Rekryteringsguiden hjälper dig hitta rätt medarbetare
Med en enkel sökning i Arbetsförmedlingens nya digitala tjänst rekryteringsguiden får du som arbetsgivare koll på arbetsmarknaden och en tydlig plan för hur du kan hitta kandidater. Du kan välja ett yrke och en kommun för att skapa en rekryteringsguide anpassad efter din lokala arbetsmarknad.
Ellinor Wassberg, rekryteringsexpert och produktägare på Arbetsförmedlingens avdelning för digitala tjänster, är en av dem som varit med och utvecklat rekryteringsguiden på myndighetens webbplats. Vi bad henne berätta lite mer om tjänsten och dess möjligheter.
Vad är rekryteringsguiden?
− Rekryteringsguiden är en digital tjänst från Arbetsförmedlingen som hjälper företag att välja rekryteringsväg för att hitta nya medarbetare. Precis som alla arbetsförmedlingens tjänster är den kostnadsfri.
Vilka kan ha störst nytta av guiden?
− Den är perfekt för de arbetsgivare och rekryterare som inte har ett upparbetat system för hur de rekryterar och därför vill få inspiration. Den passar också för dem som vill vidga sina vyer lite och samtidigt lära sig om hur läget ser ut för just detta yrke, just där man är verksam.
Fler fördelar med rekryteringsguiden?
− Det är intressant att lära sig mer om ens lokala arbetsmarknad, och rekryteringsguiden är lätt att använda! Genom en enkel sökning på yrke och kommun får du bättre koll och förslag på hur du kan hitta kandidater. Det finns ju många sätt att rekrytera på så kanske får du upp ögonen för något som du inte har tänkt på tidigare som kan leda till din rätta kandidat.