Bli en del i det svenska kulturlivet
Hur kan du som kulturskapare och ny i Sverige bli en del av svenskt kulturliv? I den här podden samtalar Martin Söderberg, Arbetförmedlingen, med Ola Öhlin som är projektledare i projektet ”Konsten att delta”. Ett projekt som jobbar för att underlätta för utlandsfödda kulturskapare. Både de som nyligen kommit och de som varit här en längre tid att bli en del av det svenska kulturlivet.
Textad version
[Martin Söderberg]
Arbetsmarknaden för kulturskapare i Sverige är generellt sett inte lätt.
Det är hård konkurrens om de arbetstillfällen som finns med relativt
få heltidsjobb, många tillfälliga anställningar, projekt och frilansuppdrag.
För att få in en fot underlättar det också om du redan har kontakter
och nätverk inom det branschområde du vill jobba.
Är du dessutom ny i Sverige och har jobbat som kulturskapare
i ditt tidigare hemland, är det ofta extra svårt att etablera sig
på den svenska kulturarbetsmarknaden och bli en del av svenskt kulturliv.
Flera studier visar att kultursektorn är starkt segregerad
och att bristen på etnisk mångfald är påtaglig.
Och det är också det som den här podden ska handla om,
det vill säga hur du som utländsk kulturskapare kan bli en del
av svenskt kulturliv.
Välkommen till Ny i Sverige-podden.
Och med oss för att prata om det här är Ola Öhlin,
projektledare för Konsten att delta. Välkommen hit, Ola.
[Ola Öhlin]
Tackar, tackar.
[Ola]
Jag är konstnär i botten själv och startade det här projektet
Konsten att delta för 15 år sedan som är ett projekt
för att lokalisera utlandsfödda kulturarbetare i Sverige
och vara en hjälpande hand in på den svenska kulturscenen.
[Martin]
Det är superintressant och vi kommer prata mer om just
projektet Konsten att delta om en liten stund.
Men om vi börjar med varför är det viktigt med etnisk mångfald
inom kultursektorn?
[Ola]
Du skulle egentligen kunna fråga vad är viktigt med demokrati.
Det är just det här med allas lika rätt i samhället och att alla
måste få ta del av kultur, men också få stå på scenen
och vi ska kunna ta del av samtligas berättelser.
Och det gör också att folk känner sig mer delaktiga i samhället
om man kan höra sina egna röster från de här scenerna.
Då får vi också en större gemenskap i samhället
där vi hör fler och mer mångbottnade kulturyttringar där folk
känner sig välkomna och delaktiga.
[Ola]
Ja, precis.
[Martin]
Varför tror du det är svårt för svenska kulturarbetsgivare
att hitta de här utländska kulturskaparna?
[Ola]
Dels har vi haft ett problem med att de här personerna kan
registrera sig som kulturarbetare när de kommer hit. Dels hos
Arbetsförmedlingen, men tidigare var det också kommuner
som hade hand om det här. Och de registrerade inte heller
personer med kulturyrken.
Om man kommer hit som kulturarbetare så blir man då
inte synlig för arbetsgivarna och arbetsgivarna använder ofta
kanaler där de här personerna inte finns.
Så det är, vad ska man säga, man missar varandra med
informationen hela tiden. Så även om nu arbetsgivare inom
kultursektorn försöker bjuda in den här gruppen så hittar man
inte nätverken där de här personerna finns.
[Martin]
Och hur kan man rent konkret då som nysvensk kulturskapare
ta sig in i det svenska kulturlivet?
Vad är viktigt att tänka på när jag kommer hit, liksom?
[Ola]
Ja, det är ju att försöka... Dels kan man ta kontakt med
intresseorganisationerna som finns.
Det finns ju författarförbund, det finns för musiker,
det finns för konstnärer, tecknare, etcetera, etcetera.
De kan man ta kontakt med samt att Konsten att delta
finns för att man ska kunna bygga ett nätverk.
Och det är just det här med nätverket som är det viktiga,
för att mycket av kulturyrkena som finns, och de jobb som finns,
de tillsätts inom informella nätverk, så därför är det väldigt viktigt
att man blir en del av ett nätverk när man kommer hit.
[Martin]
Du nämner Författarförbundet som exempel. Hur hittar jag de
här branschorganisationerna?
[Ola]
De finns på nätet. Det är oftast lättast att söka där, men
samtidigt är det också, jag vet att många som har utländska rötter
inte är lika vana och datoriserade som vi är, men det är där
som det är lättast att finna information om det.
Och jag kan säga att på Konsten att delta har vi idag en
informationssida om branschen som både finns på engelska,
arabiska och... Det finns på ytterligare ett språk.
[Ola]
Det är uppbyggt som ett Kollega till kollega-projekt.
Du anmäler dig, söker dig till det på vår hemsida som heter
konstenattdelta.se. Där fyller du i ett anmälningsformulär
och du godkänns om du är etablerad konstnär eller yrkesutövande.
Sen försöker vi matcha dig med en kollega som redan är etablerad
på den svenska kulturscenen. Ni tillsammans bjuds sig in till större
regionala träffar eller digitala träffar där personer från kultursektorn
föreläser. Ni får tid att nätverka med andra kulturarbetare
som också är matchade.
[Martin]
Ordet kontakter används ofta.
[Ola]
Det är just det som är den stora nyckeln inom kultursektorn.
För det är väldigt svårt att få ett jobb bara genom ett cv här.
Särskilt om man inte har ett cv som är baserat på en svensk
kulturscen. Då är det ännu svårare att lyckas ta sig in.
[Martin]
Ja, jag menar kommer man till ett nytt land så oftast
känner man inga ju. Och det är det ni hjälper till med och det
är det som är så himla viktigt.
Vad tänker du att att svenska kulturarbetsgivare kan göra
för att lättare hitta personer med andra perspektiv i det här fallet
enligt etnisk mångfald?
[Ola]
Dels måste de börja söka på andra plattformar än de gör idag.
De måste synliggöra sig på ett helt annat sätt.
De måste också tänka på den information de går ut med.
Så det finns... Det finns väldigt, väldigt, väldigt mycket
de måste börja göra.
Men sen det är ju också ett problem,
det här att det finns så pass få jobb inom kultursektorn.
Och de få jobb som finns är tillsvidareanställningar och
de sitter folk ofta på väldigt, väldigt länge. Så det är väldigt svårt
att ta sig in till de här kulturarbetsgivarna också.
[Martin]
Och det innebär att att de som kommer in i branscherna
kanske gör det som frilansare, då?
[Ola]
Ja. Och så är det ju det här att är man etablerad inom kultursektorn,
så är det ofta så att man byter. Byter bara uppdrag inom sektorn.
Så då är det väldigt svårt. Då är det också kontakter man måste ha.
Men då är också så att kulturarbetsgivarna måste också
börja söka nya nätverk och synliggöra sig själva på ett annat sätt.
För att det är ju som om man, till exempel tar
Konstnärsnämnden eller Statens konstråd. Det är ingen
utlandsfödd som vet vad det är innan de kommer hit och därför
måste man också ha information på andra språk.
Man måste också synliggöra sig och berätta vad det är man har
att erbjuda.
[Martin]
Och jag tänker om man vill söka stipendier, till exempel genom
Konstnärsnämnden, så är det en process som man behöver
känna till då ju.
[Ola]
Ja. Och hur man söker. Att man söker innan man startar projekt.
Det är också en sån här viktig sak.
Man måste veta inte bara att man ska söka, man måste veta
hur man ställer upp en ansökan, vad som är viktigt i den
och allt det där. Så egentligen skulle man behöva
utbildningar inom att söka bidrag också.
[Ola]
Det gör vi inte idag. Det finns inga sådana medel, tyvärr,
men vi kommer att ha ett webbinarium
där Konstnärsnämnden och Kulturbryggan informerar om
hur man söker och där de också informerar om deras bidrag.
[Ola]
Nej, utan det är bara att du är yrkesverksam eller har en högskola.
[Martin]
Vilka konstområden jobbar ni med och vilka är vanligast?
[Ola]
Vi har filmare, vi har också skådespelare.
Också scenografer finns.
[Martin]
Jag tänker att vi avrundar lite grann. Du ska få ge dina...
Du har varit inne lite grann på det tidigare, men dina bästa tips
till en person som är kulturskapare och som är ny i Sverige
och som vill komma in i det här livet, i den här branschen.
Vad är det viktigaste du tycker man behöver göra?
[Ola]
Det första man kan göra är att ta kontakt med
Kulturarbetsförmedlingen och försöka ta sig in där.
Men de har också sina regler med yrkesverksamhet de senaste
tre åren. Kan man inte där, så kan man ta kontakt med
Konsten att delta så kan vi vara en del i nätverket att ta sig in.
Det är just det här med nätverk, det är nätverk, nätverk, nätverk,
som är det viktiga. Så man ska försöka ta sig in där andra
kulturarbetare finns och försöka synliggöra sig för branschen.
Kanske försöka ta sig in på praktikplatser eller annat
inom den sektor som man är verksam.
Eller också, man skulle också kunna, beroende på ålder,
försöka söka sig in på konsthögskolorna för att också få kontakter
den vägen.
[Martin]
Ola Öhlin, projektledare Konsten att delta. Tusen tack
för att du kom hit och pratade om det här viktiga ämnet.
[Martin]
Berätta lite grann. Vem är du och vad jobbar du med?
[Martin]
Så kulturscenerna ska spegla hur Sverige ser ut?
[Martin]
Så att alla kan känna sig delaktiga och vara med, liksom.
[Ola]
Ja, för att om du har berättelser från ditt eget ursprung på scenen,
eller mixad med andra kulturer, så känner du dig delaktig
i det som händer på scenen och då tar du det ju också till
de här scenerna. För det är också så, det är inte bara
kulturarbetardelen eller vad ska man säga, själva utövarna
som är brist på mångfald, det är också i publiken där vi har
en brist på mångfald.
[Martin]
Om vi går in lite mer på på projektet Konsten att delta,
berätta lite mer om det, för det kan ju faktiskt vara en bra väg in.
[Martin]
Och det här kan då leda till uppdrag direkt? Eller vad leder det till?
[Ola]
Det kan leda till uppdrag. Förut hade vi samarbete med
till exempel Sveriges konstföreningar.
De rekryterar folk direkt från projektet om man visar upp
sin portfolio. Då var det ungefär hälften av alla utlandsfödda
kulturskapare som då var anmälda i Stockholm som fick
ett uppdrag genom det här. Så vi försöker hela tiden också
jobba med arbetsgivare, att vi finns och att påvisa att vi finns,
plus att vi hela tiden jobbar. Dels har vi ett samarbete med
Arbetsförmedlingen för att just få in personer till projektet.
Vi samarbetar med regioner som då har
ett kontaktnät inom sig och där man också kan hjälpa till
med regionala och lokala kontakter för konstnärerna.
[Martin]
Hjälper Konsten att delta till med det också?
[Martin]
Och då man kan ha en utländsk konstutbildning och söka
stipendier från Konstnärsnämnden?
Det krävs inte att man har utbildat sig i Sverige?
[Ola]
Vi jobbar med samtliga konstområden och olika yrken inom
alla de. Så bild och form, ord, ton, scen och film.
Allra vanligast i projektet är bild och form, men
det är bara för att vi har jobbat med det längst.
De andra områdena ord, ton, scen och film öppnade vi inte upp
förrän 2020 och då kom ju pandemin precis lagom till öppnandet.
Och eftersom projektet går ut på att man ska träffas och att
regioner ska se till att arrangera träffar, så var det väldigt svårt
att genomföra de här träffarna eftersom möten och sånt skulle
ställas in på grund av pandemin.
Så därför är vi fortfarande störst på bild och formområdet idag.
[Martin]
Och yrket där, det är bildkonstnärer helt enkelt som är vanligast?
[Ola]
Bildkonstnärer och tecknare. De två.
[Martin]
Och inom scen och film,
vilka är de största yrkesgrupperna där?
[Martin]
Så det är egentligen en mängd olika yrken?
[Ola]
Ja, så att om man går in så kan man anmäla sig.
Vi har en scrollinglista, så man går in på sitt område,
som till exempel scen och film, och sen har man då kategorier
så man kan hitta sitt yrke.
[Martin]
Och tack till alla er som har lyssnat på den här
Ny i Sverige-podden. Jag heter Martin Söderberg och
är nationell branschstrateg på Arbetsförmedlingen Kultur Media.
[Ola]
Tack.