Ungdomsjobb 2024

Regeringen har gett Arbetsförmedlingen i uppdrag att fördela 150 miljoner kronor till kommuner med hög arbetslöshet för att stärka deras möjligheter att skapa sommarjobb för ungdomar. Projektet Ungdomsjobb 2024 innehåller Sommarjobb för ungdomar.

Budget 150 miljoner kronor

Anslaget ska främst användas som lön för arbete i den kommunala verksamheten där kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. En mindre del av budgeten får användas för att täcka kommunernas administrationskostnader för att ordna sommarjobben.

Hur mycket pengar varje kommun kan få framgår av Bilaga G2 Överenskommelse Sommarjobb 2024 fördelning av medel. Du hittar alla bilagor under rubriken Relaterad information.

Arbetsförmedlingen ska enligt regleringsbrevet för 2024 fördela medlen till de 145 kommuner som under 2023 hade en genomsnittlig arbetslöshet som var högre än medianen för Sveriges 290 kommuner. Följaktligen är det 145 kommuner som inte kan ta del av dessa medel.

Ingen lön, finansierad via kommunens statliga medel för Sommarjobb för ungdomar, får utgå till ungdomarna för den tid de deltar i lovskola. Medel för sommarjobb för ungdomar får inte användas för att finansiera kommunens kostnader för lovskola.

Arbetsförmedlingen fick regleringsbrevsuppdraget Sommarjobb för ungdomar den 18 april 2024.

Målgruppen för Sommarjobb för ungdomar

Målgruppen är ungdomar, oberoende av ålder, som 2024 avslutat årskurs åtta eller nio eller årskurs ett eller två i gymnasieskolan. Den sammanlagda anställningstiden för en ungdom inom Sommarjobb för ungdomar får högst vara tre månader.

Framför allt ska kommunerna vända sig till de ungdomar som kan ha svårt att ordna ett jobb på egen hand.

Arbetsförmedlingen ska fördela medlen till kommunerna med kravet att detta inte inverkar på tillkomsten av redan planerade sommarjobb.

I motsats till föregående års satsning på både Jobb för ungdomar och Sommarjobb för ungdomar är medelstilldelningen i år en medelsram (maximal medelstilldelning) för endast Sommarjobb för ungdomar.

Aktiviteter i processen för Ungdomsjobb 2024

Här följer en sammanfattning av de aktiviteter som ska utföras i processen av kommunerna och Arbetsförmedlingen. För en mer detaljerad beskrivning se dokumentet Process och arbetsrutin Ungdomsjobb 2024 för Arbetsförmedlingen och kommunerna, under rubriken Relaterad information.

2 maj 2024: Information om medelstilldelning till kommunerna för Ungdomsjobb 2024

Information skickas ut via e-post till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer och samtliga 290 kommuner. De 145 kommunerna som under 2023 hade en högre arbetslöshet än medianen för Sveriges kommuner är berättigade att ta del av medlen för Jobb för ungdomar och Sommarjobb för ungdomar.

7 maj 2024: Information och underlag för överenskommelse till kommunerna för Ungdomsjobb 2024

Information skickas ut via e-post till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer och de 145 kommunerna som under 2023 hade en högre arbetslöshet än medianen för Sveriges kommuner och är berättigade att del av medlen för Sommarjobb för ungdomar.

7 maj – 31 maj 2024: Kommunen mejlar en överenskommelse till Arbetsförmedlingen som returnerar ett underskrivet exemplar

Kommunen mejlar en överenskommelse med bilagor till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer som returnerar ett underskrivet exemplar via e-post.

1 juni – 31 augusti 2024: Period då kommunerna har möjlighet att anordna Sommarjobb för ungdomar

Perioden 1 juni – 31 augusti 2023 gäller för Sommarjobb för ungdomar.

En deltagares anställning inom Ungdomsjobb 2024 får som längst pågå under sammanlagt tre månader.

15 oktober 2024: Deadline för slutredovisning av Sommarjobb för ungdomar

Kommunerna mejlar en slutredovisning för Sommarjobb för ungdomar med bilaga till Arbetsförmedlingens kommunansvariga enhetschefer.

1 december – 30 december 2024: Utbetalningar till kommunerna

Utbetalningar till kommunerna utifrån kommunernas slutredovisningar av Sommarjobb för ungdomar.

14 mars 2025: Slutredovisning till regeringen

Arbetsförmedlingen ska senast den 15 mars 2024 lämna en slutredovisning till regeringen som visar hur kommunerna har använt pengarna gällande Sommarjobb för ungdomar.

Frågor och svar om Ungdomsjobb 2024

Hur ser fördelningen av medel ut till kommunerna?

Hur mycket pengar varje kommun kan få framgår av Bilaga G2 Överenskommelse Sommarjobb 2024 fördelning av medel.

Vilka ungdomar ska kommunerna vända sig till?

Målgruppen är ungdomar, oberoende av ålder, som 2024 avslutat årskurs åtta eller nio eller årskurs ett eller två i gymnasieskolan.

Ingår ungdomar som 2024 avslutat första eller andra året inom introduktionsprogrammet i målgruppen för Sommarjobb 2024?

I uppdraget står det; ” … för ungdomar som avslutat årskurs åtta eller nio och för ungdomar efter första eller andra året i gymnasieskolan.”

Introduktionsprogrammet ingår i gymnasieskolan och Arbetsförmedlingen gör bedömningen att elever som går introduktionsprogram och som 2024 har avslutat första eller andra året inom introduktionsprogrammet ingår i satsningen Sommarjobb 2024.

För vilken period gäller satsningen på ungdomsjobb?

Tidsperiod för Sommarjobb för ungdomar

Den tidsperiod då ungdomar kan ha anställning hos en kommun för Sommarjobb för ungdomar inom projektet Ungdomsjobb 2024 är 1 juni till 31 augusti 2024.

Den sammanlagda anställningstiden för en ungdom inom Sommarjobb för ungdomar får högst vara 3 månader.

För vilka jobb gäller satsningen på ungdomsjobb?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna står det att för satsningen på ungdomsjobb gäller att; ”… kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. Arbetsplatsen ska vara i den kommunala verksamheten och uppfylla arbetsmiljölagens krav. Anställda genom satsningen på ungdomsjobb kan inte placeras i kommunala bolag, ideella föreningar eller privata företag…”.

Kan medel från satsningen på ungdomsjobb användas till redan planerade eller skapade kommunala jobb?

Nej, det är inte möjligt. I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunen står ”… Tilldelade medel får inte inverka på tillkomsten av redan inplanerade jobb…”.

Kan kommunerna använda satsningen på ungdomsjobb för att låta ungdomar läsa in sina gymnasiebetyg under sommaren eller för att låta ungdomar gå utbildningar eller kurser?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna står det att för satsningen på ungdomsjobb gäller att; ”… kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. Arbetsplatsen ska vara den kommunala verksamheten och uppfylla arbetsmiljölagens krav. Anställda genom ungdomsjobb får inte placeras i kommunala bolag, ideella föreningar eller privata företag…”.

Att låta ungdomar gå utbildningar eller kurser under sommaren är inte betrakta som en arbetstagar-/arbetsgivar-relation där kommunen står för den dagliga arbetsledningen så som det beskrivs i avtalet. Syftet med satsningen på ungdomsjobb är att skapa nya jobb och inte att finansiera redan befintliga eller planerade utbildningar eller kurser som till exempel jobbsökarutbildningar. I praktiken skulle detta innebära att kommunen utdelar ett extra studiebidrag/studiestöd vilket normalt inte är en kommunal arbetsuppgift. Sannolikt är detta även i konflikt med likabehandlingsprincipen – hur skulle kommunen kunna motivera att kommunen betalat ut ett extra studiebidrag/studiestöd till endast vissa utvalda kommuninvånare?

Ingen lön, finansierad via kommunens statliga medel för jobb för ungdomar och sommarjobb, får utgå till ungdomarna för den tid de deltar i lovskola.

Kan medel från satsningen på ungdomsjobb användas till konceptet sommarentreprenör?

Nej det är inte möjligt att använda medel från satsningen på ungdomsjobb för att låta ungdomar pröva på att driva företag och samtidigt genomgå utbildning om företagande och entreprenörskap.

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna står det att för satsningen på ungdomsjobb gäller att; ”… kommunen ska vara arbetsgivare och stå för den dagliga arbetsledningen. Arbetsplatsen ska vara i den kommunala verksamheten och uppfylla arbetsmiljölagens krav. Anställda genom satsningen på ungdomsjobb kan inte placeras i kommunala bolag. …”.

De som är anställda i ungdomsjobb kan inte placeras i konceptet sommarentreprenörerna eftersom

  • de är att betrakta som (tillfälliga) privata egenföretagare.
  • de samtidigt genomgår en kommunalt finansierad utbildning (ej att betrakta arbetstagare/arbetsgivare relation).
  • det normalt inte är kommunen som står för den dagliga arbetsledningen och att arbetsplatsen inte är del av den kommunala verksamheten.

Kan nyanlända eller asylsökande som inte fått fullständigt personnummer anställas genom satsningen på ungdomsjobb?

En grundförutsättning är att personerna som anställs har rätt att arbeta i Sverige. Förutsatt detta och att de i övrigt ingår i målgruppen kan de ta del av satsningen på ungdomsjobb.

Finns något sista datum innan vilket överenskommelsen mellan kommunen och Arbetsförmedlingen ska undertecknas?

Något formellt beslutat sista datum för undertecknande av överenskommelsen Ungdomsjobb 2024 mellan kommunerna och Arbetsförmedlingen finns inte i dagsläget. Kommunen måste ha en överenskommelse med den lokala arbetsförmedlingsenheten för att medel till kommunen ska kunna betalas ut inom ramen för Arbetsförmedlingens projekt Ungdomsjobb 2024

Arbetsförmedlingen förutsätter att de kommuner som vet eller tror att de vill ta del av de statliga medel som finns i Arbetsförmedlingens projekt Ungdomsjobb 2024 kommer att skriva avtal med Arbetsförmedlingen så snart som möjligt.

Är det beslutat vilken nivå det ska vara på lönen för jobben?

Nej, anställningarnas omfattning, längd (den sammanlagda anställningstiden för en ungdom inom Sommarjobb för ungdomar får högst vara 3 månader) och lön avgörs av respektive kommun som arbetsgivare.

Kan kommunerna använda ett mindre belopp än den tilldelade medelsramen?

Ja, det är möjligt. Medelsramen för Sommarjobb för ungdomar till kommunen anger det maximala belopp som kommunen kan förbruka för Sommarjobb för ungdomar.

Hur säkerställer Arbetsförmedlingen att medlen går till nya och inte redan inplanerade jobb?

Det behöver Arbetsförmedlingen inte säkerställa. Det räcker att ansvarig chef på kommunen (på heder och samvete) intygar detta genom att skriva under överenskommelsen.

Hur stor del av anslaget får användas till administrativa kostnader?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunen står att ”… De av regeringen anslagna medlen till ungdomsjobb ska huvudsakligen gå till lönekostnader, dock kan en mindre del täcka kommunernas administrationskostnader för att anskaffa nya ungdomsjobb…”.

Vad inräknas i administrativa kostnader? Är det till exempel möjligt att använda del av administrativa kostnader för att avlöna handledare?

I Statskontorets publikation ”Kostnader för små myndigheter” Dnr 2017/229-5 konstateras att:

”…Det saknas en vedertagen definition av vad administration och administrativa kostnader är för något. Förenklat kan man säga att administrativa kostnader är alla kringkostnader som behövs för att styra och stödja kärnverksamheten inom en myndighet. Kringkostnaderna kan i sin tur omfatta olika typer av kostnader. Allt från kostnaderna för personalen som arbetar med ledning och administration, till inköp av varor och tjänster. …”

Ja, det är till exempel möjligt att (tillfälligt) avlöna handledare för att leda/handleda. Arbetsförmedlingen gör ingen skillnad på om dessa administrationskostnader har sitt ursprung i fast anställd personal eller tillfälligt anställd personal. Däremot måste administrationskostnaderna stå i proportion till hur många sommarjobb kommunen tillhandahåller. En kommun som tillhandahåller 100 sommarjobb har självfallet högre administrationskostnader jämfört med en kommun som tillhandahåller 10 sommarjobb. Arbetsförmedlingen har inte satt någon absolut gräns för hur stor ersättning till kommunen för administrationskostnader får vara i förhållande till den ersättning som rör ersättning för löneutbetalningar till ungdomsjobbarna.

Vad inräknas i administrativa kostnader?

I överenskommelsen mellan Arbetsförmedlingen och kommunen står att ”… De av regeringen anslagna medlen till ungdomsjobb ska huvudsakligen gå till lönekostnader, dock kan en mindre del täcka kommunernas administrationskostnader för att anskaffa nya ungdomsjobb…”

När det gäller kostnader för arbetsmaterial, verktyg, skyddsutrustning, skyddsskor, arbetskläder och transporter skall dessa inte bekostas via medel från den statliga satsningen på ungdomsjobb. Däremot kan kostnader för sådant som är att betrakta som förbrukningsmateriel som till exempel munskydd och arbetshandskar bekostas av dessa medel.

Hur ska administrativa kostnader redovisas i Excel-dokumentet med deltagarförteckning och kostnader för satsningen på ungdomsjobb?

Som framgår av det förifyllda exemplet i mallen räknar vi med att kommunerna normalt redovisar en post/en rad för ”Administrativa kostnader”. ”Administrativa kostnader” är aldrig kopplad till någon enskild deltagare. I mallen väljer man kategori per rad som redovisas; ”Administrativa kostnader” eller ”Deltagare”. Alla kommuner har självfallet möjlighet att redovisa ”Administrativa kostnader” på flera rader om detta underlättar deras hantering. Detta gäller sannolikt framförallt de största kommunerna.