Brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetssökande

Här redogör vi vilka brister det finns i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetssökande på arbetsformedlingen.se.

Vi är medvetna om följande brister:

  • När en aktivitet sparas visas en notis som informerar att aktiviteten är tillagd. Notisen ligger sist i tabbordningen. En åtgärd för detta är planerad till 23 mars 2026.
  • Språkväljaren har för låg kontrast. En åtgärd för detta är planerad till 23 mars 2026.
  • Vissa felmeddelanden saknar attributet role="alert, vilket innebär att skärmläsare inte läser upp felmeddelandet utan att det får fokus. En åtgärd för detta är planerad till 23 mars 2026.
  • Vid återkommande försök att skicka vissa formulär med valideringsfel läser inte skärmläsaren upp alla tidigare upplästa fel. En åtgärd för detta är planerad till 23 mars 2026.
  • Antalet obligatoriska och rekommenderade aktiviteter från Arbetsfömedlingen ändras dynamiskt när aktiviteterna läggs till eller tas bort. Skärmläsare läser inte upp när antalet ändras, om inte innehållet får fokus. En åtgärd för detta är planerad till 23 mars 2026.
  • Navigeringen för att gå till föregående sida är inte konsekvent. En åtgärd för detta är planerad till 23 mars 2026.

Vi är medvetna om följande brister:

  • "Välj orsak" i rullgardinsmenyn samt "åååå-mm-dd" i fältet där man fyller i första sjukdag kan ha för låg kontrast i vissa webbläsare. Texterna med låg kontrast kan vara svåra att läsa. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • Radioknapparna har inte tillräcklig kontrast mot bakgrunden vilket kan göra de svåra att urskilja. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • När man för musen över en knapp blir det inte tillräcklig kontrast mellan färgen som knappen får jämfört med när man inte har musen på knappen. Det gör att det kan vara svårt att se på knappen att man har musen över den. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • Fältet där man fyller i datum tillåter bara att man fyller i formatet enligt åååå-mm-dd. Det här gör att det kan bli svårare att fylla i formuläret eftersom man måste anpassa sig efter det tillåtna formatet. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Oskäligt betungande anpassning

Arbetsförmedlingen åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll för Ansökan om ersättning för etableringsjobb:

Användaren upplever en oväntad fokusordning på steg 3 när hen lägger till en ny period och försöker sätta fokus på de nya fälten med hjälp av tangentbordet. Anledningen till att en åtgärd är oskäligt betungande är att det i dagsläget inte finns komponenter i designsystemet som stödjer detta. När anpassade komponenter har tagits fram, planerar vi att uppdatera applikationen inom skälig tid.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Kalendern för val av ny mötestid saknar logisk fokusordning vid tangentbordsnavigering. Dagar utan bokningsbara tider exponeras inte för hjälpmedelsanvändare, och samtliga interaktiva element är inte åtkomliga med tangentbord.
  • Vissa felmeddelande saknar direktlänk som guidar användaren till var felet kan korrigeras.
  • Vissa brödsmulor saknar korrekt eller logisk namngivning.

Vår ambition är att åtgärda samtliga kända tillgänglighetsbrister senast den 30 juni 2026.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Länkar inom aktiviteter saknar tydliga länktexter och det framgår inte när en länk leder till en extern sida. En åtgärd är planerad till 24 november 2025.
  • När man lägger till egna aktiviteter från sidan ”Tips” skickas man ibland direkt till en annan sida utanför tjänsten, vilket kan upplevas som en oväntad förändring. Det ges inte heller en tydlig bekräftelse på att aktiviteten har lagts till i planeringen. En åtgärd är planerad till 24 november 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Det kan finnas brister för skärmläsare som vi missat eftersom vi inte hunnit testa med det än. Vi planerar att testa det under januari 2023, och vår målsättning är att åtgärda eventuella brister till senast 2023-05-01.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Fokusmarkeringen på kryssrutor kan synas dåligt och på sidan Platsförslag uppfylls kraven bara delvist för tangentbordsnavigation. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
  • Navigering mellan olika tjänster är inte alltid konsekvent. Det pågår ett övergripande arbete med myndighetens digitala riktlinjer för att åtgärda detta. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
  • Mörkt läge i Mina Sidor - en webbplats eller app ska respektera användarens inställningar för färger, alltså om de har valt mörkt eller ljust läge. Just nu anses det för svårt att göra detta förrän tekniken för att hantera dessa inställningar finns tillgänglig i Arbetsförmedlingens tjänster (så kallad temahantering). Däremot finns det inget hinder idag för att använda inställningar för inventerade färger, högkontrast-läge med mera i systeminställningar på datorn. Arbetsförmedlingen åberopar oskäligt betungande anpassning till dess temahanteringen är klar. Det beräknas ske under 2025.
  • Inskrivningsintyget som arbetssökande kan ladda ned som PDF-dokument saknar uppmärkning för fokusmarkering både visuellt och för skärmläsare, och läsordningen i dokumentet stämmer inte överens med hur innehållet presenteras. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister som inte följer lagkraven:

  • Tjänstens formulär-sektion är inte semantiskt strukturerad med HTML-elementet ”form”, vilket gör det svårare för navigeringshjälpmedel att göra rätt.
  • Länken tillbaka till Mina sidor innehåller en ikon som inte är dold för skärmläsare. Det finns även horisontella delare i tjänsten som visuellt styckar upp innehållet som inte borde läsas upp av skärmläsare.
  • Svarsalternativen med kryssrutor och radioknappar i den första frågan framstår inte som grupper för skärmläsare. Grupper av radioknappar i följdfrågor har inte heller rätt semantiska gruppering.
  • Användare som navigerar med tangentbord kan placera fokus på element som inte går att interagera med. Till exempel rutorna som följdfrågorna visas i.
  • Formulärets frågor som är obligatoriska att besvara framstår inte som obligatoriska för skärmläsare. Det saknas också information eller markeringar om vilka frågor som är obligatoriska att svara på.
  • Inmatningsfält som innehåller fel blir inte markerade på så sätt att skärmläsare uppfattar fältets innehåll som felaktigt.
  • Den titel som visas i webbläsarens flik är inte tillräckligt tydlig.
  • Fält där man fyller i datum innehåller en text som beskriver vilket format som krävs, men texten försvinner när användaren börjat skriva. Det gör att användare tvingas komma ihåg våra krav på format.
  • Fältet där man fyller i datum måste innehålla sekelsiffror, det här gör att det kan bli svårare att fylla i formuläret eftersom man måste anpassa sig efter det tillåtna formatet.
  • Vissa etiketter är inte placerade så att det är tydligt vilka svarsalternativ som tillhör frågan.

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 1 februari 2026.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Kartfunktionen saknar textalternativ och borde vara dold för skärmläsare.
  • Det finns dold sökfunktionalitet för seende men som visas/läses upp i skärmläsare.
  • Det är svårt att urskilja Hämta-knapparna då bakgrund och knapp i stort sett har samma färg.
  • Fokus hamnar överst på sidan efter sökning, vilket gör att man behöver leta sig ned på sidan igen för att hitta sökresultatet alternativt meddelande om det inte finns något sökresultat.
  • Det framgår inte vilket format som ska användas vid inmatning av ID-nummer för utbildning respektive utbildningstillfälle.
  • Sök arbetsmarknadsutbildning publicerades 2012 och innehåller brister utifrån dagens gällande krav på tillgänglighet. Sök arbetsmarknadsutbildning kommer att ersättas preliminärt under 2021.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Startsida, sökresultat: Valda sökkriterier syns idag endast som en grå text. Både den synliga texten och för skärmläsare är otydlig vad texten innebär.
  • Startsida: Resultatlista och länkarna “Mer om rusta och matcha” och “Till mina sidor” är ej tabbningsbara i Safari.
  • Startsida: Resultatlista leverantörer. Rubriklänk i leverantörskorten får felaktig markering vid tabbning i chrome och edge.
  • Leverantör detaljvy: Så sätts betyget - utfällbar knapp: Skärmläsaren läser inte upp innehållet på ett logiskt sätt.
  • Leverantör detaljvy: Extern länk till leverantörs hemsida - Länknamn behöver beskriva att det är en extern länk.
  • Startsida: I sökfunktionen under ”Sök på leverantörens unika KA-nummer” saknar sök-knappen text och har endast symbol. Den är tabbningsbar men har ingen <aria-label>. Den heter endast “knapp” för skärmläsare, vilket inte är tillräckligt tydligt.
  • Startsida: Filterknapp betyg - saknar fieldset och label i dropdown för checkboxar.

Alla brister planeras vara åtgärdade i december 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Användaren kan inte mata in data i olika format, datum måste skrivas 2025-09-21 annars får man ett felmeddelande.
  • Det finns knappar utan synlig text i mobilläge och som saknar ett namn som hjälpmedel kommer åt.
  • Felmeddelande kommuniceras till användare med skärmläsare utan att felmeddelandet får fokus. Osäkert om detta stämmer i samtalsvyn.
  • Alla fel i formuläret är inte presenterade. Användare får inte alla fel presenterade i bokningsformuläret. Det krävs två-stegsvalidering i vissa fall. Samtliga fel åtgärdas andra kvartalet 2023.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Sida - Välj kontor: Radioknappen i komponenten "välj kontor" tabbar inte ner till andra alternativ än det första alternativet. Fungerar dock som förväntat när man använder sig av pilarna för att navigera.
  • <Strong> taggar: Välja kontor: "Välj vilket av kontoren du vill gå till" saknar en <strong> tagg. Där finns en "legend" tagg. Granska och skicka in val: "Du har angett att du vill välja följande leverantör:" saknar en <strong> tagg. Det är en vanlig <p> tagg.
  • Sida - Välj leverantör - Välja utifrån betyg: Vill du inte välja? försvinner vid inzoomat läge.
  • Sida - Granska och skicka in ditt val: "Ändra"-Knapparna behöver aria-label med mer utförlig beskrivning. T.ex. Aria label " Ändra leverantör" och och “Ändra delning av kontaktuppgifter”. Båda knapparna läses upp som “grupp” av skärmläsare, vilket dom inte borde göra.
  • Förloppsmätare - steg i processen: Etiketten “1 av 3” är ej korrekt implementerad i koden.
  • Sida - Välj Kontor: Etiketten “Val av kontor” har inte (obligatoriskt) i synlig etikett. Attribut required finns.
  • Sida - Välj kontor - Felhantering: Radioknapparna saknar markering vid fel och Digi-form-validation-message med text “Du måste välja ett kontor” under gruppen av radioknappar.

Alla brister planeras vara åtgärdade i december 2025.

Rapportera brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetssökande

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Lämna synpunkter på digital tillgänglighet

Den här sidan uppdaterades 25 november 2025.