Återrapport jämställdhetsintegrering på Arbetsförmedlingen

Återrapportering till regeringen 1 november 2023

Arbetsförmedlingen har i uppdrag att jämställdhetsintegrera sitt verksamhetsuppdrag i syfte att bidra till de jämställdhetspolitiska målen, bland annat målet om ekonomisk jämställdhet. Det gör myndigheten genom att göra jämställdhetsintegrering till en strategi som används på alla nivåer i all planering, beslutsfattande och uppföljning.

Den första delen av återrapporten innehåller en kartläggning av hur interna processer för styrning, planering och uppföljning är utvecklade för att stödja arbetet med jämställdhetsintegrering. Den visar att chefer på samtliga nivåer har hög medvetenhet om myndighetens arbete med kvinnors och mäns lika rättigheter på arbetsmarknaden. Kartläggningen visar också att målet om jämställd och jämlik tillgång på arbetsmarknadsåtgärder återfinns i verksamhetsplaner på samtliga nivåer i den kundnära verksamheten. Likaså används myndighetens indikatorer på jämställd verksamhet i underlag för uppföljning på samtliga nivåer på minst månadsbasis. Jämställdhetsmålen och eventuella avvikelser tas i viss utsträckning upp i mål- och resultatdialoger på olika nivåer, men gemensamt för samtliga nivåer är att det sällan är den mest prioriterade frågan. Det finns en risk att det stannar vid ett konstaterande av att könsskillnader finns mer än att åtgärder vidtas för att driva utvecklingen framåt.

Den andra delen av återrapporten fokuserar på Arbetsförmedlingens bemötande och agerande i mötet med den arbetssökande. Utgångspunkten för analysen har varit Arbetsförmedlingens många olika kundundersökningar, omprövningsärenden samt en extern studie av likabehandling i myndighetens kontrollfunktion. I många avseenden finns inga tydliga tecken på att arbetssökandes kön skulle påverka hur de upplever myndighetens service, bemötande och agerande. Inte heller finns det några tydliga tecken på att handläggare generellt skulle agera olika utifrån om kunden var kvinna eller man i bedömningar, beslut och sanktioner.

Den tredje delen av återrapporten redovisar resultatutvecklingen under 2022–2023 av myndighetens jämställdhetsmål i verksamhetsplanen. Trots att kartläggningarna i del ett och två av rapporten visar att Arbetsförmedlingen har goda förutsättningar för att lyckas med uppdraget att jämställdhetsintegrera verksamheten kvarstår vissa utmaningar med att nå myndighetens jämställdhetsmål. Av 2023 års etappmål för jämställd och jämlik tillgång på insatser har målet för introduktionsjobb uppnåtts. Resultaten för nystartsjobb och rusta och matcha ligger strax under respektive målnivå, medan resultaten för arbetsmarknadsutbildningar och särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning ligger långt under respektive målnivå. Dock visar analysen av den regionala och lokala utvecklingen att det finns många exempel på både positiv och negativ resultatutveckling. Det är inte lätt att avgöra i vilken utsträckning som resultaten är påverkade av lokala skillnader i att organisera arbetet, hur utvecklade samarbetet är med lokala partners och det lokala näringslivet, etcetera. Dock går det att konstatera att förekomsten av positiva exempel innebär att det finns en potential för förbättringar och att det i förlängningen även kan innebära en förbättring av resultaten i riket.