För dig som arbetar i offentlig sektor och behöver uppgifter om arbetssökande

Vi lämnar ut uppgifter om inskrivna arbetssökande som behövs i annan offentlig sektors handläggning. Det gör vi efter att din begäran har skickats in och sekretessprövats. Om du har behörighet kan du hämta många uppgifter digitalt och får då svar direkt. Om de uppgifter du behöver inte finns digitalt kan du i stället skicka in en begäran via formulär.

Bra att veta innan du begär ut uppgifter

Vi vill att du i första hand begär ut uppgifter genom att skicka in ett formulär. Men i vissa fall måste du ringa oss i stället.

I vissa ärenden behöver du ringa oss i stället för att använda formuläret. Det gäller till exempel ärenden som rör personer med skyddade personuppgifter, när du utreder barns behov av skydd eller om ärendet gäller rikets säkerhet.

Via telefon kan du också få hjälp i andra frågor. Du kan till exempel kontakta oss när du handlägger ett ekonomiskt bistånd och behöver diskutera möjliga insatser för den arbetssökande.

För att Arbetsförmedlingen ska kunna skicka en anvisning om ett ledigt jobb, uppdatera handlingsplanen eller besluta om stöd måste den arbetssökande själv delta i samtalet och medverka i planeringen.

Planeringen sker i samtal med en arbetsförmedlare och den arbetssökande väljer själv om hen vill ha en bisittare med från en annan offentlig sektor. I dessa ärenden ringer den arbetssökande 0771-416 416 tillsammans med sin bisittare.

Så här begär du ut uppgifter om inskrivna arbetssökande

Begär uppgifter digitalt

Om du handlägger ekonomiskt bistånd, kan du hämta uppgifter om arbetssökande via systemstödet SSBTEK och tjänsten AFLI.

Om du arbetar på en a-kassa, kan du använda “Fråga AF”-funktionen i din egen organisation. Då får du svar direkt i ert systemstöd.

Begär uppgifter via formulär

Använd våra formulär när du begär ut personuppgifter eller handlingar. Ärenden hanteras i turordning och du får oftast svar inom fyra arbetsdagar. Svaret skickas till din organisations officiella postadress och adresseras till dig som har gjort begäran.

Om den arbetssökande har skyddade personuppgifter ska du inte använda våra formulär. Kontakta oss då via telefon istället.

Tipsa oss om misstänkt bidragsfusk

Tipsa oss om du misstänker att en arbetsgivare som får bidrag från oss fuskar.

Tipsa oss om misstänkt bidragsfusk

Rapportera ett tekniskt problem

Om det uppstår ett tekniskt problem när du begär ut uppgifter kan du rapportera det till oss.

Rapportera tekniskt problem

Nå oss via telefon

Har du frågor som till exempel rör personer med skyddade personuppgifter ska du ringa oss.

Öppet måndag–fredag: 8–16

  • Nyårsdagen 1 januari: Stängt
  • Trettondagsafton 5 januari som infaller måndag-fredag: 8-11.30
  • Trettondag jul 6 januari: Stängt
  • Skärtorsdag: 8-14.30
  • Långfredagen: Stängt
  • Påskafton: Stängt
  • Påskdagen: Stängt
  • Annandag påsk: Stängt
  • Valborgsmässoafton 30 april som infaller på måndag-torsdag: 8-14
  • Valborgsmässoafton 30 april som infaller på en fredag: 8-11.30
  • Första maj: Stängt
  • Kristi himmelsfärdsdag: Stängt
  • Pingstafton: Stängt
  • Pingstdagen: Stängt
  • Nationaldagen 6 juni: Stängt
  • Midsommarafton: Stängt
  • Midsommardagen: Stängt
  • Dagen före Alla helgons dag: 8-11.30
  • Alla helgons dag: Stängt
  • 23 december som infaller på en torsdag: 8-11.30
  • Julafton 24 december: Stängt
  • Juldagen 25 december: Stängt
  • Annandag jul 26 december: Stängt
  • Nyårsafton 31 december: Stängt

Tänk på att

Alla uppgifter du skickar till oss blir en allmän handling. Offentlighetsprincipen innebär att allmänheten har rätt att ta del av sådana handlingar, förutom de delar som omfattas av sekretess.