Personligt brev
Ett personligt brev är en presentation av dig själv som du skickar med ditt cv när du söker jobb. Här är din chans att visa att du är rätt person för just det här jobbet. Vässa ditt personliga brev med hjälp av våra exempel.
Ett personligt brev visar att du passar för jobbet
Ett personligt brev är en närmare presentation av dig själv som du skickar med ditt cv när du söker ett jobb. Se till så att cv och personligt brev kompletterar varandra, och att du inte upprepar dig. Max en A4-sida är ett bra riktmärke för längden på ditt personliga brev.
Så här skriver du ett personligt brev
Tips på hur du skriver ditt personliga brev.
6 saker att tänka på när du skriver ett personligt brev
- Börja med det viktigaste. Skriv en kort och slagkraftig inledning, där du förklarar vilket jobb du söker och varför just du passar för det. Då fångar du läsarens intresse direkt.
- Anpassa alltid ditt brev efter just det jobb du söker. Se till att verkligen få med det som arbetsgivaren söker efter, så att ditt brev blir som ett svar på arbetsgivarens annons.
- Uttryck dig professionellt. Men undvik att bli alltför formell eller att använda interna branschord som inte alla förstår. Och krångla heller inte till det med för mycket detaljer.
- Ge exempel som lyfter fram dina egenskaper. Som läsare kommer man bättre ihåg en sådan beskrivning jämfört med om du bara listar dina egenskaper. Beskriver du dig själv till exempel som noggrann? Berätta i så fall om olika situationer när du varit det. Exemplen kan vara hämtade från jobb och studier, men lika gärna något från din fritid.
- Skippa klyschorna! Istället för ”stresstålig”, ”utåtriktad” eller ”gillar att ha många bollar i luften” – var konkret och lyft fram exempel på hur du arbetar och hur du är som person.
- Avsluta gärna ditt brev med en positiv fras, som till exempel ”Jag ser fram emot att träffa er och få berätta mer om mig själv”.
Ladda ner vår mall för personligt brev
Vilka ord beskriver bäst dig själv?
Ta hjälp av vår lista med egenskaper.
Vet du inte riktigt vem du är?
Ta hjälp av vår karriärvägledningsguide och kartlägg dina kompetenser.
Referenser
Arbetsgivare vill ofta ringa en referensperson för att höra vad de har för bild av dig. Referenser ska vara personer som känner dig väl, helst genom jobbet. Det kan vara chefer eller arbetskamrater, både nuvarande och från tidigare jobb. Om du inte har några bra referenser från jobb kan du använda till exempel lärare, handledare eller föreningskontakter. Tänk på att alltid fråga de personer som du vill hänvisa till om det går bra att använda dem som referenser. Tala också om för dem vilket jobb du söker.
Hjälp oss att bli bättre
Vi vill gärna ha dina synpunkter.