Nästa sändning -

Visa alla kommande sändningar

Teamwork med Arbetsförmedlingen

Visste du att Arbetsförmedlingen ger speciellt stöd till personer med kognitiva svårigheter? En prioriterad grupp är personer från särskolan. I det här avsnittet berättar Rebecka om hur hon fått sitt jobb på Mormors restaurang. Fehima som är SIUS konsulent på Arbetsförmedlingen berättar om samarbetet och om att finna få och behålla ett arbete där introduktionen och uppföljning är väldigt viktig.

Textad version

[musik]

[Charlotte Lindman]

I det här avsnittet ska Arbetsförmedlingen träffa Rebecka

som ska berätta om hur hon har fått sitt jobb

med hjälp av Arbetsförmedlingen.

När vi startar det här avsnittet är vi i Västerås.

Du lyssnar på Arbetsförmedlingens jobbpodd

och jag heter Charlotte Lindman.

[musik]

[Charlotte]

Arbetsförmedlingens jobbpodd har fått möjligheten

att besöka en restaurang i Västerås och i dag gästas vi av två personer

och det är Rebecka och Fahima.

Rebecka, du jobbar ju här. Kan du berätta var vi är någonstans?

[Rebecka]

Vi är på Mormors Restaurang i Västerås.

[Charlotte]

Vad jobbar du med?

[Rebecka]

Jag jobbar i disken och hjälper till lite i köket med grönsaker och sådant.

[Charlotte]

Och Fahima du jobbar på Arbetsförmedlingen.

[Fahima]

Ja, det gör jag.

[Charlotte]

Vad jobbar du som?

[Fahima]

Jag jobbar som SIUS-konsulent.

[Charlotte]

Kan inte du säga vad just SIUS står för?

För det är ju en förkortning på ett ganska långt ord.

[Fahima]

Ja, det står för Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd.

[Charlotte]

Just det, och det är ett speciellt stöd

som man kan få när man är arbetssökande och har vissa hinder.

[Fahima]

Ja, man behöver ha ett funktionshinder och man behöver specifikt

ha hjälp med introduktionen på arbetsplatsen.

Finna, få och behålla ett arbete.

[Charlotte]

Just det, och det är så ni hittade varandra för ganska länge sedan.

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Kan inte du berätta, Rebecka, hur det här samarbetet började

innan du började här? När du träffade Fahima.

[Rebecka]

Vi fick ett samarbete när jag skulle sluta på mitt förra jobb

och då fick jag Fahima.

Hon hjälpte mig med att få jobb på Djäkneberget nu i sommar.

[Charlotte]

Och det är också en restaurang?

[Rebecka]

Ja, det är en restaurang.

[Charlotte]

Var det där ni träffades första gången, när du skulle börja där?

[Rebecka]

Ja.

[Fahima]

Ja, eftersom Rebecka hade haft stöd utav SIUS sedan tidigare

och eftersom Rebecka skulle sluta sitt arbete

och börja det andra arbetet dagen efter hon slutade

så körde jag introduktionen under Rebeckas anställning.

[Rebecka]

Ja, jag hade jobb första dagen.

[Fahima instämmer]

[Charlotte]

Ja, precis, och det är lite speciellt att få hjälp av en SIUS-konsulent

och att man kan få den här hjälpen, den här introduktionen.

Kan du berätta lite grann om det?

[Rebecka]

Jag tycker det är skönt, för det är svårt att komma in på ett nytt ställe.

Så det är bra att de kan hjälpa till.

[Fahima]

När du började din introduktion på Djäkneberget

kände jag dig inte så jättebra.

Jag hade bara pratat med dig vid ett fåtal tillfällen

och det var nya arbetsuppgifter och ny personal.

Sedan visste vi att det var högtryck den dagen.

[Rebecka]

Ja, det var första maj.

[Fahima]

Det var första maj, ja.

Det var till och med en röd dag, så jag jobbade fast det var helg

och jag jobbade precis som du gjorde, sida vid sida.

[Rebecka instämmer]

Vi gick och torkade bord och vi tog bort ifrån borden

och vi körde ut mat åt dem.

Ja, vi gjorde allt möjligt som man skulle göra där.

[Rebecka]

På morgonen rengjorde vi toaletterna och blåste rent banorna.

[Fahima instämmer]

Vi städade så att det skulle se fint ut innan alla kom.

[Charlotte]

Precis. Du hjälpte helt enkelt Rebecka att komma in i det nya arbetet.

[Fahima]

Ja, jag jobbade precis som vilken anställd som helst.

[Charlotte]

Ja, men i syfte att Rebecka skulle lära sig att komma in i jobbet.

[Rebecka och Fahima]

Ja.

[Charlotte]

Hur gick det?

[Rebecka]

Jag tror att det gick jättebra.

[Charlotte]

Men sedan när du avslutar den anställningen

så fortsätter ert samarbete.

[Fahima]

Ja, vi visste att det jobbet bara skulle vara på säsong.

Redan under tiden när Rebecka var där började jag

att leta efter ett annat ställe och det hittade vi.

[Rebecka]

På Jonnys.

[Fahima]

Jonnys, ja. Du började där och det skulle bli anställning.

[Rebecka instämmer]

Det var veckan innan anställningen...

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Vad hände då?

[Rebecka]

Jag ramlade med tallrikar.

[Charlotte]

Nej...

[Rebecka]

Jo...

[Charlotte]

Oj.

[Rebecka]

Jag fick sy flera stygn och så blev jag sjukskriven

och sedan fick jag inte komma tillbaka.

Fast hon sa att jag skulle få komma tillbaka, men det fick jag inte.

[Charlotte]

Det blev inte så, men då kommer Mormors Restaurang

upp på tapeten så småningom.

[Rebecka]

Nej, det blev Djäkneberget.

[Charlotte]

Igen?

[Fahima]

Ja, för då fanns möjligheten för den säsongen

och eftersom du hade varit där innan ville de gärna ha dig tillbaka.

De kontaktade mig och frågade

"Hur ser det ut, finns Rebecka tillgänglig?"

och då sa jag "Japp, det gör hon."

[Charlotte]

Du blev headhuntad.

[Rebecka]

Ja.

[Fahima]

Ja. Då var jag inte med i din introduktion,

men däremot hjälpte jag till med all formalitet

så att du kunde börja jobba där. Sedan så hälsade jag på ibland.

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Ja, för det är någonting som ingår när man har SIUS-kontakt,

att man kan få hjälp under tiden och få lite uppföljning.

[Fahima]

Uppföljningsstödet är till för både Rebecka,

eller den sökande, men också för arbetsgivaren.

För ibland kan det vara så att det är arbetsgivaren

som behöver bolla någonting med någon.

Det kan vara någon svårighet

som de inte vet hur de ska kommunicera ut

och då försöker vi hitta vägar att lösa det.

[Charlotte]

Hur tycker du att det har fungerat, Rebecka?

[Rebecka]

Jag tycker att det har fungerat jättebra.

Hon var jättebra på att hitta jobb så fort.

[skratt]

[Charlotte]

Finns det någonting annat som Fahima har hjälpt dig med

förutom att vara här på jobbet?

[Rebecka]

Hon har hjälpt mig med ansökningar och att skicka in papper

till Försäkringskassan och papper som jag har behövt skriva på.

Hon har hjälpt mig med att skicka in arbetsgivarintyg.

[Fahima]

Du har haft det lite svårt med till exempel när du ska få a-kassa

och inte riktigt vetat hur du ska göra ansökan

och då har vi gjort det tillsammans.

Jag har hjälpt dig att få in arbetsgivarintyg från din arbetsgivare,

så att vi kunde skicka in det till a-kassan.

Vi har också hjälpts åt med dina aktivitetsersättningar

när du har haft praktikperioder så att du har vetat

vad det är du ska skicka in och när du ska skicka in det.

[Rebecka]

Och vilken period och så.

[Fahima]

Ja, vilka perioder. Där har vi hjälpts åt, du och jag.

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Ja, det kan man förstå. Det är inte helt lätt att veta

vart man ska skicka alla papper, så det är fullt förståeligt.

Vad skönt att du har fått den hjälpen också.

[Rebecka]

Ja, jag tycker det är jätteskönt.

[Fahima]

Jag tror att du har vetat att du ska göra någonting,

men du har varit osäker på om du har gjort rätt och skickat in rätt papper

och då har du velat haft det stödet och då har jag försökt

att hjälpa dig så gott jag har kunnat.

[Rebecka]

Det har varit jätteskönt.

Jag frågade henne om hjälp och då har hon varit snäll och hjälpt mig.

[Charlotte]

Det är jätteskönt att den här hjälpen finns.

I början pratade vi om att man kan få det här stödet

om man har en funktionsnedsättning

och du kommer ju från särskolan, eller hur?

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Kan du berätta lite grann om ditt hinder?

[Rebecka]

Jag har läs- och skrivsvårigheter.

Jag har lite svårt att läsa och skriva och med introduktion till nya saker.

[Charlotte]

Just det, och då är det så fantastiskt att Arbetsförmedlingen

kan erbjuda hjälp för elever som kommer från särskolan.

[Fahima]

Ja, elever som kommer från särskolan är en prioriterad grupp

och när vi ser att det finns en arbetsförmåga

och att eleven har tagit studenten då hjälper vi till på en gång.

Vi plockar upp dem och de blir oftast inskrivna direkt.

[Rebecka]

Ja, innan skolan slutar.

[Fahima]

Innan skolan slutar. Vi känner till de personerna

och man har identifierat vilka som kan gå ut i arbete

och då får de oftast en SIUS-konsulent på en gång,

så att samarbetet kan påbörjas.

Vissa elever har en praktikplats, för de har ofta praktik det sista året.

[Rebecka]

Ja.

[Fahima]

Då kan man redan gå in i praktiken och börja se över

vilka anpassningar som krävs, om vi kan få till en anställning

och försöka få till det på en gång.

I vissa fall blir det ingen förlängning på en arbetsplats,

men då försöker vi hitta en annan arbetsplats

så att vi kan få till anpassningar och en anställning.

[Charlotte]

Då kan man säga att du, Rebecka, kom i kontakt

med Arbetsförmedlingen redan innan du tog studenten?

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Kan du berätta hur det var och hur det började?

[Rebecka]

Vi gick dit med skolan och sen fick jag prata med Jonas, tror jag det var.

[Fahima]

Ja, Jonas Bossius.

[Rebecka]

Vi pratade lite om vad jag har haft för tidigare erfarenheter,

vad jag har haft för praktik och vad jag skulle vilja jobba med.

[Charlotte]

Man kan väl säga att du aldrig riktigt har varit arbetslös.

Du fick väl ett jobb nästan på en gång?

[Rebecka]

Ja, jag tror jag fick det på en gång.

Jag tog studenten, sen tror jag att jag jobbade måndagen därefter,

för jag hade inte ledigt efter studenten.

[Fahima]

Du ser.

[Charlotte]

Hur lång tid har det gått nu, i dag? Det har gått några år, va?

[Rebecka]

Ja, jag tog studenten 2016.

[Charlotte]

Ja, precis. Du har i princip haft jobb sedan dess,

förutom den perioden när du var sjukskriven som du berättade om.

[Rebecka]

Förutom det har jag jobbat hela tiden.

[Charlotte]

Det kan man väl säga är tack vare

att du har fått det här stödet från Arbetsförmedlingen?

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Att jobba med särskolan är bara ett utav uppdragen

som ni som SIUS-konsulenter har.

Ni har ju ett bredare uppdrag. Berätta gärna om det.

[Fahima]

Särskolan är en prioriterad grupp som vi jobbar med

och vi får in våra SIUS-kunder via våra handläggare

som har identifierat om någon är i behov av en SIUS-konsulent.

Oftast handlar det om någon som har en kognitiv svårighet.

Det kan vara någon slags bokstavskombination.

Det kan vara i autismspektrumet.

Det kan vara någon som har gått in i väggen

och som har fått svårigheter med minnet,

där det finns en kognitiv svårighet med att ta sig ut på arbetsmarknaden.

Vi jobbar i princip med alla funktionsnedsättningar,

förutom de med rent fysiska hinder. Där har vi andra medarbetare

som kan jobba med fysiska anpassningar.

Om man till exempel behöver en ramp,

då hjälper vi till med att bygga en ramp.

Vi har kollegor som jobbar med det, för vi har arbetsterapeuter

på Arbetsförmedlingen som anpassar de bitarna.

[Charlotte]

Det är alltså det kognitiva, det kan vara inlärningssvårigheter

eller något annat som gör att man behöver extra stöd.

[Fahima]

Ja. Många av eleverna som kommer från särskolan

har inlärningssvårigheter. Det är ju därför de har kommit

till särskolan, för att det inte riktigt har fungerat.

Det kan också vara att de har haft adhd eller add,

vilket har gjort att skolgången har varit svår och då har man

fått gå ett extra år och då kan det bli särskola,

eftersom att nästan alla gymnasieskolor har särskilda klasser.

Då går man i gymnasieskolan i fyra år i stället för tre år.

[Charlotte]

Var det så för dig också, Rebecka?

[Rebecka instämmer]

Att du gick ett extra år därpå.

[Rebecka]

Ja, vi hade fyra år i stället för tre år.

[Charlotte]

Vad gick du för linje?

[Rebecka]

Jag gick på media och handel.

[Charlotte]

Ändå så kom du in i restaurangbranschen.

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Vad är det som gör att du tycker att det är så roligt

att jobba med restaurang?

[Rebecka]

Jag trivs jättebra för att jag har bra kollegor

och sen trivs jag jättebra i disken,

för där får man vara lite själv men ändå vara en del av en grupp.

Så jag trivs jättebra. Sedan hjälps vi åt jättemycket i disken också.

Om de ser att det är mycket disk på min vagn

så hjälper de till att plocka bort det så att jag kan lasta på mer saker.

[Charlotte]

Ja, det är klart att stödet från kollegor är väldigt bra att få, eller hur?

[Rebecka instämmer]

[Fahima]

Sedan tror jag att att du trivs i disken för att där är det väldigt inramat.

[Rebecka]

Ja.

[Fahima]

Det blir inte så...

[Rebecka]

...mycket.

[Fahima]

Det blir inte så mycket och du behöver inte tänka att du har

för många bollar i luften och att du måste hålla igång så mycket.

[Rebecka instämmer]

[Rebecka]

För ibland när det blir för mycket då blir det för rörigt...

[Charlotte]

Du vet exakt vad du ska göra.

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Och det trivs du jättebra med.

[Rebecka]

Ja.

[Charlotte]

Det var roligt att höra.

Hur ser ert samarbete ut i dag?

[Fahima]

Vi har telefonkontakt ibland och vi har också haft sms-kontakt

och sedan checkar jag läget med din arbetsgivare också.

Eftersom att jag har kontakt med honom i andra ärenden också

så blir det ju att jag kollar av hur det går för Rebecka,

om det går bra och det gör det ju.

[Rebecka]

Ja, det går jättebra.

[Fahima]

Han är jättenöjd med dig.

[Rebecka]

Ja, men det är ju bra. Jag trivs bra på jobbet.

[Fahima]

Jag tror att det blev en bra matchning för din del.

[Rebecka]

Jag tror också det.

[Fahima]

Ja, för din önskan var att jobba dagtid.

[Rebecka]

Ja.

Att jobba måndag till fredag och vara ledig på helgerna.

[Rebecka instämmer]

Och det är precis vad du gör.

[Charlotte]

Dessutom tycker du om de arbetsuppgifterna du har?

[Rebecka]

Ja, jag trivs jättebra i disken.

[Charlotte]

Sedan så hjälper du till en hel del i köket också.

[Rebecka]

Ja, på morgonen hjälper jag till med

att till exempel hacka grönsaker till salladsbordet

och lite som ska till dagis och jag packar pizzasallad.

Förutom det så är jag i disken hela dagen och det trivs jag jättebra med.

[Charlotte]

Även om ni inte har så mycket kontakt just nu

så är väl tanken att kontakten ska bli lite glesare och glesare

för att du klarar av det här jobbet bättre och bättre hela tiden.

[Fahima]

Ja, eftersom att du har jobbat i fem år

och har i princip haft SIUS-stöd under alla dina nya arbetsplatser

så du kanske inte behöver jättemycket uppföljningsstöd.

Men jag följer med tills det har gått ett år

och tills vi har förlängt ditt lönebidrag.

Du är anställd med anpassningar på den här arbetsplatsen,

så du har ett lönebidrag i botten och jag kommer att vara med

när vi förlänger det lönebidraget och sedan släpper jag

och gör ett avslut och hoppas på att du blir kvar här

så länge du vill vara kvar eller tills du hittar

ett annat jobb som du vill byta till.

[Rebecka]

Ja.

[Fahima]

För då är jag klar med mitt uppdrag och du har fått den hjälpen du vill ha.

[Charlotte]

Vad har du för framtidsplaner, Rebecka?

[Rebecka]

Just nu har jag inga framtidsplaner.

Nu trivs jag med att jobba här, men sen vill jag flytta hemifrån.

Jag har inte flyttat hemifrån än.

Jag kanske letar utomlands.

Jag har inte varit utomlands, så det hade varit trevligt.

[Charlotte]

Rebecka, jag vill tacka så jättemycket för att du var med

i Arbetsförmedlingens jobbpodd och berättade om din resa

till att få det här jobbet. Det är jätteintressant att lyssna på.

[Rebecka]

Tack så mycket.

[Charlotte]

Och tack så jättemycket, Fahima.

[Fahima]

Tack.

[musik]

[Charlotte]

Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens jobbpodd,

med mig Charlotte Lindman.

Gäster var Rebecka från Mormors Restaurang

och Fahima från Arbetsförmedlingen i Västerås.

Tekniker var P-G Nordström.

Har du funderingar på vad vi ska prata om i podden?

Skriv då till podcast@arbetsformedlingen.se.

Det här avsnittet producerades sommaren 2021.

Vi hörs!

[musik]