Hitta rätt arbetsgivare

Vad är viktigast när du väljer arbetsgivare? Här är några tips på hur du hittar en arbetsgivare som lever upp till dina förväntningar.

Hur ser din drömarbetsplats ut?

Dina yrkesval styrs mer eller mindre omedvetet av hur du vill ha det, vad som är bra eller dåligt och vad som är viktigt i livet. Om du dessutom hittar en arbetsgivare med värderingar och en företagskultur som stämmer överens med dina förväntningar, är chanserna goda att du kommer att trivas. Här är några saker att kolla upp innan du tackar ja till jobbet. 

 

  • Lär känna dina värderingar och drivkrafter. I Karriärvägledning på egen hand hittar du konkreta tips och övningar för att sätta ord på det just du tycker är viktigt i ett jobb. Det är det som du ska matcha din blivande arbetsgivare mot.
  • Passa på under intervjun. Om du har gått vidare till jobbintervju, se till att du har förberett några frågor om arbetsgivaren. Det här är ett bra tillfälle att stämma av det du tycker är viktigt med en arbetsplats. Du kan till exempel be chefen beskriva företagskulturen, synen på arbetsmiljö, ledarskap och så vidare. Ta också kontakt med den fackliga representanten och ställ frågor.
  • Lista dina viktigaste trivselfaktorer. Välj ut tre saker som är viktigast för dig när det gäller att trivas på jobbet. Då vet du vad du ska leta efter hos din drömarbetsgivare.

Lär känna företaget

Var nyfiken. Ta reda på så mycket du kan om företaget som du är intresserad av. Titta på företagets webbplats och kanaler i sociala medier. Det ger dig en känsla av hur företagskulturen ser ut och vilka värderingar företaget har. Googla på arbetsplatsen och se i vilka sammanhang den har figurerat i media. Du kanske till och med känner någon på arbetsplatsen? Boka en fika och fråga hur det är att jobba där.

Du kan även söka bland företagsprofiler här på webbplatsen.