Så rensas spökjobben bort från Platsbanken
Så kallade spökjobb, boosting och dubblett-annonser kan försvåra matchningen i Platsbanken och försämra kvaliteten på viktig arbetsmarknadsstatistik. Varje månad avpubliceras drygt 700 annonser i Platsbanken.
– Vi granskar löpande inkomna annonser, säger Jenny Söderholm, produktansvarig för Platsbanken.
Närmare 220 000 lediga platser annonserades ut i Platsbanken det senaste kvartalet. För det mesta är annonserna korrekta och följer Arbetsförmedlingens villkor. Men av olika anledningar förekommer ändå annonser som behöver rättas till eller tas bort. En kategori är så kallade spökjobb som dyker upp på de flesta rekryteringssajter och där annonsören egentligen inte ute efter att anställa någon på riktigt.
– Det kan handla om att man annonserar för att man vill kolla in läget på arbetsmarknaden och se vem som kan tänka sig att söka jobb hos dem. Det kan också röra sig om att man vill marknadsföra företagets varumärke, samla namn till en kandidatbank eller locka deltagare till en mässa, säger Jenny Söderholm.
Så annonserar du i Platsbanken
Försämrar matchning
Även så kallad boosting används när en jobbannons återpubliceras ofta för att hamna högt upp i sökresultaten och dubblett-annonser för samma jobb på flera orter flera gånger är sådant som behöver begränsas i Platsbanken. Spökjobb kan även handla om att annonser publiceras trots att arbetsgivaren redan har en tilltänkt kandidat.
– Utöver att det skapar frustration hos den som söker jobb försämrar de här typerna av publiceringar matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande, säger Jenny Söderholm.
Antalet annonser som finns i Platsbanken speglar läget på arbetsmarknaden och används som indikator för statistik och undersökningar.
– Arbetsmarknadsstatistiken är i förlängningen underlag för utbildningssatsningar, insatser och åtgärder och om kvaliteten är låg kan det leda till mindre bra beslut och en sämre arbetsmarknadspolitik, säger Jenny Söderholm.
Automatisk granskning
Det är inte alltid så lätt att avgöra om en arbetsgivare avser att anställa utifrån en annons och det finns därför ingen tydlig statistik på hur många spökjobb som finns i Platsbanken. Alla annonser granskas automatiskt innan publicering och Arbetsförmedlingen får också in tips från Platsbankens användare och medarbetare.
– Vi har förtydligat regler och villkor för publicering så att det blir lättare att göra rätt, Vi tittar också på trender och annonseringsbeteenden för att upptäcka annonsörer som avviker från reglerna, säger Jenny Söderholm.
Läs mer om annonseringsvillkoren för Platsbanken
Annonser avpubliceras
När annonser som behöver hanteras upptäcks kan Arbetsförmedlingen ta kontakt med arbetsgivaren, avpublicera annonsen och ibland varna eller spärra annonsören från fortsatta publiceringar. Under 2024 har ungefär 1 500 annonser i månaden fastnat i Arbetsförmedlingens granskningsverktyg för annonser. Och omkring hälften av de annonserna behöver avpubliceras.
– Men att spärra och varna är ovanligt. De allra flesta arbetsgivare vill göra rätt och ändrar sin annons själva, det är positivt att vi märker att kontakterna också leder till ett ändrat beteende när det kommer till annonsering, säger hon.