. Du kan inte boka mötet i förväg. Kom ihåg att ta med legitimation till besöket. Du räknas som inskriven från den dag då du besöker oss.

Skriv in dig

Hur anmäler jag arbetslöshet till a-kassan?

När du skriver in dig på vår webbplats med e-legitimation anger du samtidigt att du tänker söka a-kassa. Besök sedan din a-kassas webbplats för att fylla i de uppgifter de behöver.

Om du redan är inskriven och anmäld till en a-kassa men är pausad på grund av att du har jobbat eller varit sjuk en period behöver du kontakta oss via telefon eller chatt. Då meddelar vi din a-kassa att du åter är arbetssökande. Du kan även besöka ett kontor med kundtorg.

Jag har glömt att lämna in min aktivitetsrapport - vad händer nu?

Om du glömt att lämna in din aktivitetsrapport så går det inte att skicka in i efterhand.

Du kan förlora din ersättning från a-kassan under en eller flera dagar. Det är din a-kassa som utreder och fattar beslut om detta.

Om du deltar i ett program kan du förlora din ersättning från Försäkringskassan under en eller flera dagar. Det är vi som utreder och fattar beslut om detta.

Kom ihåg att lämna in din aktivitetsrapport i tid , annars kan det påverka din ersättning.

Varning eller förlorad ersättning från a-kassan

Varning eller förlorad ersättning från Försäkringskassan

Ska jag meddela om jag är sjuk?

Det här gäller om du är inskriven hos oss och är hemma på grund av sjukdom eller vård av barn (VAB):

Om du har ersättning från a-kassan
Om du inte har ett inbokat möte räcker det att du själv markerar ditt förhinder i kassakortet och meddelar Försäkringskassan för en sjukanmälan.

Har du ett inbokat möte — kontakta oss via telefon, 0771-416 416, för att avboka mötet. Vi meddelar då din a-kassan om att du är sjuk, så det är viktigt att du kontaktar oss första friska dag för en friskanmälan.

Om du har etableringsersättning, aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning
Meddela oss på din första sjukdag. Detta är viktigt, eftersom du annars kan bli utan ersättning under hela din sjukfrånvaro.

  • Har du e-legitimation (bank-id) sjukanmäler du dig enklast på Mina sidor.
  • Saknar du e-legitimation (bank-id) kan du kontakta oss via telefon, 0771-416 416.

Kom ihåg att också meddela det ställe där du har din aktivitet, till exempel praktikanordnare eller utbildningsanordnare. Är du sjuk i mer än 7 dagar behöver du skicka ett läkarintyg till Arbetsförmedlingen för att få din ersättning.

Försäkringskassan

Anmäl frånvaro när du deltar i ett program

Hur skriver jag ut mig?

Enklaste sättet att skriva ut sig från Arbetsförmedlingen är att kontakta oss via vår chatt.

Vanliga anledningar kan vara att du

  • jobbar så mycket som du önskar
  • ska vara föräldraledig
  • påbörjat studier
  • tänker gå i pension.

Du kan även ringa eller besöka oss. 

Avvikande öppettider

  • Nyårsdagen: Stängt
  • Trettondagsafton som infaller måndag-fredag: 8-12
  • Trettondag jul: Stängt
  • Skärtorsdag: 8-14.30
  • Långfredagen: Stängt
  • Påskafton: Stängt
  • Påskdagen: Stängt
  • Annandag påsk: Stängt
  • Valborgsmässoafton: 8-14.30
  • Första maj: Stängt
  • Kristi himmelsfärdsdag: Stängt
  • Pingstafton: Stängt
  • Pingstdagen: Stängt
  • Nationaldagen 6 juni: Stängt
  • Midsommarafton: Stängt
  • Midsommardagen: Stängt
  • Dagen före Alla helgons dag: 8-12
  • Alla helgons dag: Stängt
  • 23 december som infaller på en torsdag: 9-12
  • Julafton: Stängt
  • Juldagen: Stängt
  • Annandag jul: Stängt
  • Nyårsafton: Stängt

Det här kan du få hjälp med

Enklaste sättet att få svar snabbt är att ställa din fråga till vår chattbot. Du kan också ange ett sökord i Vanliga frågor och svar och snabbt få information på vanliga allmänna frågor. Behöver du hjälp i ett personligt ärende kan du ringa eller chatta med en arbetsförmedlare. Du kan få:

  • hjälp med att använda våra digitala tjänster, till exempel när du ska skriva in dig,
  • svar på frågor om program, utbildningar och andra stöd,
  • råd om hur du väljer yrke, hittar jobbet eller skriver en jobbansökan.

För att få hjälp med ditt personliga ärende behöver du logga in med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id).

Tänk på att du inte kan ställa frågor om ditt personliga ärende till chattboten.

Du kan även mejla oss om du har en allmän fråga.

Skicka mejl

Ring oss via texttelefon, bildtelefon eller Teletal

Teletal

Teletal är en kostnadsfri tjänst för dig som har en funktionsnedsättning. Tjänsten innebär att en tolk ger stöd i form av förtydliganden, minnesstöd eller anteckningshjälp under telefonsamtalet. Du ringer med en vanlig telefon och samtalet genomförs som ett trepartssamtal.

Teletal

Bildtelefon

Bildtelefoni är en kostnadsfri tjänst för dig med till exempel hörselnedsättning eller språkstörning, och som använder svenskt teckenspråk när du kommunicerar. Tjänsten innebär att en teckenspråkstolk deltar i ett trepartssamtal via video. Om du har bildtelefon kan du kontakta oss med den.

Bildtelefoni

Texttelefon

Texttelefoni är en kostnadsfri tjänst som gör det möjligt för dig med till exempel talsvårigheter att ringa eller ta emot samtal. Tjänsten fungerar även för dig som använder punktskrift.

Texttelefoni

Andra kontaktvägar

Våra kontor

Öppettider, adresser, lokala aktiviteter.

Mina sidor

Skriv in dig, aktivitetsrapportera, anmäl frånvaro.

Teknisk support

Hjälp med webbplatsen och våra digitala tjänster.

Kundservice