Arbetsförmedlingen i sociala medier

Följ oss i sociala medier och få råd och tips när du söker jobb eller om du är arbetsgivare. Vi svarar också på allmänna frågor och tar emot synpunkter. Vi kan inte hantera personliga ärenden i sociala medier.

Facebook

På vår facebooksida kan du ställa frågor till oss mellan klockan 8-16. Vi tipsar och försöker inspirera med tips och aktiviteter från olika delar av landet.

Arbetsförmedlingen på Facebook

Facebook Eures Sweden

På facebooksidan Eures Sweden kan du prata med oss om utlandsjobb eller att rekrytera från ett annat land. Det är våra experter på den europeiska arbetsmarknaden, Euresrådgivare, som svarar på dina frågor mellan klockan 8-16.

Eures Sweden by Arbetsförmedlingen (Facebook)

LinkedIn

Arbetsförmedlingens LinkedInsida

Eures för jobb och rekrytering i Europa (LinkedIn)

Twitter

Arbetsförmedlingen på Twitter

Youtube

På vår youtubekanal kan du titta på våra filmer och videoklipp samt program.

Arbetsförmedlingen på Youtube

Instagram

På vårt Instagramkonto får du inspiration och tips när du söker jobb.

Instagram

Regler och personuppgifter

Våra regler följer och bygger på de sociala kanalernas egna regler, men är anpassade efter Arbetsförmedlingens egen verksamhet.

Våra regler för sociala medier

Tänk på följande när du interagerar med våra sociala medier:

  • Kommentarer i detta forum blir synliga för alla som besöker sidan
  • Lämna aldrig ut privat information som personnummer
  • Om någon annan än Arbetsförmedlingen svarar på en fråga tar vi inte ansvar för den kommentaren
  • Om du väljer att följa vår sida godkänner du också att motta våra inlägg i ditt eget flöde, men du kan när som helst välja att sluta gilla sidan eller att dölja enskilda eller alla inlägg vi gör.

Dessa kommentarer tar vi bort

Om du skriver inlägg på våra sidor i sociala medier måste du följa våra regler. Vi kommer att ta bort alla kommentarer som

  • Inte är relevanta för sidan
  • Innehåller länkar som inte är relevanta för sidan
  • Bryter mot svensk lag
  • Är stötande, uppviglande eller kränker enskildas personliga integritet
  • Innehåller hets mot folkgrupp eller förtal
  • Innehåller påhopp eller hot mot person eller organisation
  • Innehåller våldsskildringar
  • Bidrar till upphovsrättsintrång
  • Skriver i marknadsföringssyfte
  • Upprepningar (s.k. spammande)
  • Strider mot de sociala kanalernas egna regler, vilket vi också kan komma att anmäla till mediekanalen.

Detta innebär att inlägg ska hållas till sakfrågan, hålla en god ton och inte innehålla svordomar. Användare som inte följer Arbetsförmedlingens regler kan komma att blockeras.

Personuppgifter i sociala medier

Alla inlägg på Arbetsförmedlingens sidor på Facebook, Instagram, Linkedin och Arbetsförmedlingens egna inlägg på Twitter är allmänna handlingar. Det innebär att de kan bli diarieförda och att Arbetsförmedlingen är personuppgiftsansvarig.

Inlägg som andra användare skriver på Twitter ansvarar Arbetsförmedlingen inte för, till exempel personuppgifter som andra publicerat, eftersom myndigheten bara kan påverka inlägg på sitt eget användarkonto.

Så hanterar vi dina personuppgifter

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)