Lär dig sociala koder – lyckas med nytt jobb
Vill du bättre förstå hur det fungerar på svenska arbetsplatser? I detta avsnitt av Ny i Sverige-podden pratar vi om sociala koder och kroppsspråk på arbetsplatsen. Få tips på hur du kan passa in och öka dina jobbchanser.
[musik]
Ziza Madani:
Är du ny i Sverige och funderar över hur det fungerar med sociala koder och kroppsspråk på svenska arbetsplatser? Vad behöver du tänka på för att passa in? I detta avsnitt ger vi tips för att du ska trivas och verkligen lyckas på jobbet.
[musik]
Ziza:
Välkomna till Ny i Sverige-podden. En podd där vi förklarar, tipsar och ger goda råd om att söka jobb och att jobba i Sverige. Podden riktar sig till dig som är ny i landet. Titeln på dagens sändning är: ”Sociala koder och kroppsspråk på svenska arbetsplatser”. Vi som sitter i studion är jag, Ziza Madani, och min kollega, Pär Axelsson. Och vi jobbar här på Arbetsförmedlingen. Och till alla er som har lyssnat på podden tidigare: Välkomna tillbaka. Och till alla nya lyssnare: Extra varmt välkomna. Jättekul att ni har hittat hit. Och i slutet av det här avsnittet så hoppas jag att Pär kommer att bjuda på några av sina riktiga supertips. Pär har du jobbat utomlands nån gång?
Pär:
Hm… Ja, det har jag faktiskt. I Sydney i Australien för många år sen
Ziza:
M-hm… Var det lätt för dig att passa in på jobbet där?
Pär:
Det var lite speciellt. Jag trodde inte att det var så stora skillnader mellan Sverige och Australien. Men några fanns det.
Ziza:
Kan du ge några exempel?
Pär:
Ja, typ det här… Mina arbetskamrater berättade första dagen att det var väldigt viktigt att komma till jobbet före chefen. Och att gå efter att han hade gått hem.
Ziza:
M-hm. Ja, så är det ju inte riktigt här i Sverige. [skrattar] Men sociala koder är ju viktiga. Och kroppsspråket är viktigt på jobbet.
Pär:
Det är det. Men innan vi dyker in i kroppsspråket, Ziza, vad tänker du att vi menar när vi säger "sociala koder"?
Ziza:
Bra fråga. Sociala koder är de oskrivna reglerna och normerna på arbetsplatsen. Det handlar om allt från hur man hälsar på sina kollegor till hur man för sig under möten och fikapausen, till exempel.
Pär:
Tack, för när det gäller kroppsspråk, så är det ju ett kraftfullt verktyg för att förstå och kommunicera med kollegor.
Ziza:
Verkligen. Och jag tänker att Sverige och hela Norden är lite speciella, eller hur? Tänk att man kommer från en främmande kultur. Då kan det vara en utmaning att förstå koderna.
Pär:
Jamen, så kan det faktiskt vara.
Ziza:
Och vad bör den som är ny i Sverige tänka på när de är på jobbet?
Pär:
Mm… Ett tips som jag tycker är viktigt är att vara medveten om ögonkontakt. I svensk kultur anses ögonkontakt vara ett tecken på ärlighet och engagemang i samtalet.
Ziza:
Jamen, precis. Och i vissa kulturer undviker man ju ögonkontakt med till exempel motsatt kön i vissa konversationer. Och för många som är nya i Sverige kan det här bli en utmaning
Pär:
Ja, helt klart en utmaning, men jag skulle säga att man lär sig snabbt.
Ziza:
Jag tänker också på en annan viktig sak. När du träffar nån för första gången här, hälsar man genom att sträcka ut handen med ett fast handslag och säger: "Hej, jag är Ziza". Men i andra delar av världen är det kanske vanligare att man ger varandra kindpussar.
Pär:
Precis. Men det hade ju varit jättekonstigt att göra här i Sverige. Och när vi pratar om möten, så är det viktigt att tänka på en sak: Sitt upprätt och lyssna noga för att visa att du är intresserad. Och att man gärna nickar.
Ziza:
Mm. Jag tänker även på en annan sak. I vissa delar av världen är det normalt att stå nära varandra när man pratar. Men hur skulle du säga att det är i Sverige?
Pär:
Jättebra att du tar upp det här. Jag skulle säga att du ska undvika att stå för nära när du pratar med nån här i Sverige. Det gillar man verkligen inte. Det här är en typisk svensk oskriven social kod.
Ziza:
Mm. Men hur ska man veta vilka reglerna är, om de är oskrivna och alltså inte står skrivna nånstans?
Pär:
Ja… Ett steg är ju att se hur andra gör på jobbet. Och var nyfiken. Och våga fråga dina kollegor och chefen om hjälp: ”Vad är det som gäller?”
Ziza:
Mm. Bra råd. Och arbetskulturen kan ju också skilja sig mellan olika företag, eller hur?
Pär:
Absolut, varje arbetsplats har sin egen arbetskultur.
Ziza:
Och hur ska man förstå om nån är intresserad eller ointresserad av det man säger på jobbet?
Pär:
Ja, jag skulle säga så här: Om nån ler, nickar eller håller ögonkontakt under samtalet, är det oftast ett tecken på intresse. Om nån däremot ser bort eller har korsade armar, kan det signalera ointresse.
Ziza:
Och vad mer behöver man tänka på när man är på arbetsplatsen?
Pär:
Var punktlig och respektera andras tid. Jätteviktigt.
Ziza:
Mm, verkligen. Att vara i tid varje dag visar att du tar ditt jobb på allvar och respekterar andras tid.
Pär:
Och om du nån gång inte kan komma i tid, är det viktigt att du meddelar det på nåt sätt och självklart ber om ursäkt för att du är sen.
Ziza:
Och en annan sak också: Fikapausen är också nåt typiskt svenskt, där man kan lära känna sina kollegor, eller hur?
Pär:
Ja. Nämen, fikapauser är verkligen viktiga på svenska arbetsplatser. Jag skulle säga att det är ett bra tillfälle att lära känna sina kollegor och prata om nyheter, väder, eller vad man ska göra till helgen.
Ziza:
Mm. Och det kan ibland bli missförstånd på jobbet på grund av kulturella skillnader. Men hur bör man hantera det?
Pär:
Ja, ett viktigt steg är att vara medveten om att kulturkrockar faktiskt kan uppstå. Och försök att inte ta det personligt. Det är oftast ingen fara.
Ziza:
Nej. Men det börjar bli dags att runda av. Och som vanligt hoppas jag att du har några supertips för dem som är nya, när det gäller att förstå och förhålla sig till den svenska jobbkulturen.
Pär:
Absolut. Kanske inte riktiga tips den här gången. Men det här skulle jag vilja att ni tar med er:
1. I Sverige är jämlikhet viktigt. Vi behandlar alla lika oavsett kön, ålder eller varifrån man kommer.
2. Vi löser konflikter genom diskussioner. Och det betyder att vi undviker öppna konfrontationer, bråk alltså, och i stället söker lösningar tillsammans.
3. Teamarbete och samarbete är väldigt viktigt i Sverige. Och att man lyssnar på andras åsikter innan man tar ett beslut.
Och 4: Glöm inte att vara dig själv.
Ziza:
Det sista du sa gillade jag väldigt mycket. Man ska absolut vara sig själv, och försöka lära sig det nya och anpassa sig efter arbetsplatsens sociala koder. Tack för att ni lyssnade, och snart hörs vi igen.
[musik]
speaker:
Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens podcast "Ny i Sverige". Du hittar alla tidigare avsnitt på Arbetsförmedlingens play-sida. Har du frågor, tips eller funderingar? Mejla oss gärna på podcast@arbetsformedlingen.se. Det här avsnittet producerades hösten 2024.
[musik]