Ny version förenklar överföring av jobbannonser till Platsbanken
Har ditt företag ett rekryteringsverktyg som publicerar jobbannonser på Platsbanken? Då finns det förbättringar att se fram emot! En teknisk förändring gör det lättare att nå rätt kandidater, men verktygets leverantör behöver göra några uppdateringar.

Om ni använder ett rekryteringsverktyg för att publicera platsannonser, kan dessa idag skickas direkt till Platsbanken via en teknisk koppling. Den här lösningen uppdateras nu med ny teknik som är mer flexibel, framtidssäker – och enklare att hantera.

– Det här är en viktig och välanvänd tjänst, med cirka 80 rekryteringsverktyg och tusentals arbetsgivare som regelbundet publicerar annonser hos oss. Vi är glada att kunna erbjuda flera efterfrågade uppdateringar, säger Jenny Söderholm, produktansvarig för Platsbanken.
Vad handlar det om?
Bakom kulisserna används ett så kallat API – application programming interface. Det är en teknisk lösning som gör att olika system kan kommunicera med varandra. I det här fallet kopplar det ihop ert rekryteringsverktyg med Platsbanken, så att ni kan välja att publicera, uppdatera och ta bort platsannoner i Platsbanken direkt ifrån det rekryteringsverktyg ni använder. Den nuvarande lösningen ersätts med ett modernare API från och med den 2 september 2025. Som arbetsgivare behöver ni inte initiera något. Er leverantör har fått information separat och planeringen har påbörjats med dem.
Den förnyade versionen för med sig flera förbättringar, bland annat ger den möjlighet till ännu fler valbara yrken och utgör ett bättre stöd att uttrycka krav på kompetenser när du annonserar. Därtill är det möjligt att följa sidvisningar för din annons.
Fler fördelar – och en ny process
Förutom bättre funktionalitet får era leverantörer av rekryteringsverktyg tillgång till en testmiljö – en så kallad sandboxmiljö. Där kan de testa den tekniska förändringen i förväg. Det gör att lösningen blir tryggare och snabbare att sätta i drift.
– Nu kommer den som vill integrera mot Platsbanken själv kunna testa och se att nyordningen fungerar. Det blir både enklare, snabbare och ger bättre transparens, säger Sylvester Gyan, produktägare för Platsbanken.
Ännu en fördel är att förändringarna innebär att Arbetsförmedlingen får bättre data och kan ge ännu bättre support till både arbetsgivare och leverantörer.
Intresset från leverantörerna har redan varit stort – både bland befintliga aktörer och nya som vill börja använda tjänsten.
– Vi har ungefär sju miljoner besök i Platsbanken varje månad. Att kunna erbjuda dem som söker jobb bättre och tydligare annonser från ännu fler arbetsgivare känns jätteroligt, säger Jenny Söderholm.
Vad kan jag som arbetsgivare göra nu?
- Säkerställ att ni har möljighet att logga in som arbetsgivare på arbetsformedlingen.se.
- Förbered er på att ge medgivande av leverantören när det blir aktuellt.
- Prata med leverantören av ert rekryteringssystem om du undrar över deras plan för att gå över till den nya uppdaterade versionen av tjänsten.
- Läs mer på arbetsformedlingen.se för senaste informationen
För över annonser till Platsbanken
Viktiga datum att hålla koll på
- 2 september 2025 – nya versionen lanseras
- 31 december 2025 – support för den nuvarande version av tjänsten upphör
- 31 mars 2026 – nuvarande versionen av tjänsten stängs
Tips till era leverantörer
Så kommer ni igång med den nya integrationen:
- Se till att rätt kontaktpersoner är registrerade hos Arbetsförmedlingen
- Planera för övergången i god tid innan mars 2026
- Använd testmiljön - sandboxmiljön - för att testa integrationen
- Förbered processen för autentisering och medgivande tillsammans med era kunder
- Följ Arbetsförmedlingens tekniska dokumentation och nyheter