Ungdomsjobb 2025

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att fördela 250 miljoner kronor till kommuner med hög arbetslöshet för att stärka deras möjligheter att skapa jobb till unga. Projektet Ungdomsjobb 2025 innehåller Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar.

Budget 250 miljoner kronor

Pengarna ska främst användas som lön för arbete i den kommunala verksamheten där kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. En mindre del kan användas för att täcka kommunernas administrationskostnader för att ordna ungdomsjobben.

Hur mycket pengar varje kommun kan få framgår av Bilaga-I2–Overenskommelse-Ungdomsjobb-2025-Fordelning-av-medel. Arbetsförmedlingen ska enligt regleringsbrevet fördela medlen till kommuner som enligt myndighetens statistik 2024 i genomsnitt hade en arbetslöshet högre än medianen för Sveriges kommuner. 145 av Sveriges kommuner har enligt Arbetsförmedlingens statistik 2024 i genomsnitt en arbetslöshet högre än medianen för Sveriges kommuner. Följaktligen är det 145 kommuner som inte kan ta del av dessa medel.

Satsningen ska riktas till unga som har svårt att hitta anställning själva. Satsningen får inte riktas till ungdomar baserat på enbart bakgrund eller boendeområde.

Arbetsförmedlingen ska fördela medlen till kommunerna med kravet att detta inte inverkar på tillkomsten av redan planerade jobb.

Ingen lön, finansierad via kommunens statliga medel för Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar, får utgå till ungdomarna för den tid de deltar i lovskola.

Sommarjobb för ungdomar

Jobbperiod Sommarjobb för ungdomar: 2025-06-01 - 2025-08-31

Målgrupp Sommarjobb för ungdomar: Målgruppen är de ungdomar, oberoende av ålder och födelseår, som avslutat årskurs åtta eller nio och för ungdomar efter första eller andra året i gymnasieskolan, samt ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.

Redovisning: Av redovisningen ska framgå hur många ungdomar som har fått Sommarjobb för ungdomar uppdelat på kön och ålder samt huruvida ungdomarna är inrikes eller utrikes födda. Information om huruvida ungdomarna är inrikes eller utrikes födda kan till exempel inhämtas från Navet vilket är Skatteverkets system för distribution av folkbokföringsuppgifter

Jobb för ungdomar

Jobbperiod Jobb för ungdomar: 2025-06-01 - 2025-12-31

Målgrupp Jobb för ungdomar: Målgruppen är de ungdomar, oberoende av ålder och födelseår, som under 2024 har avslutat eller under 2025 kommer att avsluta sin gymnasieutbildning samt ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.

Redovisning: Av redovisningen ska framgå hur många ungdomar som har fått Jobb för ungdomar uppdelat på kön och ålder.

Den sammanlagda anställningstiden för en ungdom inom Sommarjobb för ungdomar och, eller, Jobb för ungdomar får högst vara fyra månader.

I likhet med 2023 års satsning på Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar är medelstilldelningen i år en gemensam medelsram (maximal medelstilldelning) för Sommarjobb för ungdomar och, eller, Jobb för ungdomar. Kommunerna beslutar med andra ord själva hur stor del av medelstilldelningen de vill använda till Sommarjobb för ungdomar respektive Jobb för ungdomar.

Sammanfattning av aktiviteter i processen för Ungdomsjobb 2025

Nedan beskrivs en sammanfattning av de aktiviteter som ska utföras i processen av kommunerna och Arbetsförmedlingen. Aktiviteterna beskrivs för tio olika datum eller tidsperioder.

24 mars 2025: Information om medelstilldelning till kommunerna för Ungdomsjobb 2025

Information skickas ut via e-post till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer och samtliga 290 kommuner.

145 av Sveriges kommuner har enligt Arbetsförmedlingens statistik 2024 i genomsnitt en arbetslöshet högre än medianen för Sveriges kommuner och kan därför 2025 ta del av medlen för Jobb för ungdomar och Sommarjobb för ungdomar.

16 april 2025: Information och underlag för överenskommelse till kommunerna för Ungdomsjobb 2025

Information skickas ut via e-post till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer och de 145 av Sveriges kommuner som enligt Arbetsförmedlingens statistik 2024 i genomsnitt har en arbetslöshet högre än medianen för Sveriges kommuner och som därför 2025 kan ta del av medlen för Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar.

16 april – 30 maj 2025: Kommunen mejlar en överenskommelse till Arbetsförmedlingen som returnerar ett underskrivet exemplar.

Kommunen mejlar en överenskommelse med bilagor till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer som returnerar ett underskrivet exemplar via e-post.

1 juni – 31 december 2025: Period då kommunerna har möjlighet att anordna ungdomsjobb.

Perioden 1 juni – 31 augusti 2025 gäller för Sommarjobb för ungdomar.

Perioden 1 juni – 31 december 2025 gäller för Jobb för ungdomar.

En deltagares anställning inom Ungdomsjobb 2025 får som längst pågå under sammanlagt fyra månader.

15 oktober 2025: Deadline för kommunerna att inlämna slutredovisning för Sommarjobb för ungdomar och prognostiserade (uppskattade) kostnader för Jobb för ungdomar.

Kommunen mejlar en slutredovisning för Sommarjobb för ungdomar och prognostiserade (uppskattade) kostnader för Jobb för ungdomar med bilagor till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer.

1 december – 31 december 2025: Utbetalningar till kommunerna

Utbetalningar till kommunerna utifrån kommunernas slutredovisningar av Sommarjobb för ungdomar och prognostiserade (uppskattade) kostnader för Jobb för ungdomar

20 februari 2026: Deadline för kommunerna att inlämna slutredovisning för Jobb för ungdomar och återbetala ej förbrukade medel till Arbetsförmedlingen.

Kommunen mejlar en slutredovisning för Jobb för ungdomar med bilagor till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer och återbetalar ej förbrukade medel till Arbetsförmedlingen.

27 februari 2026: Preliminär redovisning till regeringen

Arbetsförmedlingen ska senast den 27 februari 2026 lämna en preliminär redovisning till regeringen som visar hur kommunerna har använt pengarna gällande Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar.

17 april 2026: Slutredovisning lämnas till regeringen

Arbetsförmedlingen ska senast den 17 april 2026 lämna en slutredovisning till regeringen som visar hur kommunerna har använt pengarna gällande Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar.

Våren 2026: Arbetsförmedlingen gör ytterligare utbetalningar

Under våren 2026 gör Arbetsförmedlingen ytterligare utbetalningar för Jobb för ungdomar till de kommuner vars faktiska kostnader varit större än de betalningar kommunerna mottagit 2025 utifrån sina prognostiserade (uppskattade) kostnader för Jobb för ungdomar

Vanliga frågor och svar om Ungdomsjobb 2025

Hur ser fördelningen av medel ut till kommunerna?

Hur mycket pengar varje kommun kan få framgår av Bilaga-I2–Overenskommelse-Ungdomsjobb-2025-Fordelning-av-medel.

Pengarna fördelas enligt regeringens direktiv i regleringsbrevet om att endast fördela medel till de 145 av Sveriges kommuner som enligt Arbetsförmedlingens statistik 2024 i genomsnitt har en arbetslöshet högre än medianen för Sveriges kommuner.

Utdrag från förändringen 2025-03-20 av Arbetsförmedlingens regleringsbrev:

”…Av anslagsbeloppet får högst 250 000 000 kronor användas för:

Bidrag till kommunerna, i enlighet med uppdrag 20, för att skapa sommarjobb under sommarmånaderna för ungdomar som avslutat årskurs åtta eller nio och för ungdomar efter första eller andra året i gymnasieskolan, samt ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.

Bidrag till kommunerna, i enlighet med uppdrag 20 för att skapa jobb för ungdomar som under 2024 har avslutat, eller under innevarande år kommer att avsluta, sin gymnasieutbildning samt ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.

Bidraget får lämnas för jobb under 2025 och får som längst pågå under sammanlagt 4 månader.

Arbetsförmedlingen ska fördela medlen till kommuner som enligt myndighetens statistik 2024 i genomsnitt hade en arbetslöshet i nivå med, eller högre än, medianen för Sveriges kommuner. Satsningen ska riktas till unga som har svårt att hitta anställning själva. Satsningen får inte riktas till ungdomar baserat på enbart bakgrund eller boendeområde. Fördelning av medel till kommunerna får inte inverka på tillkomsten av redan planerade jobb. …”

I likhet med 2023 års satsning på Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar är medelstilldelningen i år en gemensam medelsram (maximal medelstilldelning) för både Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar. Kommunerna beslutar med andra ord själva hur stor del av medelstilldelningen de vill använda till Sommarjobb för ungdomar respektive Jobb för ungdomar.

Ingen lön, finansierad via kommunens statliga medel för Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar, får utgå till ungdomarna för den tid de deltar i lovskola.

Vilka ungdomar ska kommunerna vända sig till?

Målgruppen för Sommarjobb för ungdomar

Målgruppen är de ungdomar, oberoende av ålder och födelseår, som avslutat årskurs åtta eller nio och för ungdomar efter första eller andra året i gymnasieskolan, samt ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.

Målgruppen för Jobb för ungdomar

Målgruppen är de ungdomar, oberoende av ålder och födelseår, som under 2024 har avslutat eller under 2025 kommer att avsluta sin gymnasieutbildning samt ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret.

Följande grupper ingår i målgruppen Jobb för ungdomar (där svaret är ja):

Gäller det dem som avslutat gymnasiet och gått ut med gymnasieexamen?

Ja

Gäller det dem som avslutat gymnasiet och gått ut med studiebevis?

Ja

Gäller det dem som är föremål för insatser inom ramen för det kommunala aktivitetsansvaret

Ja

Gäller det dem som avslutat Komvux eller folkhögskola

Nej

Ingår ungdomar som 2025 avslutat första eller andra året inom introduktionsprogrammet i målgruppen för Sommarjobb 2025?

I uppdraget står det; ” … för ungdomar som avslutat årskurs åtta eller nio och för ungdomar efter första eller andra året i gymnasieskolan ...”

Introduktionsprogrammet ingår i gymnasieskolan och Arbetsförmedlingen gör bedömningen att elever som går introduktionsprogram och som 2025 har avslutat första eller andra året inom introduktionsprogrammet ingår i satsningen Sommarjobb 2025.

För vilken period gäller satsningen på ungdomsjobb?

Tidsperiod för Sommarjobb för ungdomar

Tidsperiod för Sommarjobb för ungdomar

Den tidsperiod då ungdomar kan inneha anställning hos en kommun för Sommarjobb för ungdomar inom projektet Ungdomsjobb 2025 är 1 juni till 31 augusti 2025.

Tidsperiod för Jobb för ungdomar

Den tidsperiod då ungdomar kan inneha anställning hos en kommun för Jobb för ungdomar inom projektet Ungdomsjobb 2025 är 1 juni – 31 december 2025.

Den sammanlagda anställningstiden för en ungdom inom Sommarjobb för ungdomar och/eller Jobb för ungdomar får högst vara 4 månader.

För vilka jobb gäller satsningen på ungdomsjobb?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna står det att för satsningen på ungdomsjobb gäller att; ”… kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. Arbetsplatsen ska vara i den kommunala verksamheten och uppfylla arbetsmiljölagens krav. Anställda genom ungdomsjobb får inte placeras i kommunala bolag, ideella föreningar eller privata företag…”.

Kan medel från satsningen på ungdomsjobb användas till redan planerade eller skapade kommunala jobb?

Nej, det är inte möjligt. I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunen står ”… Fördelning av medlen till kommunerna får inte inverka på tillkomsten av redan planerade jobb …”.

Kan kommunerna använda satsningen på ungdomsjobb för att låta ungdomar läsa in sina gymnasiebetyg under sommaren eller för att låta ungdomar gå utbildningar eller kurser?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna står det att för satsningen på ungdomsjobb gäller att; ”… kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. Arbetsplatsen ska vara i den kommunala verksamheten och uppfylla arbetsmiljölagens krav. Anställda genom ungdomsjobb får inte placeras i kommunala bolag, ideella föreningar eller privata företag…”.

Att låta ungdomar gå utbildningar eller kurser under sommaren är inte betrakta som en arbetstagar-/arbetsgivar-relation där kommunen står för den dagliga arbetsledningen så som det beskrivs i avtalet. Syftet med satsningen på ungdomsjobb är att skapa nya jobb och inte att finansiera redan befintliga eller planerade utbildningar eller kurser som till exempel jobbsökarutbildningar. I praktiken skulle detta innebära att kommunen utdelar ett extra studiebidrag/studiestöd vilket normalt inte är en kommunal arbetsuppgift. Sannolikt är detta även i konflikt med likabehandlingsprincipen – hur skulle kommunen kunna motivera att kommunen betalat ut ett extra studiebidrag/studiestöd till endast vissa utvalda kommuninvånare?

Ingen lön, finansierad via kommunens statliga medel för jobb för ungdomar och sommarjobb, får utgå till ungdomarna för den tid de deltar i lovskola.

Kan medel från satsningen på ungdomsjobb användas till konceptet sommarentreprenör?

Nej det är inte möjligt att använda medel från satsningen på ungdomsjobb för att låta ungdomar pröva på att driva företag och samtidigt genomgå utbildning om företagande och entreprenörskap.

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna står det att för satsningen på ungdomsjobb gäller att; ”… kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. Arbetsplatsen ska vara i den kommunala verksamheten och uppfylla arbetsmiljölagens krav. Anställda genom ungdomsjobb får inte placeras i kommunala bolag, ideella föreningar eller privata företag. …”.

Anställda genom satsningen på ungdomsjobb kan inte placeras i konceptet sommarentreprenörerna eftersom

1.deltagare i konceptet sommarlovsentreprenörerna är att betrakta som (tillfälliga) privata egenföretagare.

2.de genomgår samtidigt en kommunalt finansierad utbildning (ej att betrakta arbetstagare/arbetsgivare relation).

3.i strid med överenskommelsen så står även att det normalt heller inte är kommunen som står för den dagliga arbetsledningen och arbetsplatsen är heller inte är den kommunala verksamheten.

Kan nyanlända eller asylsökande som inte fått fullständigt personnummer anställas genom satsningen på ungdomsjobb?

En grundförutsättning är att personerna som anställs har rätt att arbeta i Sverige. Förutsatt detta och att de i övrigt ingår i målgruppen kan de ta del av satsningen på ungdomsjobb.

Finns något sista datum innan vilket överenskommelsen mellan kommunen och Arbetsförmedlingen ska undertecknas?

Något formellt beslutat sista datum för undertecknande av överenskommelsen Ungdomsjobb 2025 mellan kommunerna och Arbetsförmedlingen finns inte i dagsläget. Kommunen måste ha en överenskommelse med den lokala arbetsförmedlingsenheten för att medel till kommunen ska kunna betalas ut inom ramen för Arbetsförmedlingens projekt Ungdomsjobb 2025 (Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar).

Arbetsförmedlingen förutsätter att de kommuner som vet eller tror att de vill ta del av de statliga medel som finns i Arbetsförmedlingens projekt Ungdomsjobb 2025 (Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar) kommer att skriva avtal med Arbetsförmedlingen snarast möjligt.

Är det beslutat vilken nivå det ska vara på lönen för jobben?

Nej, anställningarnas omfattning, längd (den sammanlagda anställningstiden för en ungdom inom Sommarjobb för ungdomar och/eller Jobb för ungdomar får högst vara 4 månader) och lön avgörs av respektive kommun som arbetsgivare.

Kan kommunerna använda ett mindre belopp än den tilldelade medelsramen?

Ja, det är möjligt. Medelsramen för Sommarjobb för ungdomar och Jobb för ungdomar till kommunen anger det maximala belopp som kommunen kan förbruka för Sommarjobb för ungdomar och/eller Jobb för ungdomar.

De medel som har utbetalats 2025 för Jobb för ungdomar till kommunen, utifrån de prognostiserade (uppskattade) kostnader som kommunen angivit för Jobb för ungdomar, och som inte har förbrukats ska återbetalas till Arbetsförmedlingen senast den 20 februari 2026, Bankgiro: 5051-1823, Referens: Återbet. Ungdomsjobb. Alternativt utbetalar Arbetsförmedlingen ytterligare medel till kommunerna för att täcka kommunernas faktiska kostnader för Jobb för ungdomar.

Hur säkerställer Arbetsförmedlingen att medlen går till nya och inte redan inplanerade jobb?

Det behöver Arbetsförmedlingen inte säkerställa. Det räcker att ansvarig chef på kommunen (på heder och samvete) garanterat/intygat att kommunen garanterar/intygar detta genom att skriva under överenskommelsen.

Hur stor del av anslaget får användas till administrativa kostnader?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunen står att ”… De av regeringen anslagna medlen till ungdomsjobb ska huvudsakligen gå till lönekostnader, dock kan en mindre del täcka kommunernas administrationskostnader för att anskaffa nya ungdomsjobb…”.

Vad inräknas i administrativa kostnader? Är det till exempel möjligt att använda del av administrativa kostnader för att avlöna handledare?

I Statskontorets publikation ”Kostnader för små myndigheter” Dnr 2017/229-5 konstateras att:

”…Det saknas en vedertagen definition av vad administration och administrativa kostnader är för något. Förenklat kan man säga att administrativa kostnader är alla kringkostnader som behövs för att styra och stödja kärnverksamheten inom en myndighet. Kringkostnaderna kan i sin tur omfatta olika typer av kostnader. Allt från kostnaderna för personalen som arbetar med ledning och administration, till inköp av varor och tjänster. …”

Ja det är till exempel möjligt att (tillfälligt) avlöna handledare för att leda/handleda. Arbetsförmedlingen gör ingen skillnad på om dessa administrationskostnader har sitt ursprung i fast anställd personal eller tillfälligt anställd personal. Däremot måste administrationskostnaderna stå i proportion till hur många sommarjobb kommunen tillhandahåller. En kommun som tillhandahåller 1000 sommarjobb har självfallet högre administrationskostnader jämfört med en kommun som tillhandahåller 10 sommarjobb. Arbetsförmedlingen har inte satt någon absolut gräns för hur stor ersättning till kommunen för administrationskostnader får vara i förhållande till den ersättning som rör ersättning för löneutbetalningar till ungdomsjobbarna.

Vad inräknas i administrativa kostnader?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunen står att ”… De av regeringen anslagna medlen till ungdomsjobb ska huvudsakligen gå till lönekostnader, dock kan en mindre del täcka kommunernas administrationskostnader för att anskaffa nya ungdomsjobb…”

När det gäller kostnader för arbetsmaterial, verktyg, skyddsutrustning, skyddsskor, arbetskläder och transporter skall dessa inte bekostas via medel från den statliga satsningen på ungdomsjobb. Däremot kan kostnader för sådant som är att betrakta som förbrukningsmateriel som till exempel munskydd och arbetshandskar bekostas av dessa medel.

Hur ska administrativa kostnader redovisas i Excel-dokumentet med deltagarförteckning och kostnader för satsningen på ungdomsjobb?

Som framgår av det förifyllda exemplet i mallen räknar vi med att kommunerna normalt redovisar en post/en rad för ”Administrativa kostnader”. ”Administrativa kostnader” är aldrig kopplad till någon enskild deltagare. I mallen väljer man kategori per rad som redovisas; ”Administrativa kostnader” eller ”Deltagare”. Alla kommuner har självfallet möjlighet att redovisa ”Administrativa kostnader” på flera rader om detta underlättar deras hantering. Detta gäller sannolikt framför allt de största kommunerna.

När det gäller återredovosningen av Sommarjobb för ungdomar: Hur ska informationen om vilka ungdomar som är inrikes födda respektive utrikes födda hämtas från Skatteverkets system Navet (navet är Skatteverkets system för distribution av folkbokföringsuppgifter)?

  1. Googla på ”Skatteverket Navet”
  2. Gå in på ”Att lägga en beställning”
  3. Ta upp ”Beställningsblankett Navet SKV 7777 (Ifyllnadsbar pdf)”
  4. Fyll i blanketten och under rubrik ”Uppgifter, AB 8” sätt kryss i rutan för ”Födelseort/land”
  5. Mejla in den undertecknade och skannade beställningen till solna@skatteverket.se
  6. Skatteverket returnerar en textfil som kommunen fyller i med personnumren för sommarjobbarna och returnerar därefter denna textfil till Skatteverket.
  7. Skatteverket returnerar en fil med information om vilka sommarjobbare som är inrikes respektive utrikes födda.

Telefon Skatteverket Navet: 010-574 80 50, Telefontid måndag–fredag helgfria vardagar klockan 8.00–16.00. Under perioden 30 juni till 1 augusti är telefonen stängd klockan 12.00–13.00.

Någon mall för bilaga J5 finns inte. Bilaga J5 kan till exempel utgöras av en bild eller screenshot från kommunens ekonomisystem eller bank-applikation.

Bilagan ska innehålla information om: inbetalningsdatum, Arbetsförmedlingens bankgiro 5051-1823, Belopp och Referens: Återbet. Jobb för ungdomar (kommunnamn).