Begära skadestånd
Arbetsförmedlingen har möjlighet att reglera vissa skadeståndsanspråk som ställs mot myndigheten. Tanken med det är att avlasta domstolarna från att pröva sådana mål där det egentligen inte finns någon tvist utan där det är tydligt att Arbetsförmedlingen begått ett skadeståndsgrundande fel och den sökande därför har rätt till viss ersättning.
Om du begär skadestånd
Det krävs mer än att Arbetsförmedlingen gjort fel för att skadestånd ska betalas ut. Förenklat kan det sägas att det krävs att Arbetsförmedlingen uppenbart frångått gällande regelverk och rutiner.
Om du anser att Arbetsförmedlingen har orsakat dig skada finns det en möjlighet att skriftligen begära skadestånd hos Arbetsförmedlingen.
Om du vill begära skadestånd är det viktigt att du beskriver:
- på vilket sätt du menar att Arbetsförmedlingen har gjort fel eller varit försumlig
- när det hände
- vilken skada felet har medfört för dig. Om du begär ekonomisk ersättning bör du visa att det begärda beloppet motsvarar den skada du utsatts för (till exempel genom kvitton, uträkningar eller annat underlag).
Kom ihåg att skriva ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer.
Skicka din skrivelse till:
Arbetsförmedlingen
Enheten Programjuridik
FE 8050
107 67 Stockholm
Hantering av personuppgifter
Arbetsförmedlingen sparar dina kontaktuppgifter. Vi gör detta bland annat för att kunna kontakta dig i ärendet. Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har: