Telefon och chatt

Med anledning av coronaviruset

Vi håller dig uppdaterad om hur coronaviruset påverkar dig som är arbetssökande. Undvik att besöka våra kundtorg och servicekontor i den mån det går. Vill du nå oss är chatten snabbaste sättet men många svar hittar du direkt på vår webbplats.

Enklaste sättet att få svar snabbt är att ställa din fråga till vår chattbot. Du kan också ange ett sökord i Vanliga frågor och svar och snabbt få information på vanliga allmänna frågor.

Ställ en fråga bild Ställ en fråga bild

Ställ en enkel fråga
få snabbt svar

Öppet dygnet runt

Ställ en fråga bild Ställ en fråga bild

Telefon

Öppet måndag–fredag: 8–16

Ställ en fråga bild Ställ en fråga bild

Chatt

Öppet måndag–fredag: 8–16

Vanliga frågor just nu

Vad gäller för mig som arbetssökande med anledning av coronaviruset?

Vi har en samlad sida med frågor och svar för dig med anledning av coronaviruset. Vi uppdaterar sidan kontinuerligt med information om vad som gäller vid till exempel varsel och din kontakt med oss.

Vanliga frågor och svar med anledning av coronaviruset

Hur skriver jag in mig på Arbetsförmedlingen?

Du kan skriva in dig på två olika sätt:

Med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id)
Du som har e-legitimation (bank-id) kan skriva in dig på vår webbplats. Samtidigt bokar du tid i kalendern för ett första planeringssamtal. När du har registrerat dina uppgifter och mötet är bokat får du en bekräftelse att du är inskriven hos oss. Ett meddelande om att du är anmäld som arbetssökande skickas till a-kassan om du angett det.

Utan e-legitimation
Saknar du e-legitimation (bank-id) kan du förbereda din inskrivning på vår webbplats. Därefter besöker du en arbetsförmedling för att skriva in dig. Du kan inte boka mötet i förväg. Kom ihåg att ta med legitimation till besöket. Du räknas som inskriven från den dag då du besöker oss.

Skriv in dig

Hur anmäler jag arbetslöshet till a-kassan?

När du skriver in dig på vår webbplats med e-legitimation anger du samtidigt att du tänker söka a-kassa. Besök sedan din a-kassas webbplats för att fylla i de uppgifter de behöver.

Om du redan är inskriven och anmäld till en a-kassa men är pausad på grund av att du har jobbat eller varit sjuk en period behöver du kontakta oss via telefon eller chatt. Då meddelar vi din a-kassa att du åter är arbetssökande.

Ska jag meddela om jag är sjuk?

Det här gäller om du är inskriven hos oss och är hemma på grund av sjukdom eller vård av barn (VAB):

Om du har ersättning från a-kassan
Om du inte har ett inbokat möte räcker det att du själv markerar ditt förhinder i kassakortet och meddelar Försäkringskassan för en sjukanmälan.

Har du ett inbokat möte — kontakta oss via telefon, 0771-416 416, för att avboka mötet. Vi meddelar då din a-kassan om att du är sjuk, så det är viktigt att du kontaktar oss första friska dag för en friskanmälan.

Om du har etableringsersättning, aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning
Meddela oss på din första sjukdag. Detta är viktigt, eftersom du annars kan bli utan ersättning under hela din sjukfrånvaro.

  • Har du e-legitimation (bank-id) sjukanmäler du dig enklast på Mina sidor.
  • Saknar du e-legitimation (bank-id) kan du kontakta oss via telefon, 0771-416 416.

Kom ihåg att också meddela det ställe där du har din aktivitet, till exempel praktikanordnare eller utbildningsanordnare. Är du sjuk i mer än 7 dagar behöver du skicka ett läkarintyg till Arbetsförmedlingen för att få din ersättning. Regeringen har beslutat att tillfälligt ta bort kravet på läkarintyg efter sjunde sjukdagen.

Försäkringskassan

Anmäl frånvaro när du deltar i ett program

Hur skriver jag ut mig?

Har det skett förändringar i din situation som arbetssökande är det viktigt att du meddelar oss. Det kan vara att du fått ett arbete på heltid eller deltid, att du ska börja studera, att du är eller ska bli föräldraledig eller att du tänkt gå i pension.

För att skriva ut dig från Arbetsförmedlingen använder du vår tjänst på Mina sidor. Klicka på skriv ut dig och följ anvisningarna.

När du skickat in din anmälan kommer vi meddela din a-kassa om att du inte längre är arbetssökande.

Skriv ut dig

Avvikande öppettider

  • Nyårsdagen: Stängt
  • Trettondagsafton som infaller måndag-fredag: 8-12
  • Trettondag jul: Stängt
  • Skärtorsdag: 8-14.30
  • Långfredagen: Stängt
  • Påskafton: Stängt
  • Påskdagen: Stängt
  • Annandag påsk: Stängt
  • Valborgsmässoafton: 8-14.30
  • Första maj: Stängt
  • Kristi himmelsfärdsdag: Stängt
  • Pingstafton: Stängt
  • Pingstdagen: Stängt
  • Nationaldagen 6 juni: Stängt
  • Midsommarafton: Stängt
  • Midsommardagen: Stängt
  • Dagen före Alla helgons dag: 8-12
  • Alla helgons dag: Stängt
  • 23 december som infaller på en torsdag: 9-12
  • Julafton: Stängt
  • Juldagen: Stängt
  • Annandag jul: Stängt
  • Nyårsafton: Stängt

Det här kan du få hjälp med i ditt personliga ärende

Vid frågor om ditt personliga ärende kan du ringa eller chatta med en arbetsförmedlare. För att få hjälp med ditt personliga ärende behöver du logga in med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id). Du kan få:

  • hjälp med att använda våra digitala tjänster, till exempel när du ska skriva in dig,
  • svar på frågor om program, utbildningar och andra stöd,
  • råd om hur du väljer yrke, hittar jobbet eller skriver en jobbansökan.

Tänk på att du inte kan ställa frågor om ditt personliga ärende till chattboten.

För tillfället kan du inte mejla dina frågor till oss. Använd chatten istället så får du snabbt svar.

Andra kontaktvägar

Våra kontor

Öppettider, adresser, lokala aktiviteter.

Stöd vid telefonsamtal

Texttelefon, bildtelefon eller Teletal som stöd när du ringer oss.

Teknisk support

Hjälp med webbplatsen och våra digitala tjänster.

Kundservice