”Berätta om dig själv” - så kan du svara på jobbintervjun
”Kan du berätta lite om dig själv?” Det är den frågan som de flesta tycker är jobbigast att svara på under jobbintervjun. Vad ska man egentligen berätta om sig själv - och som helst inte tar längre tid än några få minuter? Här får du några tips på hur du kan svara för att öka dina jobbchanser.
Ge ett smakprov
Tänk att du inledningsvis bara ska ge ett litet smakprov av dig själv. Du bör inte prata längre än tre till fem minuter och utgå från att det ska vara en snabbversion av vad du vill få berättat där du lyfter det som är relevant i sammanhanget. För att vara väl förberedd kan du även läsa våra tips om hur du kan svara på andra vanliga intervjufrågor.
Vanliga intervjufrågor och hur du kan svara
Var strukturerad
Ha en tydlig röd tråd i ditt svar och följ en logisk ordning. Du kan till exempel börja med din utbildning, fortsätta med din arbetslivserfarenhet och avsluta med dina personliga styrkor. Eftersom denna del av jobbintervjun handlar om att lära känna dig bättre är det en bra idé att visa intervjuaren lite av din personlighet. Det kan till exempel vara att nämna hobbyer eller intressen. För att du ska känna dig ännu tryggare när du pratar med rekryteraren kan du ta del av våra jobbintervju-tips.
Visa intresse och entusiasm
Visa din personlighet, ditt intresse och entusiasm för jobbet och företaget. Berätta vad som driver dig, vad du brinner för och vad du vill uppnå. Använd exempel och berättelser som illustrerar vem du är och vad du kan. Har du inte så mycket arbetslivserfarenhet så lägger du krutet på att förmedla energi och en positiv attityd.
Berätta om dina kunskaper
Nu handlar det om att få intervjuaren att förstå hur värdefull du kan bli. Du har redan förberett dig hemma, kanske med en familjemedlem eller en kompis, och kan därför enkelt och tydligt ge exempel på förmågor du har som är relevanta för tjänsten. Plocka godbitarna ur ditt kunnande och dina erfarenheter och koppla ihop det med det som efterfrågas för just det här jobbet. En bra sak är att lyfta fram viktiga steg i din utveckling, utbildningar, kurser, lyckade projekt. Det visar att du hela tiden vill lära dig nytt och bli bättre i din yrkesroll.
Lyft fram personliga egenskaper
När du ombeds berätta om dig själv är det bra att ta upp tre av de egenskaper som är mest relevanta. Säger du fler än så kan det bli svårt för rekryteraren att komma ihåg dem. Dessutom rinner tiden i väg. Det skiljer sig såklart mellan jobben men några exempel på egenskaper som brukar lyftas fram är ansvarstagande, flexibel, initiativtagande, kommunikativ, noggrann, problemlösande, resultatorienterad.
Säg något om vad du vill
En bra sak är att nämna något om dina visioner för framtiden kopplade till tjänsten du söker. Du kan till exempel säga att ”När jag läste på om ert företag slogs jag av att man skulle kunna…” Eller ”Det jag lockades av i er jobbannons var möjligheten att…” Här är det bra om du gjort research både om de arbetsuppgifter du kan komma att få och om företaget i stort. På så vis är det lättare att synka din vision med arbetsgivarens.