Dra nytta av dina mjuka kompetenser

Publicerad: 2024-02-08

Är du digital eller bra på att samarbeta? Då kanske du har det där lilla extra som arbetsgivaren letar efter utöver din utbildning. Vi har listat de mest efterfrågade så kallade mjuka kompetenserna i Platsbanken. Kolla vilka de är och hur du kan dra nytta av dem när du söker jobb.

Har du en social förmåga? Det kan vara den extra pusselbiten som behövs för att få butiksjobbet.

Har du en social förmåga? Det kan vara den extra pusselbiten som behövs för att få butiksjobbet.

Det pratas ibland om hårda och mjuka kompetenser. De hårda är oftast utbildning som du har betyg eller intyg på. De mjuka handlar mer om hur du är som person eller hur du kan hantera olika situationer.

– Det här är kompetenser som arbetsgivarna tycker är viktiga. De vill hitta en person som fungerar bra på arbetsplatsen och som de känner sig trygga med att anställa, säger Ellinor Wassberg Arbetsförmedlingens jobbsökarexpert.

De vanligaste kompetenserna

Men vilka kompetenser är arbetsgivarna ute efter och vad betyder orden egentligen? Genom en unik datakörning av över 50 000 jobbannonser i Platsbanken har Arbetsförmedlingen tagit fram vilka egenskaper som är mest efterfrågade. Nu kan du själv se vilka mjuka kompetenser som ofta efterfrågas och få en bild av vad som krävs för att leva upp till dem.

Ellinor Wassberg, jobbsökarexpert på Arbetsförmedlingen.

– Självklart är det orimligt att kunna vara allt som arbetsgivarna önskar i sina annonser. Men man kan fokusera på två tre stycken kompetenser i sin ansökan eller öva upp sig på någon av dem för att förbättra sina jobbchanser, säger Ellinor Wassberg.

Många olika önskemål

En del mjuka kompetenser som att du kan samarbeta eller att du är effektiv är sådant som kan finnas på de flesta arbetsgivares önskelista. Andra kan vara mer specifika för ett yrke, som att du har digital kompetens om du ska jobba i en reception med dator eller som kassabiträde. I vår lista nedan kan du se flera av de vanligaste kvalifikationerna arbetsgivarna vill se hos dig.

– Du ökar dina jobbchanser om du kan att lyfta alla dina kvaliteter inför en anställning, både utbildning, erfarenhet och kompetenser, säger Ellinor Wassberg.

Berätta hur du är

Ett sätt att lyfta fram dina mjuka kompetenser när du söker jobb kan enligt Ellinor Wassberg vara att skriva i ditt personliga brev hur du är som person och har hanterat olika situationer på en tidigare arbetsplats.

– Eller kanske du har ett arbetsbetyg från ett tidigare jobb där chefen skriver om dina kompetenser. Annars kan du ta kontakt nu och be dem beskriva hur det var att ha dig som anställd.

Vanligaste mjuka kompetenserna i Platsbanken

Se vad som passar in på dig inom olika mjuka kompetensområden eller om du hittar saker som du kanske kan träna upp dig på eller lyfta fram när du söker ett jobb.

Efterfrågas för de flesta yrken

De vanligaste mjuka kompetenserna: Kommunikationsförmåga, samarbetsförmåga, lagspelare, positiv, utåtriktad, social, prestigelös

Arbetsgivaren vill att: Du ska kunna samarbeta och samspela med andra. Det handlar om att kunna bygga och upprätthålla relationer, lösa konflikter, och kommunicera effektivt.

Efterfrågas för de flesta yrken

De vanligaste mjuka kompetenserna: Noggrann, flexibel, strukturerad, självgående, effektiv, högt tempo, motivation.

Arbetsgivare vill att: Du ska kunna hantera dina arbetsuppgifter på ett effektivt och produktivt sätt. Det handlar om att kunna organisera och prioritera sitt arbete, att kunna hantera stress, och att kunna hålla deadlines. Värt att tänka på att arbetsgivare brukar prioritera endera kvalitetsinriktat eller effektivitet. Det innebär att om du har svårt att hantera stress bör du välja ett jobb som är kvalitetsinriktat.

Efterfrågas i de flesta yrken

De vanligaste mjuka kompetenserna: Nyfiken, snabblärd, anpassningsbar, vilja att utvecklas, öppen.

Arbetsgivaren vill att :Du ska kunna anpassa dig till förändringar och utvecklas i din roll. Det handlar om att kunna ta till sig ny information och kunskap, att vara öppen för nya idéer, och att kunna anpassa oss till förändringar. På alla nya jobb krävs det att man lär sig olika arbetsuppgifter och rutiner.

Efterfrågas mest för specifika yrken som: kundtjänstmedarbetare, kassapersonal, butikspersonal, restaurang försäljningsassistent.

De vanligaste mjuka kompetenserna: Servicekänsla, servicemined, säljande, empatisk, hjälpande, trevligt bemötande, gott bemötande

Arbetsgivaren vill att: Du ska kunna förstå och möta kundernas behov, att kunna ge god service, att vara säljande, och att kunna skapa en positiv kundupplevelse.

Efterfrågas oftast vid jobb som chefer, ledare, projektledare, säljchef, kreativa jobb,

De vanligaste mjuka kompetenserna: Drivande, organisationsförmåga, relationsskapande, inspirerande, delegerande.

Arbetsgivaren vill att: Du ska kunna leda och motivera andra. Det handlar om att kunna sätta mål och visioner, att kunna motivera och engagera andra, och att kunna skapa ett positivt och inspirerande arbetsklimat.

Efterfrågas oftast vid yrken som: designer, konstnär, forskare/utvecklare

De vanligaste mjuka kompetenserna: Kreativ, tänka nytt, nya idéer, tänka utanför boxen, se möjligheter

Arbetsgivare vill att: Du ska kunna tänka nytt och komma på nya idéer. Det handlar om att kunna se möjligheter och lösningar, att kunna tänka utanför boxen, och att kunna ta risker.

Efterfrågas vid yrken som: Kassapersonal eller receptionist, lagerpersonal budbärare eller renhållning, vaktmästare.

De vanligaste mjuka kompetenserna för lagerpersonal budbärare, renhållningsarbetare, vaktmästare: God fysik, fysisk uthållighet, rörlighet, styrka, naturnära arbete, manuell skicklighet, arbeta fysiskt. (Kundbemötande och social kompetens är såklart också en fördel i dessa yrken)

Arbetsgivare vill att du: Att du klarar lyft och tycker om att arbeta fysiskt.

De vanligaste mjuka kompetenserna för kassapersonal eller receptionist: Digital kompetens, kan använda en dator med olika program, it-kompetens, behärska en dator, kan Word, Excel och e-post.

Arbetsgivare vill: Att du kan hantera en dator, är bekant med digital utrustning och kan olika program. (Kundbemötande och social kompetens är såklart också en fördel i dessa yrken)