Så attraherar du talanger till ditt företag
Hur ska man göra för att locka till sig talangerna i de branscher där konkurrensen om den utbildade arbetskraften är extra hård?
Här är elva snabba tips på hur du attraherar de bästa kandidaterna.
Lägg tid på din annonsering
Se till att skriva jobbannonser som lockar potentiella kandidater att söka sig till just er. Kom ihåg att beskriva era värderingar och lyft fram alla fördelar som finns med att jobba hos er. Ta upp det som skiljer ert företag från era största konkurrenter. Vad är unikt med er arbetsplats. När det är dags - glöm inte att du annonserar kostnadsfritt i Platsbanken.
Synliggör ditt varumärke
Se till att ditt företag syns på sociala medier som LinkedIn. Lägg också tid på att göra ditt företag enkelt att hitta för sökmotorer och se till att ha en sida som beskriver hur det är att jobba hos er. Ett professionellt varumärkesintryck bidrar till att attrahera de bästa kandidaterna.
Distansarbete och flex
Pandemin öppnade dörren för distansarbete i många branscher. Möjligheten att få jobba hemma delar av arbetsveckan har blivit viktigt för många. Så om ni erbjuder distansarbete eller har flexibila arbetstider - glöm inte bort att ta upp detta när ni söker nya kandidater.
Betona karriärmöjligheterna
Är det möjligt att göra karriär och utvecklas i sin yrkesroll hos er? Erbjuder ni internutbildningar? Framhäv detta i annonseringen då många kandidater uppskattar möjligheten att få fortsätta att utvecklas och växa i sin yrkesroll.
Referral-program
Dra nytta av kraften i dina anställdas egna nätverk. De känner med största sannolikhet ett antal kandidater som skulle passa perfekt hos er. Så uppmana dina anställda att tipsa om kollegor från tidigare arbetsplatser att söka sig till er. Kanske kan ni också erbjuda en ekonomisk ersättning till den vars tips leder till en anställning?
Snabba på rekryteringsprocessen
När konkurrensen om kandidaterna är extra hård kan en sådan sak som en lång och seg rekryteringsprocess göra att bästa kandidaterna tappar intresset. Tar det för lång tid kanske någon annan hinner före. Så se till att försöka skapa så snabba och effektiva processer som möjligt - utan att ni för den skull behöver göra avkall på kvaliteten.
Lyft fram era förmåner
När ni tar fram ert erbjudande om att jobba hos er. Glöm då inte bort att beskriva alla era förmåner. Erbjuder ni kanske en bonus vid årets slut? Har ni en friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag? Allt detta är attraktivt för många.
Se över kandidatens upplevelse
Försök att se på er rekryteringsprocess ur kandidaternas perspektiv. Ger ni kandidaterna en positiv och professionell upplevelse, eller finns det saker som ni kan förbättra? Kom ihåg att återkoppla om vad som händer, även till de som inte får chansen att jobba hos er. Det kan bidra till att stärka ditt företags rykte och attraktionskraft.
Var tillgängliga och ta kontakt
På samma sätt som att ni kan vara tydliga med att ni alltid är öppna för spontanansökningar så kan ni själva också jobba proaktivt. Sök aktivt efter och ta kontakt med potentiella kandidater och berätta om fördelarna och möjligheterna som finns hos ert företag.
Håll kontakten fram till start
Slappna inte av när kontraktet är påskrivet. Se till att fortsätta att hålla kontakten med din nya medarbetare innan de börjar och fortsätt att stämma av läget den första tiden. Det visar att ni bryr er om er personal.
Behåll kompetensen
Glöm inte bort det viktigaste av allt. Se till att behålla den kompetens som ni redan har. Jobba aktivt för att skapa en positiv arbetskultur och se kontinuerligt över era utvecklingsmöjligheter. Då minskar ni risken för att era konkurrenter lockar över era bästa talanger.