Vad gör Arbetsförmedlingen egentligen?

Publicerad: 2025-09-08

Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson bemöter kritiken som riktats mot myndigheten på senare tid.

Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson

Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson. Foto: Eva Dalin

Det är många som är besvikna på Arbetsförmedlingen. Arbetssökande upplever att kraven är höga och stödet begränsat. Arbetsgivare vill ha bättre matchning och färre irrelevanta ansökningar.

Vad gör Arbetsförmedling egentligen? Vi arbetar enligt gällande författningar och det uppdrag som regeringen har gett oss. Vi vet att det finns förbättringspotential, och fokuserar nu på myndighetens kärnuppdrag.

Vårt uppdrag är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad – en arbetsmarknad där arbetsgivare kan rekrytera den kompetens de behöver och där tiden i arbetslöshet blir så kort som möjligt. Vi arbetar med de verktyg som ligger inom uppdraget samtidigt som arbetsmarknaden också påverkas av områden utanför vårt uppdrag, såsom utbildningspolitiken, lönebildningen och arbetsrätten.

Grunden för Arbetsförmedlingens uppdrag utgörs av klassisk arbetsmarknadspolitik: dels stöd till de arbetssökande som behöver det, dels kontroll av att ersättningen till de arbetslösa används som avsett. Det sistnämnda väcker känslor, men utgår från den lagstiftning som Sveriges riksdag beslutat om.

Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring som ger ersättning under en begränsad tid under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda – däribland att den arbetssökande söker och accepterar lämpliga arbeten, även om det innebär att byta yrke, pendla eller till och med flytta till en annan ort. Såväl ersättningen som det stöd som ryms inom arbetsmarknadspolitiken syftar till att underlätta en ständigt pågående strukturomvandling, där vissa företag och branscher växer medan andra försvinner. Arbetslöshetsförsäkringen är inte utformad för att vara en livslång försörjning.

Det här är inte något nytt. Detta är arbetsmarknadspolitikens kärna och ursprung. Däremot är den kontext som arbetsmarknadspolitiken och Arbetsförmedlingen verkar i förändrad. Samhället, arbetsmarknaden och arbetskraftens sammansättning är idag en helt annan än på exempelvis 1960-talet.

Då var en majoritet av den svenska arbetskraften svensktalande män med 6 års folkskola. Arbetsförmedlingen var en av få aktörer som erbjöd yrkesutbildning för vuxna. Det fanns många enkla jobb och i de flesta fall bara en familjeförsörjare. Om hen behövde flytta till ett arbete följde hela familjen med.

Så ser det inte ut idag, då många har högskoleutbildning och det är svårt att få ett jobb utan avslutat gymnasium. Det finns få enkla jobb och kompetenskraven på arbetsmarknaden är höga.

Samtidigt finns det en betydande grupp med mycket stora utmaningar på arbetsmarknaden. 7 av 10 av de arbetslösa som är inskrivna på Arbetsförmedlingen tillhör en eller flera av de grupper som vi vet har svårigheter att få ett jobb. Det handlar om personer som är äldre än 55 år, som saknar avslutat gymnasium, är födda utanför Europa eller har en funktionsnedsättning som innebär nedsatt arbetsförmåga. Vi har 112 000 inskrivna som inte har avslutat gymnasiet; av dem har 53 000 inte avslutat grundskolan och 16 000 överhuvudtaget inte gått i skolan. En majoritet av dem har inte svenska som modersmål.

Kombinationen av höga krav i arbetslivet och bristande verklig eller upplevd kompetens bland arbetssökande förklarar den samtidiga förekomsten av en hög arbetslöshet och många lediga jobb. Det är ingen slump att arbetsgivare får – som de upplever det – många irrelevanta ansökningar. De flesta arbetssökande gör sitt yttersta för att få ett arbete, men många saknar den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar.

Just nu befinner sig Sverige i en utdragen lågkonjunktur. Men den verkliga utmaningen på den svenska arbetsmarknaden är inte lågkonjunkturen i sig; det är den höga strukturella arbetslösheten i kombination med arbetsgivarnas svårigheter att rekrytera relevant kompetens.

Vad är Arbetsförmedlingens uppgift i den här situationen?

Vårt uppdrag är tydligt. Vi ska fokusera vårt stöd till de arbetssökande som är eller riskerar att bli långtidsarbetslösa och hänvisa arbetssökande med en starkare position på arbetsmarknaden till våra digitala tjänster. På motsvarande sätt ska vi fokusera vårt stöd till de arbetsgivare som är öppna för att anställa arbetssökande med en svagare position på arbetsmarknaden.

Parallellt med detta ska vi upprätthålla kraven i arbetslöshetsförsäkringen och motarbeta felaktiga utbetalningar, oseriösa privata leverantörer och organiserad brottslighet.

Det är så vårt uppdrag ser ut – varken mer eller mindre.

Förutsättningarna har samtidigt förändrats. Efter budgetneddragningarna 2019 halverades antalet lokalkontor och idag är vi omkring 4 000 färre anställda, motsvarande cirka 70 procent av tidigare personalstyrka. Vi arbetar utifrån de resurser vi har för att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad, men bredare insatser än våra behövs för att möta Sveriges arbetsmarknadsutmaningar.

Vårt arbete fokuserar nu på att, inom ramen för vårt uppdrag, använda de resurser vi har till rätt saker, på rätt sätt. Till exempel återinför vi ett nära och personligt arbetsförmedlarstöd för de som behöver det. Vi ökar kontakten med arbetsgivare, särskilt de som är öppna för att anställa personer som har svårt att få jobb. Vi satsar än mer på insatser som forskningen visar fungerar såsom arbetsmarknadsutbildning och ett nära och sammanhållet stöd för de som står längst ifrån arbetsmarknaden.

Vi kan inte lösa alla utmaningar på den svenska arbetsmarknaden, men vi tar ansvar för vårt uppdrag – och vi ser att det går åt rätt håll.

Maria Hemström Hemmingsson

Generaldirektör

Arbetsförmedlingen