Ta del av vår service på ett servicekontor

Publicerad: 2022-10-07

Arbetsförmedlingens samarbete med Statens servicecenter, SSC, är en viktig del av vår service till dig som arbetssökande och till dig som arbetsgivare. På ett servicekontor kan du få hjälp med enklare ärenden. Du behöver inte boka möte utan det är drop in som gäller. I höst och vinter öppnar ytterligare 6 servicekontor runt om i landet.

Det här får du hjälp med på ett servicekontor

Servicekontor är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket och Statens servicecenter. På Statens servicecenters servicekontor får du hjälp med att:

  • använda Arbetsförmedlingens tjänster på webben
  • skriva in dig på Arbetsförmedlingen
  • aktivitetsrapportera
  • fylla i och skriva ut blanketter och intyg.

Du som arbetssökande har möjlighet att använda datorer för att söka jobb och skriva ansökningshandlingar.

Du som är arbetsgivare kan få hjälp med att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster samt få allmän information.

Du behöver inte boka tid för att få hjälp på ett servicekontor.

Vad är ett servicekontor?

Statens servicecenter ansvarar för servicekontoren. På servicekontoren erbjuder Statens servicecenter stöd och vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Skatteverket.

Servicekontorens adresser och öppettider (Statens servicecenter)

Här öppnar nya servicekontor 2022

  • Göteborg - Biskopsgården 7 oktober
    Vårväderstorget 4, 418 31 Göteborg
  • Finspång 20 oktober
    Bergslagsvägen 4, 612 30 Finspång
  • Sölvesborg 30 november
    Köpmansgatan 6 A, 294 34 Sölvesborg
  • Linköping - Skäggetorp 1 december
    Skäggetorp centrum 1, 586 42 Linköping
  • Uppsala - Gottsunda 12 december
    Valthornsvägen 7, 756 50 Uppsala
  • Malmö - Mobilia 15 december
    Per Albin Hanssons väg 32 E, 214 32 Malmö

Vanliga frågor och svar

Vad gäller för mig som ska aktivitetsrapportera?

Du kan aktivitetsrapportera digitalt eller genom att lämna in en blankett. Du ska skicka in din aktivitetsrapport tidigast den 1:a och senast den 14:e varje månad.

Aktivitetsrapportera

Aktivitetsrapportera digitalt

Det är enklast att rapportera dina aktiviteter på Arbetsförmedlingens webbplats. För att kunna göra det måste du logga in med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id).

Vad gör jag om jag inte har e-legitimation?

Om du inte har någon e-legitimation kan du ladda ner och skriva ut blanketten Aktivitetsrapport. Sedan skickar du blanketten till Arbetsförmedlingen via post. Postadressen står på blanketten. Om du skickar blanketten med post behöver du göra det i god tid innan den 14:e varje månad.

Blanketter

Du kan också få hjälp med att skriva ut blanketten och fylla i den på ett servicekontor. Där kan du också lämna in din aktivitetsrapport. Du kan inte lämna in din aktivitetsrapport på Arbetsförmedlingens kontor.

Vad gör jag om jag inte kan besöka ett servicekontor?

Om du inte kan skriva ut blanketten kan du ringa oss och få den hemskickad via post.

Kontakta oss

Hur gör jag om jag har frågor om mitt personliga ärende?

Du som har e-legitimation hittar information som rör ditt personliga ärende och din planering på Mina sidor.

Mina sidor

På ett servicekontor kan du som inte har e-legitimation få hjälp med din fråga. Om din fråga kvarstår eller om du inte kan besöka ett servicekontor kan du kontakta Arbetsförmedlingen direkt.

Kontakta oss

Hur gör jag för att skaffa e-legitimation?

Du skaffar e-legitimation antingen via din internetbank (bank-id) eller Freja e-id plus. Du kan få stöd och hjälp med det på servicekontoren.

På Arbetsförmedlingen använder du e-legitimation för att legitimera dig och för att logga in på Mina sidor.

Om e-legitimation

Kommer Arbetsförmedlingens kontor finnas kvar?

Ja, men endast för bokade besök.