Brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetssökande

Här redogör vi vilka brister det finns i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetssökande på arbetsformedlingen.se.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Vid tangentbordsnavigering är det lågt synligt fokus för radioknappar och kryssrutor. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.
  • Språkväljaren har för låg kontrast. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.
  • Vissa felmeddelanden saknar attributet role="alert, vilket innebär att skärmläsare inte läser upp felmeddelandet utan att det får fokus. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.
  • Vid återkommande försök att skicka vissa formulär med valideringsfel läser inte skärmläsaren upp alla tidigare upplästa fel. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.
  • Antalet obligatoriska och rekommenderade aktiviteter från arbetsfömedlingen ändras dynamiskt när aktiviteterna läggs till eller tas bort. Skärmläsare läser inte upp när antalet ändras, om inte innehållet får fokus. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.
  • Navigeringen för att gå till föregående sida är inte konsekvent. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.
  • När en aktivitet sparas visas en notis som informerar att aktiviteten är tillagd. Notisen ligger sist i tabbordningen. En åtgärd för detta är planerad till 30 september 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • "Välj orsak" i rullgardinsmenyn samt "åååå-mm-dd" i fältet där man fyller i första sjukdag kan ha för låg kontrast i vissa webbläsare. Texterna med låg kontrast kan vara svåra att läsa. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • Radioknapparna har inte tillräcklig kontrast mot bakgrunden vilket kan göra de svåra att urskilja. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • När man för musen över en knapp blir det inte tillräcklig kontrast mellan färgen som knappen får jämfört med när man inte har musen på knappen. Det gör att det kan vara svårt att se på knappen att man har musen över den. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • Fältet där man fyller i datum tillåter bara att man fyller i formatet enligt åååå-mm-dd. Det här gör att det kan bli svårare att fylla i formuläret eftersom man måste anpassa sig efter det tillåtna formatet. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Felsummeringen som visas på steg 1 om användaren försöker gå vidare utan att svara på frågorna inkluderar inte alla fel som upptäckts. Detta beror på att frågan om adress inte kan besvaras för än organisationsnummer har blivit ifyllt. Interaktionen mellan fält och felmeddelanden kan förtydligas. Vår ambition är att det ska vara åtgärdat senast den 31 mars 2025.
  • Isteg 2-4 finns radioknappar och kryssrutor vars fokusindikator inte är synlig nog. Vår ambition är att det ska vara åtgärdat senast den 31 mars 2025.
  • Felsummeringen som visas på steg 3 innehåller identiska felmeddelanden om användaren har lagt till flera perioder där samma typ av fält visar samma fel. Vår ambition är att det ska vara åtgärdat senast den 31 mars 2025.
  • Användaren upplever en oväntad fokusordning på steg 3 när hen lägger till en ny period och försöker sätta fokus på de nya fälten med hjälp av tangentbordet. Vår ambition är att det ska vara åtgärdat senast den 31 mars 2025.
  • Vi har ett rubrikelement som används som en etikett för att bifoga filer på steg 3. Vår ambition är att det ska vara åtgärdat senast den 31 mars 2025.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

I steg 2 och 3 finns radioknappar och kryssrutor vars fokusindikator inte är synlig nog. Vår ambition är att det ska vara åtgärdat senast 31 januari 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Kalendern i tjänsten där man väljer tid för sitt samtal saknar logisk fokusordning vid navigering med tangentbord. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.
  • Finns felmeddelande som saknar direktlänk för guidning till korrigering av felet. Detta planeras vara åtgärdat till den 1 november 2025.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Det kan finnas brister för skärmläsare som vi missat eftersom vi inte hunnit testa med det än. Vi planerar att testa det under januari 2023, och vår målsättning är att åtgärda eventuella brister till senast 2023-05-01.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Länkar inom aktiviteter saknar tydliga länktexter och det framgår inte när en länk leder till en extern sida. En åtgärd är planerad till 24 november 2025.
  • När man lägger till egna aktiviteter från sidan ”Tips” skickas man ibland direkt till en annan sida utanför tjänsten, vilket kan upplevas som en oväntad förändring. Det ges inte heller en tydlig bekräftelse på att aktiviteten har lagts till i planeringen. En åtgärd är planerad till 24 november 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Det kan finnas brister för skärmläsare som vi missat eftersom vi inte hunnit testa med det än. Vi planerar att testa det under januari 2023, och vår målsättning är att åtgärda eventuella brister till senast 2023-05-01.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Fokusmarkeringen på knappar, kryssrutor, inmatningsfält och radioknappar kan synas dåligt. Vår målsättning är att åtgärda detta tills 2025-02-01.
  • Navigering mellan olika tjänster är inte alltid konsekvent. Det pågår ett övergripande arbete med myndighetens digitala riktlinjer för att åtgärda detta. Vår målsättning är att åtgärda detta till 2025-02-01.
  • Funktioner i tjänsten identifieras inte alltid på samma sätt som på andra ställen där de förekommer på webbplatsen. Samma termer ska användas för till exempel knappar som gör samma sak. Funktioner ska vara konsekvent mellan olika tjänster. För att uppnå det krävs generella designmönster. Ett arbete kommer göras för att se över detta. Vår målsättning är att åtgärda detta till 2025-02-01.
  • Mörkt läge i Mina Sidor. En webbplats eller app ska respektera användarens inställningar för färger, alltså om de har valt mörkt eller ljust läge. Just nu anses det för svårt att göra detta förrän tekniken för att hantera dessa inställningar finns tillgänglig i Arbetsförmedlingens tjänster (så kallad temahantering). Däremot finns det inget hinder idag för att använda inställningar för inventerade färger, högkontrast-läge med mera i systeminställningar på datorn. Arbetsförmedlingen åberopar oskäligt betungande anpassning till dess temahanteringen är klar. Det beräknas ske under 2025.
  • Inskrivningsintyget som arbetssökande kan ladda ned som PDF-dokument saknar uppmärkning för rubrik, fokusmarkering saknas både visuellt och för skärmläsare, dokumentet saknar titel, det huvudsakliga språket för dokumentet är inte maskinläsbart, och läsordningen i dokumentet stämmer inte överens med hur innehållet presenteras. Vår målsättning är att åtgärda detta till 2025-02-01.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Fältet där man fyller i datum måste innehålla sekelsiffror, det här gör att det kan bli svårare att fylla i formuläret eftersom man måste anpassa sig efter det tillåtna formatet. En ny komponent kommer att tas fram innan 2024-05-01.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Kartfunktionen saknar textalternativ och borde vara dold för skärmläsare.
  • Det finns dold sökfunktionalitet för seende men som visas/läses upp i skärmläsare.
  • Det är svårt att urskilja Hämta-knapparna då bakgrund och knapp i stort sett har samma färg.
  • Fokus hamnar överst på sidan efter sökning, vilket gör att man behöver leta sig ned på sidan igen för att hitta sökresultatet alternativt meddelande om det inte finns något sökresultat.
  • Det framgår inte vilket format som ska användas vid inmatning av ID-nummer för utbildning respektive utbildningstillfälle.
  • Sök arbetsmarknadsutbildning publicerades 2012 och innehåller brister utifrån dagens gällande krav på tillgänglighet. Sök arbetsmarknadsutbildning kommer att ersättas preliminärt under 2021.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Startsida, sökresultat: Valda sökkriterier syns idag endast som en grå text. Det behöver synas tydligare vilka kriterier sökresultatet utgör från. Både den synliga texten och för skärmläsare är otydlig vad texten innebär. Sökkriteriet text är en H2a i koden, det borde den inte vara.
  • Startsida: Resultatlista och länkarna “Mer om rusta och matcha” och “Till mina sidor” är ej tabbningsbara i Safari.
  • Startsida: Resultatlista leverantörer. Rubriklänk i leverantörskorten får felaktig markering vid tabbning i chrome och edge.
  • Leverantör detaljvy: Så sätts betyget - utfällbar knapp: Skärmläsaren läser inte upp innehållet på ett logiskt sätt. Läser även upp linjen i skiljelinjen som “horisontell linje” - vilket är onödigt.
  • Leverantör detaljvy: Kontaktlänkar för leverantör - Epostlänk heter “Epost” medan telefonlänk heter “0211234567” - vilket är inkonsekvent, ifall telefonnummer syns borde epost synas också.
  • Startsida och leverantör detaljvy: Extern länk för karta - Länknamn är för långt och krångligt.
  • Leverantör detaljvy: Extern länk till leverantörs hemsida - Länknamn borde förklara var länken leder, inte webbsidans adress.
  • Startsida: I sökfunktionen under ”Sök på leverantörens unika KA-nummer” saknar sök-knappen text och har endast symbol. Den är tabbningsbar men har ingen <aria-label>. Den heter endast “knapp” för skärmläsare, vilket inte är tillräckligt tydligt.
  • Startsida: Filterknapp betyg - saknar fieldset och label i dropdown för checkboxar.
  • Startsida: Sökradiens filterknapp ser ut att nollställas när man valt en sökradie, klickat sig in på en leverantör och sedan tillbaka till söksidan via webläsarens tillbakaknapp. När man klickar på sökradieknappen har den dock kvar samma radie man valt innan och knappen får läge “valt filter.”

Alla brister planeras vara åtgärdade i december 2025.

Vi är medvetna om följande brister:

  • Användaren kan inte mata in data i olika format, datum måste skrivas 2020-09-21 annars får man ett felmeddelande.
  • Det finns knappar utan synlig text i mobilläge och som saknar ett namn som hjälpmedel kommer åt.
  • Felmeddelande kommuniceras till användare med skärmläsare utan att felmeddelandet får fokus. Osäkert om detta stämmer i samtalsvyn.
  • Alla fel i formuläret är inte presenterade. Användare får inte alla fel presenterade i bokningsformuläret. Det krävs två-stegsvalidering i vissa fall. Samtliga fel åtgärdas andra kvartalet 2023.

Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.

Rapportera brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetssökande

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Lämna synpunkter på digital tillgänglighet

Den här sidan uppdaterades 11 juni 2025.