”Jag vet aldrig vad som ska hända på vägen”

Publicerad: 2022-12-13

Längtar du efter ett stillasittande yrke? Då är kanske inte lastbilsförare något för dig. Helena Stenbom slår hål på fördomen om att ”man bara sitter och kör om dagarna”.
– Jag träffar kunder varje dag och har 48 burar som ska lastas och lossas på olika platser, säger hon.

En kvinnlig lastbilsförare står framför en lastbil

Det är grått och duggregnet tycks aldrig avta i industriområdet strax söder om Örebro där Bengts Åkeri har sitt huvudkontor. Med 270 anställda och 130 lastbilar är det ett av de största åkerierna i Mellansverige.

Men det gråa och disiga vädret är inget som lastbilsföraren Helena Stenbom, 35 år, bryr sig så mycket om. Det är en del av charmen med jobbet.

– Det gör att yrket blir omväxlande. Vägarna blir olika i sol, snö eller regn. Det är yttre omständigheter som du som lastbilsförare inte kan påverka, men som du behöver gilla att hantera.

Mer om lastbilsföraryrket

Träffar ofta kvinnliga förare

Helena Stenbom har jobbat som lastbilsförare sedan hon gick ut gymnasiet för 16 år sedan. När hon började i yrket var det ovanligt med kvinnliga förare i branschen.

– När jag kommer till jobbet på morgonen träffar jag ofta flera kvinnliga förare innan jag åker i väg. Det var ganska sällsynt när jag började köra.

Fler kvinnor och män i branschen lär behövas. Enligt TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, behövs det 10 000-tals lastbilsförare de kommande åren. Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsbedömning bekräftar bilden – många förare behövs på så väl kort som lång sikt.

Lastbilsföraren Helena berättar om sitt jobb

film
/

1 minut

Det är ett yrke med mycket frihet under ansvar. Möt lastbilsföraren Helena Stenbom.

Ser sig som en problemlösare

Varför ska man bli lastbilsförare då? Helena Stenbom berättar att yrket passar hennes personlighet. Hon beskriver sig själv som en problemlösare och att hon trivs med att jobba mycket själv.

– Jag får oftast vara i fred om jag behöver det. Sedan kan jag lösa mycket på egen hand, men blir det strul som jag inte kan påverka, exempelvis problem i trafiken som gör att jag blir försenad. Då ringer jag och informerar trafikledaren som får lösa pusslet.

Ett ganska fysiskt yrke

Helena Stenbom berättar att yrket kan vara ganska fysiskt av och till. På morgonen lastar hon alltid bilen utifrån den rutt hon ska köra, som vanligtvis är från Örebro via Västerås, Köping och Norrköping.

– Jag börjar dagen med att hämta bilnycklarna vid vår tavla, kollar så att allt ser rent ut i bilen och sedan backar jag in bilen på terminalen och lastar rullburar med paket och brev som ska ut till olika kunder.

Vilka egenskaper kan vara en fördel att ha i yrket?

– Att du är noggrann och att du har logiskt tänkande, så att allt går smidigt när du lastar och lossar hos kunderna. Det är också viktiga egenskaper att ha ute på vägarna. Kommer jag in här med bilen? Det är faktiskt lite som Tetris att vara lastbilsförare.

Hands free ett måste

Vad klarar du dig inte utan i förarhytten?

– Mitt hands free eftersom det ringer väldigt mycket. Sedan en bra laddare till telefonen och en schysst spellista på Spotify.

Vad tycker du är det bästa med ditt yrke?

– Det är att du har mycket frihet under ansvar. Man måste gilla att det är mycket ansvar, för jag vet alltid vart jag ska någonstans, men jag vet aldrig vad som kommer hända på vägen.

Fakta: Lastbilsförare

Karaktärsdrag: Serviceinriktad, initiativförmåga, förmåga att följa regler och instruktioner, organsisationsförmåga

Så blir du lastbilsförare: Vuxenutbildning, gymnasieutbildning, arbetsmarknadsutbildning, företagsförlagd utbildning.

Mer information om lastbilsföraryrket och utbildningar