Introduktion – ge dina nya medarbetare en bra start
Se till att göra en bra introduktion så att dina medarbetare får bästa möjliga start på jobbet. Vi ger dig tips på hur du får en ny medarbetare att trivas.
Skapa ett introduktionsprogram
Ett introduktionsprogram gör att medarbetaren känner sig välkommen och sedd. Här går ni igenom arbetsuppgifter och vilken roll den nya medarbetaren ska ha i er organisation. Ni skapar en gemensam bild av vilka mål ni ska sträva efter, vilka rutiner som finns och hur den nya medarbetaren bidrar till helheten för organisationen.
Detta ska finnas med:
- Möten med de personer som din nya medarbetare ska samarbeta med.
- Genomgång av organisationens policy i olika frågor.
- Genomgång av arbetsplatsen – hur fungerar det?
- Berätta om organisationens historia, företagskultur och värderingar.
Informera i tid
Så fort du har anställt en ny medarbetare är det dags att informera alla på företaget. Berätta vad den nya medarbetaren heter och vilka ansvarsområden och arbetsuppgifter han eller hon ska ha. Skicka gärna ut ett foto och en kort presentation – men fråga gärna din nya kollega om det är okej.
Praktiska förberedelser
Ordna en arbetsplats och se till att dator, e-post, passerkort och postfack är klart – om arbetsuppgifterna kräver det.
Medarbetarens första dag
Se till att den närmaste chefen är på plats och ger ett varmt välkomnande. Gå runt och hälsa på alla medarbetare och visa var den nya medarbetaren ska jobba. Visa honom eller henne runt på arbetsplatsen. Ät gärna lunch eller sitt ner med din nya medarbetare för att svara på eventuella frågor – det visar att du bryr dig.
Ta reda på hur din nya medarbetare trivs
Hur har din nya medarbetare kommit in i jobbet och hur fungerar arbetsuppgifterna? Är det som ni kom överens om? Hur trivs han eller hon med sina medarbetare? De första veckorna är oftast intensiva och informationstunga. Därför behöver du eller den närmaste chefen boka in ett möte för att prata om de här frågorna. Se till att göra det tydligt från början när du planerar att ha mötet.
När är det bra att ta ett första utvecklingssamtal
Vänta inte längre än fyra månader med att hålla ett utvecklingssamtal. Där går ni igenom arbetsuppgifter, hinder i jobbet, förväntningar på dig som chef och organisation samt hur medarbetaren utvecklas.