Tydligare regler underlättar annonsering
Är du osäker på vilka tjänster som får publiceras i Platsbanken? Nu har annonsvillkoren förtydligats för att det ska bli lättare att göra rätt.
Annonser ska ha jobberbjudanden
Platsbanken är en elektronisk anslagstavla för företag som vill annonsera lediga tjänster. I snitt publiceras cirka 167 000 platser i månaden.
Det är viktigt att annonserna innehåller konkreta jobberbjudanden, men så är det inte alltid. Till exempel används annonser ibland för att göra reklam för mässor eller för att locka personer att registrera sig i kandidatbanker, vilket inte är tillåtet. Vissa ompublicerar annonser med samma jobb om och om igen.
– Och så ska det ju inte vara. Men många arbetsgivare vi har varit i kontakt med är inte medvetna om att de gjort fel, konstaterar Jenny Söderholm som är ansvarig för Platsbanken på Arbetsförmedlingen.
Godkänna reglerna
Därför har annonsvillkoren förtydligats och nu behöver också den som ska annonsera godkänna reglerna i samband med annonseringen.
– Det är viktigt att alla arbetsgivare känner till vad som är tillåtet och känner sig trygga med att deras annonsering följer våra villkor, till exempel att man inte får ompublicera annonser om och om igen för att öka sin synlighet, säger Jenny Söderholm.
Lättare hitta relevanta jobbannonser
Tydligare regler kommer att göra nytta på flera sätt. Möjligheten för arbetssökande att hitta releventa jobbannonser ökar och det blir även mer rättvist för arbetsgivarna när annonserna syns på lika villkor.
– Dessutom får vi bättre och säkrare underlag för arbetsmarknadsstatistik som bland annat används för beslut om arbetsmarknadsåtgärder, konstaterar Jenny Söderholm.