Dyslektiker har styrkor som andra inte har
Känner du någon som har dyslexi eller kanske har du dyslexi själv? Då har du troligtvis flera dyslexistyrkor som inte andra har som är värdefulla för en arbetsgivare. Till exempel att ha förmågan att tänka i 3D och se hur en process kan utvecklas långt före andra. Susanna Cederqvist har själv dyslexi och har jobbat professionellt med dyslexi i 15 år. I det här avsnittet sticker hon hål på ett antal fördomar om dyslexi och berättar om vilka styrkor du kan lyfta fram på en anställningsintervju.
Transkribering av Arbetsförmedlingens jobbpodd:
Dyslektiker har styrkor som andra inte har.
Vinjettmusik (Bensound – Perception)
1 00:00:06:15
00:00:11:12
Susanna Cederquist har jobbat
professionellt i 15 år med dyslexi.
2 00:00:11:18
00:00:16:14
Hon är föreläsare och utbildare på
arbetsplatser och myndigheter.
3 00:00:16:18
00:00:21:21
Hon är författare och har skrivit boken
Dyslexi + styrkor = sant.
4 00:00:22:03
00:00:27:22
Hon håller kurser för personer med dyslexi
och i botten har Susanna en lärarexamen
5 00:00:28:05
00:00:33:23
och hon har fokus på hela bilden av
dyslexi där dyslexistyrkor får plats.
6 00:00:34:10
00:00:37:10
Och det här ska vi prata mer om idag.
7 00:00:42:22
00:00:45:19
Välkommen till Arbetsförmedlingens
jobbpodd, Susanna.
8 00:00:46:12
00:00:47:17
Tack så mycket.
9 00:00:48:02
00:00:51:18
Kan personer med dyslexi
jobba med vad som helst?
10 00:00:52:02
00:00:54:22
Alltså, jag tänker att ingen
kan jobba med vad som helst.
11 00:00:55:05
00:00:58:08
Vi är olika allihopa och jag,
till exempel,
12 00:00:58:10
00:01:01:04
skulle inte kanske ta jobb
som nyhetsuppläsare
13 00:01:01:06
00:01:03:07
för jag skulle inte vara duktig som det.
14 00:01:03:17
00:01:07:16
Samtidigt så vet jag många personer som
inte skulle kunna jobba som musiklärare,
15 00:01:07:19
00:01:09:18
som inte skulle passa för det.
16 00:01:10:05
00:01:13:05
Så det har att göra
att vi är olika varandra.
17 00:01:13:20
00:01:16:18
-Och det har inget med dyslexi att göra?
-Nej, men absolut.
18 00:01:16:20
00:01:19:04
-Har du själv dyslexi?
-Jag har själv dyslexi.
19 00:01:19:07
00:01:20:05
Ja, det har jag.
20 00:01:20:08
00:01:24:01
När fick du reda på det
eller hur uppdagades det?
21 00:01:25:08
00:01:26:18
Det var ju när jag var barn.
22 00:01:27:11
00:01:31:05
Jag fick ju diagnosen i årskurs 8
men det var ju känt sedan tidigare.
23 00:01:32:07
00:01:35:22
Jag började tidigt lägga märke till både,
förstås, vad jag hade svårt med
24 00:01:35:24
00:01:39:22
att läsa och skriva men också började jag
se annat som var gemensamt,
25 00:01:40:00
00:01:43:16
dyslektiker emellan, som inte hade
med svårigheterna att göra.
26 00:01:44:18
00:01:48:01
Och sen har det blivit tydligare
och tydligare, för mig, genom åren
27 00:01:48:03
00:01:50:12
och sen också genom mitt arbete i detta.
28 00:01:50:21
00:01:53:21
Men du jobbar ju med att både undervisa
29 00:01:53:23
00:01:57:22
eller har kurser i det här, du skriver
böcker, du jobbar mycket med text.
30 00:01:58:10
00:01:59:17
Hur går det här ihop?
31 00:02:00:08
00:02:04:07
Ja, alltså jag är ju mycket för det här
med att kompetenseffektivisera mera
32 00:02:04:11
00:02:06:16
och att man ska jobba
utifrån just sina sätt.
33 00:02:07:01
00:02:10:03
Så att man får ju välja lite
hur man gör och hur man jobbar.
34 00:02:10:20
00:02:14:08
Jag försöker ju också jobba
mycket utan text, förstås,
35 00:02:14:10
00:02:16:23
och föreläsa är ju det
som jag framförallt gör.
36 00:02:17:01
00:02:20:19
Så att det är ju mitt primära sätt att
uttrycka hur jag tänker kring detta.
37 00:02:21:04
00:02:22:22
Men absolut, jag skriver ju också.
38 00:02:23:05
00:02:26:18
Och då får man... Jag använder till
exempel talsyntesen väldigt mycket
39 00:02:27:01
00:02:29:22
och hela tiden kollar och lyssnar
på det jag har skrivit.
40 00:02:30:05
00:02:33:06
Så att det är ett viktigt redskap
i mitt skrivande.
41 00:02:33:10
00:02:36:20
Jag vet att du pratar mycket om det här
med att man ska ha strategier
42 00:02:36:22
00:02:39:07
för att ta sig fram på olika sätt
43 00:02:39:09
00:02:42:06
oavsett, egentligen,
vad man har för olika utmaningar,
44 00:02:42:10
00:02:45:10
men framförallt när det gäller dyslexi.
Kan du berätta mer?
45 00:02:45:16
00:02:48:17
Ja, men precis. Alltså textnormen,
som jag kallar det,
46 00:02:48:19
00:02:51:02
är ganska stark i vårt samhälle
47 00:02:51:04
00:02:55:06
och vi utgår i många sammanhang kring
att man ska jobba med text.
48 00:02:55:08
00:02:57:15
Man ska ta till sig information via text,
49 00:02:57:17
00:03:00:11
man ska förmedla information
via text och så vidare.
50 00:03:00:22
00:03:04:14
Och där gäller det ju att veta
hur man ska göra som dyslektiker
51 00:03:04:16
00:03:08:06
så man inte blir stoppad
i varken sitt kunskapsinhämtande
52 00:03:08:08
00:03:12:04
eller hur man kommunicerar ut information
53 00:03:12:18
00:03:16:21
för idag är ju inte läsa samma sak som det
var för till exempel 80 år sen.
54 00:03:16:23
00:03:18:17
Utan idag läser vi på olika sätt.
55 00:03:18:21
00:03:21:23
Vi "öron-läser", till exempel,
som jag brukar prata mycket om.
56 00:03:22:03
00:03:24:17
Så det gäller att ha sina strategier
just kring text
57 00:03:24:19
00:03:29:23
för att inte jobba ineffektivt eller
uppleva sig stoppad på något sätt
58 00:03:30:06
00:03:32:19
När man "öron-läser",
kan du berätta lite mer om...
59 00:03:32:24
00:03:36:11
För som du säger idag så "öron-läser"
vi mer. Kan du ge några exempel?
60 00:03:37:05
00:03:40:19
Ja, men just i och med att textnormen
är så stark
61 00:03:41:09
00:03:44:22
som jag menade, framförallt i
utbildningssystem, till exempel,
62 00:03:45:06
00:03:49:15
då är det ju också viktigt att vi tar
"öron-läsandet" på allvar
63 00:03:49:17
00:03:52:22
för det är många dyslektikers primära sätt
att läsa.
64 00:03:53:01
00:03:56:15
Vi använder öronen när vi har
längre textmassor
65 00:03:56:17
00:03:58:11
och det finns nån tidsbegränsning.
66 00:03:58:13
00:04:00:19
Det är många som vill lyssna på texten
67 00:04:00:21
00:04:03:10
och det här kallar jag för "öron-läsa"
för att visa
68 00:04:03:12
00:04:06:14
att det är ett riktigt sätt att läsa på.
69 00:04:06:18
00:04:09:08
Men sen påverkas det här också
kring textnormen.
70 00:04:09:13
00:04:13:17
Så en del menar att det här kanske då
inte är ett lika riktigt sätt att läsa.
71 00:04:13:19
00:04:16:01
Därför tycker jag
att begreppet "öron-läsa"...
72 00:04:16:03
00:04:21:08
Att det innebär också, eller ingår,
i begreppet "läsa", är viktigt.
73 00:04:22:02
00:04:26:11
Och ett exempel på det här är just
hur textnormen präglar vårt samhälle
74 00:04:26:13
00:04:28:23
och framförallt skolan
och i de nationella proven
75 00:04:29:01
00:04:32:20
är det inte är idag tillåtet
att "öron-läsa" i läsförståelseprov
76 00:04:32:22
00:04:35:07
mellan årskurs tre och sex,
så vi har fortfarande
77 00:04:35:09
00:04:38:00
en stark textnorm
och det är viktigt att vi vet,
78 00:04:38:02
00:04:41:06
både vi som jobbar inom skolan
men också på arbetsplatserna,
79 00:04:41:20
00:04:45:21
att vi jobbar brett och inte kräver att
man ska göra eller läsa på ett visst sätt
80 00:04:46:00
00:04:49:08
utan alla ska få läsa och jobba
utifrån sina egna sätt.
81 00:04:50:01
00:04:53:11
Och de här talsynteserna, de finns
inbyggda i program bland annat...
82 00:04:54:01
00:04:55:21
Ja, det finns massa olika varianter.
83 00:04:55:23
00:04:59:03
Det jag tycker är viktigt
är ju att man ska ha ett bra program
84 00:04:59:05
00:05:01:14
som som täcker alla typer
av lässituationer
85 00:05:01:21
00:05:05:10
som funkar och som är smidigt att läsa
upp, till exempel, pdf:er och så.
86 00:05:05:19
00:05:08:22
Så att all text ska gå smidigt
att läsa upp. Det är viktigt.
87 00:05:09:01
00:05:13:13
Vad finns det i övrigt, anser du,
för vanliga fördomar
88 00:05:13:15
00:05:15:04
kring personer med dyslexi?
89 00:05:16:03
00:05:19:07
Många dyslektiker som jag har
jobbat med i olika sammanhang,
90 00:05:19:09
00:05:23:13
både högskolestudenter och personer
utifrån sin arbetsroll, som har dyslexi,
91 00:05:23:15
00:05:28:14
har ju fått höra att de, till exempel,
är lata. Framför allt tidigare i livet.
92 00:05:29:08
00:05:33:08
Och det finns ju ingen koppling
att det är därför det blir svårt.
93 00:05:33:10
00:05:39:15
Att man är lat som dyslektiker...
Utan det är väl en en vanlig fördom
94 00:05:40:00
00:05:44:00
som en del har har fått höra.
Att de skulle kunna vara lata.
95 00:05:44:04
00:05:48:07
En del tror också att man behöver sänka
nivån och förenkla saker för dyslektiker.
96 00:05:48:09
00:05:51:21
Så är det ju inte. Man behöver inte
förenklad text som dyslektiker.
97 00:05:51:23
00:05:54:11
Det är andra grupper
som kan ha svårt att förstå
98 00:05:54:13
00:05:57:15
som kan behöva förenklad text
men det behöver inte dyslektiker
99 00:05:57:20
00:06:01:02
utan det är viktigt att få ta del
av litteratur och så på sin nivå
100 00:06:01:04
00:06:02:21
men att man ska få öron-läsa den.
101 00:06:02:23
00:06:06:10
Jag tänker en annan vanlig kanske fördom
102 00:06:06:12
00:06:09:18
är att man tror att dyslexi
hänger ihop med intelligens.
103 00:06:10:12
00:06:12:22
-Och det stämmer väl inte?
-Nej, verkligen inte.
104 00:06:13:08
00:06:17:10
Det har vi också vetat sen länge men
sen gäller det att vi handlar utifrån det
105 00:06:18:03
00:06:23:05
så att man verkligen känner att man
inte blir bemött på något visst sätt
106 00:06:23:11
00:06:24:20
för att man är dyslektiker.
107 00:06:25:18
00:06:28:23
Men om man nu, som jag tänker,
är arbetssökande
108 00:06:29:01
00:06:32:14
och kanske lyssnar på den här podden idag
eller det här avsnittet...
109 00:06:33:12
00:06:35:20
Det här med att upptäcka dyslexi som vuxen
110 00:06:35:22
00:06:38:22
för det kanske är så man också inser
111 00:06:38:24
00:06:43:00
att man kanske har svårt att söka jobb
eller skriva CV och såna saker.
112 00:06:43:11
00:06:46:19
Hur ska man gå tillväga
om man tror att man har dyslexi?
113 00:06:47:13
00:06:50:09
Ja, här ser det lite olika ut
över landet, tyvärr.
114 00:06:51:12
00:06:55:05
Vilket man kan uppleva lite rörigt
när vi inte har samma system överallt.
115 00:06:55:17
00:06:58:20
Men det som man kan börja med
är att kontakta sin vårdcentral
116 00:06:59:00
00:07:02:22
och be om en remiss till en logoped
som gör en dyslexiutredning
117 00:07:03:00
00:07:05:05
eller kanske kan ställa dyslexidiagnoser.
118 00:07:05:16
00:07:08:00
Så att det är det första man kan göra
och prova.
119 00:07:08:20
00:07:13:14
Och vi ska faktiskt få lyssna till ett
tidigare poddavsnitt som jag spelade in
120 00:07:13:22
00:07:15:20
med Lindha Pieslinger
121 00:07:15:22
00:07:21:01
och hon upptäckte,
eller hon fick diagnosen dyslexi
122 00:07:21:03
00:07:25:18
när hon var vuxen och hon fick den när
hon blev inskriven på Arbetsförmedlingen.
123 00:07:25:20
00:07:27:20
Vi ska lyssna på vad hon har att säga.
124 00:07:29:18
00:07:35:01
Men din resa började ju på ett annat sätt
när du klev in på Arbetsförmedlingen
125 00:07:35:03
00:07:37:03
-och skrev in dig.
-Ja.
126 00:07:37:06
00:07:42:09
För då berättade du för mig att du sa till
den arbetsförmedlare som du träffade
127 00:07:43:05
00:07:45:20
att det kanske inte
hade gått så bra för dig i skolan
128 00:07:46:00
00:07:48:18
och att du hade underkänt i många ämnen
129 00:07:48:20
00:07:52:07
och att du visste redan från början
att det var nåt som inte stämmer.
130 00:07:52:11
00:07:53:18
Kan du berätta om det?
131 00:07:53:22
00:07:59:09
Jag har ju känt ända sen jag var liten
egentligen att nåt är...
132 00:07:59:11
00:08:03:18
Jag passade inte in med de jämngamla.
133 00:08:05:04
00:08:07:11
Jag hade svårare att lära mig läsa
134 00:08:07:13
00:08:12:02
och när jag slutade gymnasiet
så hade jag ju nio IG.
135 00:08:14:05
00:08:17:06
Så att det var ju väldigt svårt
att hitta ett jobb efteråt.
136 00:08:18:03
00:08:20:20
Och henne jag pratar med då,
på Arbetsförmedlingen,
137 00:08:20:22
00:08:25:18
sa att vi kan göra ett test och se
om du har nån dyslexi eller nåt.
138 00:08:25:20
00:08:28:00
Och det visade testerna att jag har.
139 00:08:28:04
00:08:30:20
-Det var ju skönt att veta.
-Ja, precis.
140 00:08:30:22
00:08:33:10
Hur var din känsla när du fick reda på
141 00:08:33:12
00:08:36:04
att du har en funktionsnedsättning
som dyslexi?
142 00:08:36:07
00:08:41:07
Det var väldigt skönt att veta för då fick
jag ju svar på varför jag har fått kämpa.
143 00:08:42:01
00:08:44:20
För det är många gånger kompisarna
144 00:08:44:22
00:08:48:17
hade bara pluggat en halvtimme
och jag satt i två timmar.
145 00:08:49:11
00:08:54:11
Men ändå lyckades de bättre. Så det
var ändå skönt att veta att det är nåt.
146 00:08:57:10
00:09:02:04
Ja, för henne var det ju uppenbart att det
inte absolut med intelligens att göra
147 00:09:02:06
00:09:05:17
som hon trodde, att nåt var
fel på henne när hon gick i skolan.
148 00:09:05:22
00:09:09:02
Men sen visar det sig att hon fick
Väl Godkänd
149 00:09:09:04
00:09:11:06
när hon gick en utbildning sen som vuxen.
150 00:09:11:21
00:09:12:24
Är det här vanligt?
151 00:09:13:15
00:09:15:19
Det är otroligt viktigt
att få en förklaring
152 00:09:15:21
00:09:18:04
till varför man fungerar som man gör
153 00:09:18:14
00:09:21:24
så att få en dyslexidiagnos
är jätteviktigt
154 00:09:22:11
00:09:25:21
för sin egen självbild och för att få
insikt i sina egna kompetenser.
155 00:09:26:23
00:09:30:12
Men jag tänker då på arbetsplatserna,
om man då har dyslexi.
156 00:09:30:14
00:09:34:10
Vilken hjälp kan man få där? Vilken
skyldighet har till exempel arbetsgivaren?
157 00:09:35:02
00:09:38:24
Ja, men här finns det jättemycket som
en arbetsgivare bör göra tycker jag
158 00:09:39:02
00:09:42:09
och det finns jättemycket att vinna
på att jobba på vissa sätt.
159 00:09:42:11
00:09:46:04
Att man redan är förberedd på
att människor jobbar på olika sätt
160 00:09:46:18
00:09:50:03
så att man har det generellt
i sin struktur, på en arbetsplats.
161 00:09:50:05
00:09:53:12
Att de är redo med massa dataprogram
i datorerna
162 00:09:53:14
00:09:57:05
och att man pratar om
hur olika man tar till sig information
163 00:09:57:07
00:09:58:14
och att vi jobbar olika.
164 00:09:58:16
00:10:00:16
Det är otroligt viktigt just för normen.
165 00:10:00:21
00:10:05:12
För alla människor vill vara en del av
normen och den styr vi på arbetsplatser.
166 00:10:06:04
00:10:09:18
Ja, och om man då har det här tillgängligt
med att man kan lyssna...
167 00:10:09:20
00:10:11:06
-Mm.
-då blir ju det normalt.
168 00:10:11:11
00:10:15:17
Ja, förhållningssättet till dyslexi
är oerhört viktigt på en arbetsplats.
169 00:10:15:19
00:10:18:15
Att det finns där generellt
och inte läggs på individen.
170 00:10:18:17
00:10:20:22
Att den ska hålla på
och fixa en massa saker.
171 00:10:21:03
00:10:24:24
Om det redan finns där från början,
att det normala är att jobba på olika sätt
172 00:10:25:03
00:10:26:12
så vinner man jättemycket.
173 00:10:26:16
00:10:29:07
Men om det inte finns det här
på en arbetsplats.
174 00:10:29:10
00:10:31:03
Vad tycker du att man ska göra då?
175 00:10:31:16
00:10:35:10
Du sa att det ska inte ligga på
den personen att driva det här.
176 00:10:35:12
00:10:38:06
Kan man göra nåt då för att underlätta?
177 00:10:38:10
00:10:42:01
Ja, men dels kan man ju som dyslektiker
själv sätta sig mer in i
178 00:10:42:03
00:10:45:05
hur man kan se på dyslexi och varför
man fungerar som man gör.
179 00:10:45:20
00:10:49:05
Så att man får en förklaring,
dels vad det är man tycker är svårt
180 00:10:49:10
00:10:54:02
och få en förklaring men också varför man
kan tycka att vissa saker känns lättare
181 00:10:54:09
00:10:56:20
så att man förstår
de här skillnaderna tydligare.
182 00:10:57:00
00:10:59:22
Sen om man känner på arbetsplatsen
att de inte har koll
183 00:10:59:24
00:11:03:06
är det ju bara
att ta in ta in fortbildning kring det.
184 00:11:03:12
00:11:08:10
För det är jätteviktigt att arbetsplatsen
har en en korrekt och rättvis bild
185 00:11:08:13
00:11:12:22
av vad dyslexi är, för att kunna bemöta
alla på ett rättvist sätt.
186 00:11:13:07
00:11:16:20
Jo, för jag tänker också...
Det är ju väldigt många som har dyslexi.
187 00:11:17:03
00:11:20:05
Om man tänker sig att man är
en arbetsgrupp på 15, 20 personer
188 00:11:20:07
00:11:24:23
så är det ju väl minst två som har dyslexi
om man tittar på genomsnittet.
189 00:11:25:02
00:11:26:22
-Mm.
-Så det är ju väldigt vanligt.
190 00:11:26:24
00:11:30:06
-Jag känner många.
-Ja, men absolut.
191 00:11:30:08
00:11:33:18
Det är jättemånga. Man kan utgå från
att det alltid finns dyslektiker
192 00:11:33:21
00:11:38:12
oavsett om man vet eller inte så finns det
dyslektiker inom alla yrkeskategorier
193 00:11:38:14
00:11:39:23
på alla arbetsplatser.
194 00:11:40:24
00:11:43:22
Men om vi tittar på arbetsmarknaden,
som ändå ställer krav,
195 00:11:44:00
00:11:47:20
Det här med att man ska skriva
både CV och personligt brev.
196 00:11:48:03
00:11:49:21
Om man tycker det är svårt...
197 00:11:50:07
00:11:51:23
Hur tycker du att man ska göra?
198 00:11:52:00
00:11:54:23
För man behöver ju ändå söka jobb
om man är arbetssökande.
199 00:11:55:04
00:11:56:05
Ja.
200 00:11:56:10
00:11:58:13
Men som arbetssökande
så handlar det ju om
201 00:11:58:15
00:12:04:02
att nån vill se vad man kan
och vill få en bild av vad man kan
202 00:12:04:04
00:12:07:12
för ett visst yrke och då måste man
få samma chans som alla andra
203 00:12:07:15
00:12:09:11
att visa vem man är och vad man kan.
204 00:12:09:13
00:12:13:15
Så om man tycker att det är lurigt att
skriva CV så ska man ju ta hjälp.
205 00:12:13:17
00:12:16:04
Det finns många andra
som är duktiga på att skriva
206 00:12:16:13
00:12:19:14
och då ska man ta hjälp
i formulerandet av det
207 00:12:19:23
00:12:23:12
så man får en rättvis chans att också
visa sig på en arbetsintervju.
208 00:12:23:14
00:12:26:16
Ja, precis.
Man kanske kan uttrycka sig verbalt
209 00:12:26:19
00:12:29:06
vad man vill att det ska stå med
och berätta det.
210 00:12:29:14
00:12:31:07
Ingen annan ska skriva innehållet.
211 00:12:31:11
00:12:33:16
Utan det är hur man gör det,
rent tekniskt.
212 00:12:33:18
00:12:36:11
Det kan ju nån hjälpa en med
så att det blir helt rätt.
213 00:12:36:13
00:12:40:19
Det finns många strategier man kan
använda för att kolla hur man har skrivit.
214 00:12:40:21
00:12:44:04
Men jag tycker absolut att man ska ta
in hjälp så att man inte blir
215 00:12:44:24
00:12:46:15
bedömd på nåt annat sätt.
216 00:12:46:17
00:12:48:11
Man kanske känner sig låst också
217 00:12:48:13
00:12:52:06
så att det kanske blir
ett oövervinnerligt hinder.
218 00:12:52:09
00:12:55:22
Ja, precis. Här är ju också väldigt
viktigt att tänka som rekryterare.
219 00:12:56:00
00:12:58:03
Hur gör vi så att folk kan...
220 00:12:58:05
00:13:00:12
Hur kan vi nå kompetensen här?
221 00:13:00:14
00:13:03:24
Kan vi ha olika alternativ
hur man söker det här jobbet
222 00:13:04:02
00:13:05:22
så att alla kan komma till sin rätt?
223 00:13:06:02
00:13:08:14
Där är ju också viktigt
hur arbetsplatsen...
224 00:13:08:16
00:13:11:15
Hur den vill att arbetssökandet
ska gå till.
225 00:13:11:18
00:13:14:22
Måste alla skriva ett CV
eller kan man göra det på andra sätt?
226 00:13:15:06
00:13:18:13
Kompetenser... Då kommer vi
in på det här som du har pratat om
227 00:13:18:15
00:13:21:07
och du har skrivit en bok
om det här med styrkor.
228 00:13:21:22
00:13:24:20
Kan du inte berätta mer om dyslexistyrkor?
229 00:13:25:03
00:13:28:08
Ja. Nej, men det handlar ju om
ett annat sätt att fungera,
230 00:13:28:10
00:13:33:10
ett annat sätt att tänka och ju mer man
själv förstår om sitt sätt att fungera
231 00:13:33:12
00:13:36:22
desto bättre blir det
både i sin arbetsroll men också generellt
232 00:13:37:07
00:13:40:19
när det handlar om sin självbild och att
förstå sina egna kompetenser.
233 00:13:40:21
00:13:46:00
Det är jättespännande att sätta sig in i
hur man tänker och skillnaderna
234 00:13:46:03
00:13:50:08
som finns och som många dyslektiker också
upplever just i en arbetssituation,
235 00:13:50:11
00:13:53:13
att man kan göra vissa saker.
Jag har lätt för vissa saker
236 00:13:53:15
00:13:55:09
som man märker att andra inte har.
237 00:13:55:11
00:13:57:12
Vad är det? Jag blir jättenyfiken.
238 00:13:57:14
00:14:02:07
Ja, men det kan handla till exempel om
att se helheter i sammanhang,
239 00:14:02:09
00:14:07:07
att förstå processer, att förstå varför
det blir på ett visst sätt,
240 00:14:07:09
00:14:12:16
att kunna tänka framåt i en situation,
att tänka innovativt, att se lösningar,
241 00:14:12:18
00:14:16:23
att se saker i ett annat perspektiv,
att tänka globalt eller tänka helhetligt.
242 00:14:18:02
00:14:21:23
Det här är ju jättemycket bra kompetenser
som jag vet arbetsgivare eftersöker.
243 00:14:22:00
00:14:23:01
Ja, men absolut.
244 00:14:23:03
00:14:27:03
Jag var på ett event. Jag var inbjuden
från Sverige till ett event i London 2018
245 00:14:27:05
00:14:30:22
som just handlade om de här styrkorna
och kompetenserna,
246 00:14:31:00
00:14:35:17
hur viktiga de är på arbetsmarknaden och
hur viktiga de kommer att bli framöver.
247 00:14:35:19
00:14:38:13
Så vi har absolut inte råd
att gå miste om det här.
248 00:14:38:15
00:14:42:05
Det här är sånt som jag är ute och
utbildar företag och arbetsplatser om.
249 00:14:42:07
00:14:45:01
Man måste se hela dyslexibilden,
dels behöver man förstå
250 00:14:45:03
00:14:48:05
att man inte ska bli stoppad
som dyslektiker i en textnorm
251 00:14:48:19
00:14:52:12
utan att man ha ett vettigt
förhållningssätt till hela dyslexibilden
252 00:14:52:14
00:14:58:10
och förstå dyslexistyrkorna och vilka
sammanhang som dyslektiker kan blomstra i
253 00:14:58:17
00:15:02:14
och så vidare, så att man får de
kompetenserna och verkligen utnyttjar dem.
254 00:15:03:04
00:15:06:06
Ja, precis, för det är ju viktigt då
att själv bli medveten om
255 00:15:06:10
00:15:10:02
att man har de här kompetenserna.
Hur gör man det?
256 00:15:10:09
00:15:13:11
Ja, jag har ju dyslexikurser
där jag jobbar mycket med det
257 00:15:13:13
00:15:16:06
för det kan vara svårt
att sätta sig in i det själv.
258 00:15:16:08
00:15:19:00
Så där jobbar vi mycket,
rent psykologiskt,
259 00:15:19:02
00:15:23:09
att vi jobbar tillsammans med andra
i samma situation och går igenom
260 00:15:23:12
00:15:25:11
varför och hur fungerar jag?
261 00:15:25:24
00:15:28:15
Hur hanterar jag
vissa typer av situationer?
262 00:15:28:18
00:15:31:09
Varför reagerar jag som jag gör?
Och så vidare...
263 00:15:31:15
00:15:34:08
Och där utgår vi också
mycket från dyslexistyrkorna
264 00:15:34:12
00:15:36:17
så att man liksom lär sig att hitta dem.
265 00:15:37:15
00:15:40:20
Att de blir tydligare, för många
dyslektiker, som jag jobbar med,
266 00:15:40:23
00:15:44:12
är ju ganska medvetna om
sina styrkor innan
267 00:15:44:14
00:15:46:09
men kanske inte har helhetsbilden,
268 00:15:46:11
00:15:49:24
att det faktiskt har att göra
med problematiken, att det hänger ihop.
269 00:15:50:14
00:15:55:21
Så att få en hel självbild kring sina
kompetenser och sina styrkor
270 00:15:55:23
00:15:58:18
men att även acceptera sin problematik
är oerhört viktigt
271 00:15:58:20
00:16:02:06
för det handlar också om att sluta
att arbeta på vissa sätt.
272 00:16:02:10
00:16:04:13
Det finns vissa saker
som man inte ska göra
273 00:16:04:15
00:16:07:07
för sin egen del
men även hur man upplever det.
274 00:16:07:09
00:16:10:20
Men även att jobba effektivt.
Det gäller att hitta sina sätt
275 00:16:10:22
00:16:14:00
som både gynnar arbetsplatsen
men framför allt även sig själv.
276 00:16:14:03
00:16:17:01
Vad är det du tänker
att man ska sluta med att göra då?
277 00:16:17:03
00:16:21:13
Ja, till exempel, om man blir väldigt
stressad av att läsa högt i en situation
278 00:16:21:15
00:16:24:03
eller går fram och anteckna
framför alla på tavlan.
279 00:16:24:05
00:16:28:08
Då ska man inte utsätta sig för det. Det
finns ingen anledning. Andra kan göra det.
280 00:16:28:17
00:16:32:04
Vi jobbar mycket med strategier.
Hur kan man göra i såna situationer
281 00:16:32:06
00:16:36:08
för att inte hamna i situationer där man
kan uppleva stress på olika sätt?
282 00:16:36:12
00:16:38:11
Det är ju stressigt för vem som helst.
283 00:16:38:13
00:16:42:18
Ja, precis. Att bli mer medveten om
hur jag ska jobba men även
284 00:16:42:20
00:16:44:07
hur jag inte ska jobba
285 00:16:44:14
00:16:48:13
för att just nå den här effektiviteten
hela tiden och nå flowet
286 00:16:48:22
00:16:52:10
så att man inte ska behöva uppleva stress
i vissa situationer
287 00:16:52:14
00:16:55:14
utan man ska kunna utgå från
sina naturliga arbetssätt.
288 00:16:55:20
00:16:59:18
Tycker du att man, till exempel,
på en anställningsintervju
289 00:17:00:00
00:17:02:00
ska berätta att man har dyslexi?
290 00:17:02:23
00:17:05:23
Alltså, det där är en lite lurig fråga
som jag ofta får
291 00:17:06:00
00:17:09:09
och svaret är väl,
ja, man ska egentligen göra det.
292 00:17:09:13
00:17:14:06
Alltså, ärlighet är alltid viktigt
men det kan också styras lite
293 00:17:14:08
00:17:17:09
av vad man tror
att den andra känner till om dyslexi.
294 00:17:17:11
00:17:21:22
Om det är en person som har många fördomar
så kan det få negativa konsekvenser
295 00:17:22:00
00:17:25:07
för en själv sen
om man får massa fördomar på sig.
296 00:17:25:13
00:17:28:17
Ja, framförallt om man då
inte alls känner till några styrkor
297 00:17:28:19
00:17:33:22
utan tänker att bara blir problem
eller man fixa med massa hjälpmedel.
298 00:17:34:02
00:17:38:09
Ja, så det är viktigt. Man ska absolut
säga det, men det beror på vad man säger.
299 00:17:38:12
00:17:40:22
Man vara ärlig och säga
att i vissa situationer
300 00:17:40:24
00:17:44:19
kommer jag tycka att det där är lurigt
och i de situationerna
301 00:17:44:21
00:17:46:11
vill jag jobba så här istället.
302 00:17:46:19
00:17:49:20
Man måste också presentera
förslagen kring sina strategier
303 00:17:50:00
00:17:52:20
men också säga
att det här är mina styrkor
304 00:17:53:00
00:17:56:07
så att man kan presentera en helhetsbild
och då är det viktigt
305 00:17:56:09
00:18:00:15
att man själv har den tryggheten, den
insikten, kring sina egna kompetenser.
306 00:18:00:18
00:18:03:04
Vad är det som är svårt och lätt?
307 00:18:03:06
00:18:05:07
Jag tänker på den egna självbilden,
308 00:18:05:09
00:18:07:21
att man kanske lätt hamnar i nån sorts...
309 00:18:07:23
00:18:11:16
Att man problematiserar det här istället
för att vända det till en styrka.
310 00:18:11:19
00:18:13:07
Ja, precis, och det finns...
311 00:18:13:09
00:18:16:20
Jag träffar ju många som som har valt
att dölja det här.
312 00:18:16:22
00:18:21:07
Att man anstränger sig hela tiden
så att ingen ska veta att man har dyslexi
313 00:18:21:17
00:18:27:00
och det tar ju otroligt mycket kraft
att hela tiden försöka dölja det.
314 00:18:27:12
00:18:32:05
Men om vi ska titta nu på om man ska
lyfta de här styrkorna på ett bra sätt,
315 00:18:33:04
00:18:35:23
till exempel, på en anställningsintervju.
316 00:18:36:05
00:18:38:23
Vilka styrkor tycker du
att man särskilt ska trycka på?
317 00:18:39:14
00:18:44:06
Ja, de dyslexistyrkorna som man brukar
prata om, som många dyslektiker har
318 00:18:44:08
00:18:46:01
det handlar ju om tänkandet.
319 00:18:46:03
00:18:50:16
Det handlar om att kunna tänka nytt, att
kunna se saker från olika perspektiv,
320 00:18:50:19
00:18:53:05
att förstå stora helheter och förlopp.
321 00:18:53:17
00:18:58:01
Det handlar om att se hur saker och ting
ser ut från olika perspektiv.
322 00:18:58:04
00:19:01:20
Det handlar om att många har ett
väldigt starkt tredimensionellt tänkande.
323 00:19:02:04
00:19:06:09
Så att det finns otroligt många fördelar
just kring de här processerna.
324 00:19:06:17
00:19:09:24
Hur man till exempel designar saker,
att man kan se saker och ting
325 00:19:10:06
00:19:14:13
innan de finns i huvudet och förstår
hur saker kommer att bli sen.
326 00:19:14:19
00:19:17:23
Det låter ju som att det är ett kreativt
tänkande också?
327 00:19:18:03
00:19:20:21
Ja, kreativitet
har absolut med det att göra
328 00:19:20:23
00:19:24:20
och jag arrangerade 2019
en dag i Sverige
329 00:19:24:22
00:19:27:00
som heter Dyslexi och kreativitet
330 00:19:27:08
00:19:30:08
och det handlar just om den här
starka kopplingen
331 00:19:30:13
00:19:34:00
till just kreativiteten och dyslektiker.
332 00:19:34:06
00:19:36:14
Så det finns absolut såna aspekter med.
333 00:19:37:05
00:19:41:13
Det låter som att här finns det riktigt
bra styrkor verkligen att lyfta fram
334 00:19:41:16
00:19:44:10
när man söker jobb så jag hoppas
att alla som lyssnar
335 00:19:44:16
00:19:45:22
har skrivit ned det här,
336 00:19:46:01
00:19:48:03
de som har dyslexi
som kanske har känt att
337 00:19:48:17
00:19:51:24
det är nåt, precis som Lindha,
att det var nåt som är fel,
338 00:19:52:01
00:19:54:24
men att man ser
att jag har ju massor med bra styrka
339 00:19:55:02
00:19:56:09
som jag kan lyfta fram.
340 00:19:57:07
00:19:59:02
Du, avslutningsvis...
341 00:19:59:06
00:20:04:18
Du har också skrivit en bok som kommer ut
under våren 2021.
342 00:20:05:02
00:20:06:23
-Vad är det för bok?
-Ja.
343 00:20:07:04
00:20:12:16
Jo, förlaget ville ha en bok
kopplat till skola och dyslexi.
344 00:20:12:18
00:20:16:10
Det är en en bok
som handlar mycket om att...
345 00:20:16:22
00:20:20:18
förmedla hela bilden av dyslexi
i skolsituationer.
346 00:20:21:12
00:20:24:24
Framförallt är den riktad till lärare,
skolledare och blivande lärare
347 00:20:25:02
00:20:29:10
om hur man kan förstå dyslexi, både vad
som är svårt, hur det kan upplevas,
348 00:20:29:15
00:20:34:08
men också dyslexistyrkorna, att man ska få
använda dem redan tidigt i skolan.
349 00:20:35:13
00:20:40:03
Om det nu är så att man
skulle vilja följa dig och få lite tips,
350 00:20:40:05
00:20:41:16
var kan man hitta dig då?
351 00:20:41:18
00:20:45:15
Ja, i sociala medier så går jag
under namnet "EnBildAvDyslexi".
352 00:20:46:03
00:20:49:19
Mer information finns på min hemsida
susannacederquist.com.
353 00:20:50:13
00:20:55:06
Tack så jättemycket, Susanna, för att du
kom hit och gav oss bra positiva vibbar
354 00:20:55:08
00:20:58:23
kring dyslexistyrkor och hur
man kan lyfta fram sig själv
355 00:20:59:02
00:21:01:00
bland annat i en anställningsintervju.
356 00:21:01:10
00:21:02:11
Tack så mycket.
357 00:21:06:05
00:21:10:07
Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens
jobbpodd och jag heter Charlotte Lindman.
358 00:21:10:10
00:21:14:17
Gäst var Susanna Cederquist,
tekniker Sylvester Gyan.
359 00:21:14:24
00:21:17:23
Har du tankar och idéer på
vad vi ska prata om i podden?
360 00:21:18:01
00:21:22:16
Skriv då
till podcast(a)arbetsformedlingen.se.
361 00:21:23:00
00:21:27:22
Det här avsnittet producerades
vintern 2021. Vi hörs.