Nästa sändning -

Visa alla kommande sändningar

Årets bästa jobbtips från arbetsgivarna

I det här avsnittet har vi samlat ihop de bästa jobbtipsen från sex olika arbetsgivare vi träffat under året 2020. Till exempel hur du kan undvika misstagen som 95% andra gör i sin jobbansökan, hur du kan googla fram nya jobb som passar dina kunskaper eller varför det är viktigt att ha rätt inställning och rätt attityd när du söker jobb och så klart mycket mer.

Textad version

Transkribering av Arbetsförmedlingens jobbpodd, avsnitt 234: Årets bästa jobbtips från arbetsgivarna.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)


Charlotte Lindman:

I det här avsnittet har vi plockat ut de bästa jobbtipsen från sex olika arbetsgivare som vi träffat under 2020. Och det borde väl ändå vara så att det är arbetsgivarnas jobbsökartips som väger tyngst av alla tips. Ta fram papper och penna, det här är inget du vill missa.

Det första tipset kommer från Alexander Åström som är marknadschef från Gigstr. Du som lyssnar kanske kommer från ett jobb som du inte kan gå tillbaka till just nu eller så har du tänkt att det är dags att byta bana. Men hur ska du då veta att dina tidigare kunskaper och kompetenser funkar i ett annat yrkesområde?

På ett annat jobb helt enkelt.


Alexander Åström:

Ja, man kan hitta på massa roliga saker. En sak är ju att bara skriva in dina kompetenser i en enkel googlesökning. Så skriv in de orden och kompetenser som du tycker att du har i en googlesökning och se vad som kommer ut. Det kommer antagligen komma ut lite olika typer av jobbannonser, säkert fler jobbannonser som du inte alls trodde skulle dyka upp. Nummer två: Kolla på gamla kollegor och gamla studiekamrater, alltså personer som kanske har liknande kompetenser. Vad gör de idag? Sök upp dem på Linkedin och se vad de har arbetsplatser och roller, och det kan ju visa sig att någon som du studerade med samma utbildning för tio år sedan med likartade kompetenser i en helt annan bransch, och gör någonting som du kanske tänker är helt annat, men som faktiskt har samma typ av kompetenser i grunden.

Charlotte:

Idag är det ju väldigt vanligt att lägga upp sitt cv i olika databaser för att bli upphittad av en arbetsgivare tex min profil på Arbetsförmedlingen och även att synliggöra cvt på sociala medier som Linked In, till exempel. Här kommer Alexanders nästa tips om: Hur man ska bli upphittad och sökbar?

Hur man kan sökordsoptimera sina kompetenser?

Alexander:

Ja, det kan ju dels vara, och vi kommer nog gräva ännu mer i det, men om vi tittar på Linkedin som ett ställe där rekryterare söker mycket efter kompetenser, vilket de gör. Så först och främst:

Ta din roll som du kanske har haft, eller som du tänker att du ska ha. I mitt fall så är jag marknadschef. Marknadschef kan du skriva som marknadschef, du kan skriva det som marknadsansvarig,

du kan skriva det som CMO, du kan skriva det som Chief Marketing Officer. Det finns ungefär 25 olika ord för marknadschef.

Och rekryterare söker på alla olika orden på olika sätt. Så se till att din Linkedinprofil innehåller dessa ord. Det ska så klart inte kännas spamigt, men det är jätteviktigt att orden är med. Och, framför allt också att du kanske har engelskspråkiga varianter av dina kompetenser. För ofta är det det som rekryterarna söker på.

Charlotte:

Och vill du höra mer om vilka jobbtips Alexander Åström från Gigstr har, så gästade han avsnittet som heter Växla om och tänka nytt. Ytterligare ett av de bästa tipsen från året kommer från Marie Wetterstrand som är ledarskapscoach på way2grow.

Hon har läst tusentals jobbansökningar och gav oss en topplista på hur du ska lyckas med din jobbansökan. Och det här är ett av hennes bästa tips!

Marie Wetterstrand:

­Tips ett, så skulle jag vilja säga till alla som sitter därute:

När jag läser CV:n så är det 95% som gör samma misstag.

Alla är jätteduktiga på att berätta vad man gör, men det är ingen, eller väldigt få, som berättar vad man faktiskt har bidragit med.

Vad har man åstadkommit? För jag, när jag sitter och läser CV:n, ni ska göra det lätt för mig att vilja anställa er. Ni ska sticka ut från mängden. Och 95% gör inte det här idag. Utan man berättar, man rabblar upp bara att: ”I min administrativa tjänst som gör det här och det här och det här och det här.” Men man har inte berättat vad man åstadkommit och det kan ju vara exempelvis att: ”Under min tid i den här rollen så såg vi till att kundnöjdheten gick upp med 20%.” ”Vi såg till att handläggningstiden gick ner med 12%.”.

Charlotte:

Så det du säger är egentligen att det är viktigare att tala om – kan man säga ett resultat av den man har gjort – än att faktiskt tala om vad man bara har bara gjort?

Marie:

Du ska berätta vad du har gjort men istället för att messa allt som du gör för vissa saker kan jag ju vara ovidkommande för den här tjänsten. Så är det jätteviktigt att du förklarar för den som ska anställa dig vad man får om man anställer dig.

Charlotte:

Förutom att det är viktig att skriva vad man bidragit så är det även viktigt att sticka ut i mängden, framförallt om det är många som söker samma tjänst. Och det kan skidläraren Lina Säll Nilsson och sportchefen Micke Eriksson från Stöten i Sälen berätta mer om.

De anställer hundratals personer varje år till sin skidsäsong.

Micke Nilsson:

Ja som sagt det är ju extremt många som söker så då är det ju viktigt att man i sin ansökan sticker ut och visar att man har… ett sätt vad är det för ställe har jag någon relation till den anläggningen jag varit i och om man vet lite om vad de står för och vad det.

Och sen verkligen förklara varför jag skulle passa in och vara ett självklart val för oss som arbetsgivare att anställa. Det vill säga att det räcker inte att skriva att ”jag vill jobba i fjällen för jag tycker att det är kul åka skidor” för det gör alla andra. Men många skriver mer om det.

Lina Säll Nilsson:

Och det är alltså både för vår skull att få anställda som passar in hos oss med också för den som blir anställd. Att man kommer att hitta till ett fjäll där de kommer att trivas som allra bäst. Att läsa in sig på för vilka fjäll som står för lite olika saker och vad som finns runt i kring och hamna rätt för sig själv också.

Charlotte:

Så vilket skulle du då säga är ett bra tips om då har lite svårt för det här med att sticka ut eller försöka presentera sig?

Lina:

Jag tror att man ska tänka väldigt mycket på det som är vad som speciellt bra med sig själv. Inte försöka passa in och inte bara försöka säga de här orden som man tror att dom som anställer vill höra. Men också att kanske ta hjälp. Man kanske vet att man inte är så bra på just att skriva ett cv vilket är det första steget eller ett personligt brev. Ta då hjälp och få möjlighet att komma till en intervju där du kanske kan glänsa istället.

Charlotte:

På tal om intervju så har jag träffat Båb Bengtsson som jobbar med employer branding på Karolinska universitetssjukhuset.

Han rekryterar bland annat sjuksköterskor, och hans tips handlar om hur du kan lyfta fram din kompetens i en intervju. För när han intervjuar en person så lyssnar han in vissa saker för att hitta just rätt person för jobbet. Lyssna här!

Båb Bengtsson:

Och det första som jag lyssnar efter det är – både lyssnar och tittar efter – är vilken energi som människan har att vilja utvecklas.

För de flesta företagen är ju i ständig utveckling och här gäller det att hitta människor som vill vara med på den här resan. Det andra som jag letar efter är ju … vårt företag, såväl som andra företag, har ju också sin vision och sina värderingar, och här är det ju viktigt att hitta folk som ställer upp på de värderingarna som då, i mitt fall, Karolinska sjukhuset har. För ska jag spetsa till det lite grand så är det ju … om man inte delar de värderingarna, då har man ju en uppförsbacke som anställd om man har kolleger som delar de här värderingarna. Och man får ju inte det samarbetet heller, som är möjligt.

Charlotte:

Nu ska vi förflytta oss till Skellefteå där spännande saker händer när Northvolt etableras för att förse världen med batterier och batterisystem. Katarina Borstedt som är Direcor of growth på Northvolt ger dig nästa jobbtips. En helt ny fabrik med tusentals nya jobb som väntar.

Katarina Borstedt:

Nämen, när det är fullt utbyggd så kommer vi ha ungefär 3 000 anställda. Men om man tittar utifrån ett tillväxtperspektiv i Skellefteå så kommer det inte bli 3 000 som slutsiffra, utan med vår etablering så kommer också en etablering av ett ekosystem runt oss. Underleverantörer som behövs för att få hela den här produktionen att fungera. Och växter en stad och etableras nya industrier, då kommer alla kringfunktioner till som hotell, skolor…

Charlotte:

Vård.

Katarina:

Ja, vård. Det är ju otroligt många … Hela staden måste ju växa.

Och tittar vi på kommunens konsekvensanalyser så pekar det mot någonstans mellan 7 och uppemot 18 tusen nya jobbtillfällen på grund av vår etablering på 3 000.

Charlotte:

Och då ska man ju också veta att Skellefteå och kommuner runt om där, det finns ju inte jättestor arbetslöshet där. Och det finns absolut inte de här mellan 7 och 18 tusen personerna.

Så det krävs ju att man flyttar.

Katarina:

Ja, det kommer vara en jätteutmaning om vi inte lyckas vända den här avbefolkningstrenden i norra Sverige. För norra Sverige har ju en fantastisk potential för etablering om vi tittar på den här typen av industri, till exempel, som vi representerar. Men det kommer ju kräva att det antal personer som bor där uppe och som förstår värdet med norra Sverige, att det ökar. För med det antalet personer som bor där idag så kommer det vara otroligt svårt att klara av den här etableringen.

Charlotte:

Är det så att du vill utbilda dig och sen flytta till Skellefteå för att vara med och förvandla samhället uppe i norr? Ja då finns alltså en möjlighet på Nortvolt.

De två sista tipsen kommer från Cato Helleren som är rekryteringsansvarig på Liseberg. Hans första tips till dig som söker jobb är att ha rätt inställning och rätt attityd.

Cato Helleren:

Nämen att man också att man är en bra kollega, att man faktiskt försöker. För att en arbetsmiljö är ju väldigt viktig för man är ju på jobbet väldigt länge och mycket liksom under sommaren. Så att en bra arbetsmiljö att faktiskt vara med och påverka den. Att komma till jobbet och vara en person som faktiskt kan vända en annan person som kanske har en dålig dag. Att vara den, det är en bra attityd! Liksom också att man har rätt attityd till jobbet, att man kommer i tid, att man gör sitt bästa det är oftast det också att man kanske inte vet hur jobbet fungerar och man kanske är jättenervös. Och kanske: ”Gud, hur ska jag lära mig det här?”. Men alla har ju liksom en inlärningsperiod och det handlar om att ta hand om den och gör ditt bästa. För man kan inte göra mer än det.

Charlotte:

Nu hoppas vi verkligen att detta år blir ett år när vi kan åka berg och dalbana igen och få träffas och ha roligt tillsammans i Sveriges nöjesparker. Nästa tips från Cato är att alla kan jobba på Liseberg.

Cato:

Alla kan jobba hos oss. Det är det som är så fantastiskt. Många tänker ju så här att: Ja men, Liseberg där jobbar man när man är mellan 18 till 25. Och det är väldigt många som är det hos oss.

Men vi vill ju att alla ska söka jobb hos oss. Och det vi vill, är ju att spegla vårt samhälle. Att man som gäst känner igen sig i personalen. Att när man kommer dit, om man har en funktionsvariation till exempel. Man kanske sitter i rullstol och så tänker man så här: ”Jag får inte jobb någonstans!” Och så ser man någon som är på väg till att öppna en entrékassa som sitter i rullstol som har på sig Lisebergskläder. Då blir man så här: ”Nämen va? Kan jag jobba här?” Sånt är ju jättefantastiskt! Men även om man kanske har gått i pension och känner att man vill jobba lite extra.

Då har man till exempel på, och det här var ju faktiskt en storsatsning som vi gjorde för några år sedan, att vi ville verkligen rekrytera äldre. För att vi ville att i Kaninlandet, som vi har då som är för dom små, så ville vi skapa en känsla av att det är lite ”Mormor och Morfar”-känsla liksom lite så. Och då anställer vi äldre. För att man ska liksom få den känslan av trygghet liksom på det sättet.

Charlotte:

Vi önskar så klart Liseberg lycka till i år. Vilka bra jobbtips att ha med sig in i nya året 2021. Det var allt vad har att bjuda på, och vi vill önska alla lyssnare en god fortsättning och stort lycka till från Arbetsförmedlingens jobbpodd! Jag heter Charlotte Lindman.

Andreas Damgaard:

Du har lyssnat på Arbetsförmedlingens jobbpodd, och gästerna i det här avsnittet var: Alexander Åström från Gigstr, Marie Wetterstrand från way2grow, Lina Säll Nilsson och Micke Eriksson från Stöten i Sälen, Båb Bengtsson från Karolinska universitetssjukhuset, Katarina Borstedt från Northvolt och Cato Helleren från Liseberg. Tekniker var Andreas Damgaard.

Har du frågor, tips eller funderingar? Mejla oss då på podcast@arbetsformedlingen.se. Det här avsnittet producerades vintern 2020.

Vinjettmusik (Bensound – Perception)