För dig som arbetar i offentlig sektor och behöver uppgifter om arbetssökande
Vi lämnar ut uppgifter om inskrivna arbetssökande som behövs i annan offentlig sektors handläggning. Det gör vi efter att din begäran har skickats in och sekretessprövats. Om du har behörighet kan du hämta många uppgifter digitalt och får då svar direkt. Om de uppgifter du behöver inte finns digitalt kan du i stället skicka in en begäran via formulär.
Bra att veta innan du begär ut uppgifter
Vi vill att du i första hand begär ut uppgifter genom att skicka in ett formulär. Men i vissa fall måste du ringa oss i stället.
Så här begär du ut uppgifter om inskrivna arbetssökande
Begär uppgifter digitalt
Om du handlägger ekonomiskt bistånd, kan du hämta uppgifter om arbetssökande via systemstödet SSBTEK och tjänsten AFLI.
Om du arbetar på en a-kassa, kan du använda “Fråga AF”-funktionen i din egen organisation. Då får du svar direkt i ert systemstöd.
Begär uppgifter via formulär
Använd våra formulär när du begär ut personuppgifter eller handlingar. Ärenden hanteras i turordning och du får oftast svar inom fyra arbetsdagar. Svaret skickas till din organisations officiella postadress och adresseras till dig som har gjort begäran.
Om den arbetssökande har skyddade personuppgifter ska du inte använda våra formulär. Kontakta oss då via telefon istället.
Tipsa oss om misstänkt bidragsfusk
Tipsa oss om du misstänker att en arbetsgivare som får bidrag från oss fuskar.
Rapportera ett tekniskt problem
Om det uppstår ett tekniskt problem när du begär ut uppgifter kan du rapportera det till oss.
Nå oss via telefon
Har du frågor som till exempel rör personer med skyddade personuppgifter ska du ringa oss.
Öppet måndag–fredag: 8–16