Ta del av vår service på ett servicekontor

Publicerad: 2022-10-07

Arbetsförmedlingens samarbete med Statens servicecenter, SSC, är en viktig del av vår service till dig som arbetssökande och till dig som arbetsgivare. På ett servicekontor kan du få hjälp med enklare ärenden. Du behöver inte boka möte utan det är drop in som gäller.

Det här får du hjälp med på ett servicekontor

Servicekontor är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket, Migrationsverket och Statens servicecenter. På Statens servicecenters servicekontor får du hjälp med att:

  • använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster
  • skriva in dig på Arbetsförmedlingen
  • aktivitetsrapportera
  • fylla i och skriva ut blanketter och intyg
  • hitta och förstå information om och från Arbetsförmedlingen

Du som arbetssökande har möjlighet att använda datorer för att söka jobb och skriva ansökningshandlingar.

Du som är arbetsgivare kan få hjälp med att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster samt få allmän information.

Du behöver inte boka tid för att få hjälp på ett servicekontor. Innan besöket är det bra att kolla upp öppettiderna då de snabbt kan ändras. Kom ihåg att ta med legitimation när du besöker ett servicekontor.

Vad är ett servicekontor?

Få stöd i jobbsökandet på ett servicekontor

film
/

1 minut 58 sekunder

I filmen berättar en servicehandläggare på Statens servicecenter om vilken hjälp du kan få på ett servicekontor.

Statens servicecenter ansvarar för servicekontoren. På servicekontoren erbjuder Statens servicecenter stöd och vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket och Migrationsverket.

Möt en servicehandläggare som berättar mer om vilket stöd servicekontoren erbjuder

Våra kontor - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Här öppnar nya servicekontor 2024

Stockholm Rinkeby 15 oktober

Rinkebyplan 8

Vanliga frågor och svar

Vad gäller för mig som ska aktivitetsrapportera?

Du kan aktivitetsrapportera digitalt eller genom att lämna in en blankett. Du ska skicka in din aktivitetsrapport tidigast den 1:a och senast den 14:e varje månad.

Aktivitetsrapportera

Aktivitetsrapportera digitalt

Det är enklast att rapportera dina aktiviteter på Arbetsförmedlingens webbplats. För att kunna göra det måste du logga in med e-legitimation (till exempel mobilt bank-id).

Vad gör jag om jag inte har e-legitimation?

Om du inte har någon e-legitimation kan du ladda ner och skriva ut blanketten Aktivitetsrapport. Sedan skickar du blanketten till Arbetsförmedlingen via post. Postadressen står på blanketten. Om du skickar blanketten med post behöver du göra det i god tid innan den 14:e varje månad.

Blanketter

Du kan också få hjälp med att skriva ut blanketten och fylla i den på ett servicekontor. Där kan du också lämna in din aktivitetsrapport. Du kan inte lämna in din aktivitetsrapport på Arbetsförmedlingens kontor.

Vad gör jag om jag inte kan besöka ett servicekontor?

Om du inte kan skriva ut blanketten kan du ringa oss och få den hemskickad via post.

Kontakta oss

Hur gör jag om jag har frågor om mitt personliga ärende?

Du som har e-legitimation hittar information som rör ditt personliga ärende och din planering på Mina sidor.

Mina sidor

På ett servicekontor kan du som inte har e-legitimation få hjälp med din fråga. Om din fråga kvarstår eller om du inte kan besöka ett servicekontor kan du kontakta Arbetsförmedlingen direkt.

Kontakta oss

Hur gör jag för att skaffa e-legitimation?

Du skaffar e-legitimation antingen via din internetbank (bank-id) eller Freja e-id plus. Du kan få stöd och hjälp med det på servicekontoren.

På Arbetsförmedlingen använder du e-legitimation för att legitimera dig och för att logga in på Mina sidor.

Kommer Arbetsförmedlingens kontor finnas kvar?

Ja, men endast för bokade besök.