Svensk sjöfart behöver många nya medarbetare

Publicerad: 2025-11-27

Fram till 2027 behöver omkring 2 200 nya personer börja arbeta på fartyg, framför allt inom serviceyrken, visar en ny rapport från Transportföretagen. Dessutom finns nya möjligheter för fler att utbilda sig till matroser och motormän för arbete ombord på fartyg – yrken som också efterfrågas av rederierna.

Stora pensionsavgångar de närmaste åren betyder vind i seglen för den som vill jobba inom svensk sjöfart. Därtill innebär det försämrade säkerhetsläget att ett antal svenskflaggade fartyg behöver bli fler för att vara en del av totalförsvaret. I ett mer tillspetsat läge behöver Försvarsmakten kunna ta olika fartyg i anspråk.

Då behöver fartygen bemannas med personer som är svenska medborgare eller är stadigvarande bosatta i Sverige. Det ökar rekryteringsbehoven här, säger Laila Svedberg Poulsen, arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen Sjöfart.

Laila Svedberg Poulsen

Laila Svedberg Poulsen

Svårt hitta svensk personal

Under en längre tid har inte svensk sjöfarts rekryteringsbehov av svensk personal varit så stora. Detta eftersom svenska rederier har bemannat fartygen med tillfälligt anställd personal från andra länder. Det har inte heller funnits så många utbildningar för de vuxna som vill jobba på sjön.

Matroser och motormän har nästan inte gått att uppbringa eftersom många av dem som går gymnasieutbildningar inom sjöfart inte kommit ut till sjöss efter genomförd utbildning, och en del har valt att inte fortsätta i branschen, säger Laila Svedberg Poulsen.

Nya utbildningar

För dem som passerat gymnasieåldern och vill jobba till sjöss har det inte funnits några andra utbildningsvägar. Ett sätt har varit att hitta en arbetsgivare som varit villig att anställa så att personen kan få sjötid – praktiskt arbete ombord på ett fartyg - som ger möjlighet att söka behörighet hos Transportstyrelsen. Men nu har yrkesvuxutbildningar startat på Öckerö och i Härnösand.

Det är ju guld värt för branschen att dessutom kunna få in personer med lite erfarenhet. Nu är det till exempel före detta bilmekaniker i 35-årsåldern som byter bana och utbildar sig till motormän på Öckerö.

För att kunna jobba som lättmatros eller motorman behövs ett treårigt gymnasium, en arbetsgivare som kan ge sjötid eller någon av de nytillkomna yrkesvuxutbildningarna på 40 veckor.

De som stannar till sjöss går ibland vidare och läser på Chalmers eller Linnéuniversitetet för att bli befäl. Efter fyra år på högskola är man behörig 2:e styrman eller 2:e maskinist, och kan sedan stiga i graderna allt eftersom man arbetar ihop mera sjötid, säger Laila Svedberg Poulsen.

Många jobb inom service

Andra sätt att få jobb på ett fartyg kan vara som kock då många rederier efterfrågar yrkesrollen. Även servicepersonal, så kallad intendentur, behövs på passagerarfärjor. Här finns de största rekryteringsbehoven för sjöfartsbranschen, särskilt inför sommarsäsongerna.

Har du erfarenhet från hotell, restaurang eller butik kan det vara en fördel. Ett sätt kan vara att titta runt på färjerederiernas hemsidor, de erbjuder oftast den utbildning som behövs för att jobba hos dem, säger Laila Svedberg Poulsen.

Laila Svedberg Poulsen har själv jobbat länge till sjöss och rekommenderar fler att ta klivet ombord.

Är man intresserad tycker jag verkligen att man ska läsa på för att lära sig mer om utbildningar, yrken och arbetsvillkor till sjöss på branschens sajt Satsa på sjöfart, säger hon.