Statens servicecenters servicekontor
Arbetsförmedlingens samarbete med Statens servicecenter, SSC, utgör en viktig del av vår lokala närvaro. På Statens servicecenters servicekontor kan arbetssökande göra spontana besök för att få hjälp med enklare ärenden.
Vad är ett servicekontor?
På servicekontoren erbjuder SSC stöd och vägledning i tjänster från Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Skatteverket och Migrationsverket. Servicekontoren arbetar enligt principen digitalt först vilket innebär att arbetssökande främst får hjälp med att hitta information och att utföra sina ärenden på Arbetsförmedlingens webbplats.
Det här kan arbetssökande få hjälp med
På ett servicekontor kan arbetssökande få hjälp med att
- använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster
- skriva in sig på Arbetsförmedlingen
- aktivitetsrapportera
- fylla i och skriva ut blanketter och intyg
- hitta och förstå information om och från Arbetsförmedlingen.
SSC fattar inte beslut i enskilda ärenden
Arbetssökande behöver inte boka tid för att få hjälp på ett servicekontor. Servicekontoren har inte tillgång till Arbetsförmedlingens verksamhetssystem och kan inte heller fatta beslut i enskilda ärenden. Servicekontoren kan även hjälpa arbetsgivare att använda Arbetsförmedlingens digitala tjänster.
Till dig som arbetar inom kommunen
Informera gärna arbetssökande om vad servicekontoren kan hjälpa till med och var närmaste servicekontor finns. Övriga kontaktuppgifter går att hitta på sidan Kontakt för dig som söker jobb.
Kontakt för dig som söker jobb
Våra kontor
På sidan Våra kontor finns information om servicekontoren och var du hittar dem. Det är endast servicekontoren som har öppet för spontana (fysiska) besök. För besök på Arbetsförmedlingens kontor behöver man ha en bokad tid. På sidan Våra kontor finns även en film där en servicehandläggare på Statens servicecenter berättar om vilken hjälp arbetssökande kan få på ett servicekontor.