"Arbetsgivare - lägg fördomarna åt sidan"
UPPDATERAD VERSION. Den 7 oktober publicerade Svenska Dagbladet en debattartikel av Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson om att fler arbetsgivare måste se och ta vara på den kompetens som finns. Läs debattartikeln här.

Uppdaterad artikel
I en tidigare version av den här artikel stod det att arbetslösheten väntas öka framöver. Rätt är att arbetslösheten väntas ligga kvar på en hög nivå.
Den senaste tiden har det höjts röster om att Arbetsförmedlingen inte gör sitt jobb. Många är besvikna på myndigheten. Arbetssökande upplever att kraven är höga och stödet begränsat. Arbetsgivare vill ha bättre matchning och färre irrelevanta ansökningar.
Sverige befinner sig i en utdragen lågkonjunktur. I slutet av augusti var 371 000 personer inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen vilket motsvarar en arbetslöshet på 7 procent. Situationen framöver är svårbedömd, men arbetslösheten förväntas ligga kvar på höga nivåer.
Samtidigt finns det många lediga jobb och arbetsgivare som upplever att det är mycket svårt att rekrytera. De hittar inte den personal de behöver, vilket försämrar Sveriges tillväxt och det offentliga reformutrymmet.
Detta kan vid första anblick låta som en enkel ekvation att lösa – om det finns många arbetslösa och många lediga jobb kan man matcha ihop dessa med varandra.
Så enkelt är det tyvärr inte.
7 av 10 av de arbetslösa som är inskrivna på Arbetsförmedlingen hör till en eller flera av de grupper som vi vet har svårigheter att få ett jobb. Det handlar om personer som är äldre än 55 år, som saknar avslutat gymnasium, är födda utanför Europa eller har en funktionsnedsättning som innebär nedsatt arbetsförmåga. Vi har 112 000 inskrivna som inte har avslutat gymnasiet; av dem har 53 000 inte avslutat grundskolan och 16 000 överhuvudtaget inte gått i skolan. En majoritet av dem har inte svenska som modersmål.
Den verkliga utmaningen på den svenska arbetsmarknaden är inte lågkonjunkturen i sig; det är den höga strukturella arbetslösheten i kombination med arbetsgivarnas svårigheter att rekrytera relevant kompetens.
Kombinationen av höga krav i arbetslivet och bristande verklig eller upplevd kompetens bland arbetssökande förklarar den samtidiga förekomsten av en hög arbetslöshet och många lediga jobb. Det är ingen slump att arbetsgivare får – som de upplever det – många irrelevanta ansökningar. De flesta arbetssökande gör sitt yttersta för att få ett arbete, men många saknar den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar. Det händer även att arbetsgivare får oseriösa ansökningar där det framkommer att den arbetssökande inte vill ha jobbet. Då är det viktigt att arbetsgivarna informerar oss om detta.
Vårt uppdrag är tydligt.
Vi ska fokusera vårt stöd till de arbetssökande som är eller riskerar att bli långtidsarbetslösa och hänvisa arbetssökande med en starkare position på arbetsmarknaden till våra digitala tjänster. Många klarar att söka och få jobb på egen hand, runt en tredjedel av de som skriver in sig som arbetslösa får jobb inom sex månader.
Parallellt med detta ska vi upprätthålla kraven i arbetslöshetsförsäkringen och motarbeta felaktiga utbetalningar, oseriösa privata leverantörer och organiserad brottslighet.
Samtidigt som arbetsbetsmarknaden har förändrats har Arbetsförmedlingens förutsättningar gjort det. Efter budgetneddragningarna 2019 halverades antalet lokalkontor och idag är vi cirka 4 000 färre anställda, motsvarande cirka 70 procent av tidigare personalstyrka. Vi arbetar utifrån de resurser vi har för att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad, men bredare insatser än våra behövs för att möta Sveriges arbetsmarknadsutmaningar.
Behoven av vårt stöd är större än våra resurser. Därför använder vi våra pengar, vår personal och våra kunskaper där de gör mest nytta. Till exempel återinför vi ett nära och personligt arbetsförmedlarstöd för de arbetssökande som behöver det. Vi satsar än mer på sådana insatser som forskningen visar fungerar som till exempel subventionerade anställningar och arbetsmarknadsutbildningar.
Arbetet med att prioritera dem som står längst ifrån arbetsmarknaden genomsyrar även vår kontakt med arbetsgivare. Vi fokuserar därför vårt stöd till de arbetsgivare som är öppna för att anställa dem som har svårast att få jobb på egen hand.
För om vi ska klara de kompetensmässiga utmaningar som finns på arbetsmarknaden behöver fler arbetsgivare se och ta vara på den kompetens som finns i grupper som saknar eller upplevs sakna den kompetens som efterfrågas. Genom att till exempel använda de ekonomiska anställningsstöd som Arbetsförmedlingen erbjuder kan fler få jobb och deras kompetens tas tillvara. Det är en win-win-situation för arbetsgivaren, för den arbetssökande och för samhället.
Detta förutsätter att fördomar läggs åt sidan. Forskning visar att medelålders och äldre personer väljs bort när de söker jobb. Det gäller även personer som exempelvis har ett utländskt namn eller varit sjukskrivna. Att sortera bort arbetssökande på ett sådant sätt är ett slöseri med människors kompetens som vi inte har råd med.
Det vore en stor vinst om fler arbetsgivare breddade perspektiven på vilka arbetssökande som skulle kunna passa för ett jobb. Och att unga människor saknar arbetslivserfarenhet är naturligt, och de kan ändå bidra på arbetsmarknaden.
För att klara den långsiktiga kompetensförsörjningen kan arbetsgivare dessutom behöva förbättra arbetsvillkoren för att kunna behålla befintlig personal och attrahera fler personer till utbildningar inom yrken där efterfrågan är stor.
Arbetsförmedlingens mål är att den arbetssökande så snabbt som möjligt ska komma i arbete och att arbetsgivare kan rekrytera den arbetskraft de behöver. Vi kan och ska ge stöd till dem som är eller riskerar att bli långtidsarbetslösa, och vi kan och ska ställa krav på att arbetssökande söker arbete aktivt och förstår sitt eget ansvar. Det gör vi. Men vi kan inte lösa utmaningarna på arbetsmarknaden själva. Vi är en aktör bland många och vi samverkar med andra myndigheter, kommuner, arbetsmarknadens parter, arbetsgivare, branschorganisationer och idéburen sektor för att få till en ännu bättre kompetensförsörjning.
Maria Hemström Hemmingsson
Generaldirektör
Arbetsförmedlingen
Relaterad information
"Arbetsgivare - lägg fördomar åt sidan" Svenska Dagbladet Debatt