- Start
- / Om webbplatsen
- / Tillgänglighet
- / Tillgänglighetsredogörelse
- / Brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare
Brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare
Här redogör vi vilka brister det finns i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare på arbetsformedlingen.se.
Anmäl varsel
Vi är medvetna om följande brist:
Personförteckningens tabell kan visa felmeddelanden för tomma inmatningsfält innan användaren interagerat med dem. Vi arbetar med att se till att alla felmeddelanden är så hjälpsamma som möjligt.
Vår ambition är att ha åtgärdat bristen senast den 15 januari 2026.
Annonsera – Hantera annonser och skapa annons
Vi är medvetna om följande brister:
- Titeln på sidorna stämmer inte alltid överens med den sida man faktiskt befinner sig på. Detta gäller sidorna Skapa annons och Hantera medgivanden.
- Rubrikstrukturen är inte alltid logisk. Detta beror främst på förhandsgranskningen, där innehåll döljs innan det läggs till.
- När man tabbar sig igenom Hantera annons fastnar man på den utfällbara knappen ”fler val” och tvingas göra ett val för att gå vidare.
- En länk är svår att se då den kräver färgseende för att urskilja och saknar korrekt länktext. Det finns även två länkar för externa sidor som behöver justeras.
- Tre väljare i Skapa annons fungerar inte med skärmläsare och dropdown-listorna går inte att navigera med piltangenter. Detta gäller val av yrke, språk och kompetens. Problemet beror på att det saknas en fungerande komponent att byta till.
- I förhandsgranskningen finns knappar som inte är klickbara. Dessutom går en del av formuläret inte att spara om användaren skrivit in fel format eler missat något, och felmeddelandet läses inte upp av skärmläsare.
- Tjänsten är dåligt anpassad till mobil där några element i skapa annons kräver scrollning i sidled, en informationsknapp försvinner, samt copy och paddings beter sig inkonsekvent.
- På godkännande-sidan efter att en annons skickats in finns tre dekorativa bilder med onödiga alt-texter som bör döljas. Vissa ikoner i knappar och länkar är inte heller dolda för skärmläsare.
- I Skapa annons finns etiketter som inte är kopplade till respektive inputfält. Detaljbeskrivningarna på etiketterna läses inte heller upp. Vissa etiketter kan förtydligas, och några etiketter läser upp felaktig information i skärmläsare.
- Inputfält saknar korrekt type.
- Obligatoriska fält saknar attributet "required". Majoriteten obligatoriska fält har även attributet aria-invalid=”true” innan användaren fyllt i något.
- Skärmläsare meddelar inte direktvalideringar, vilket gör att användaren endast upptäcker fel i den samlade felmeddelandelistan vid inskick. Direktvalidering saknas också för anställningsform i Skapa annons. Befintliga valideringar kan även förtydligas.
- Felmeddelandelistan visas innan formuläret skickas in när man tabbar över vissa fält i Skapa annons.
- Kryssrutorna för körkort har dubbla namn och dessa fieldset har även både en label och legend.
- Ett fieldset i Hantera annons har en legend, men den läses inte upp. Ett annat fieldset i Skapa annons saknar legend. Grupper används också på ett ologiskt sätt i tjänsten.
- Positivt resultat läses ej upp för skärmläsare i Hantera medgivanden.
- En knapp visas som en länk, de utfällbara knapparna för kalendervyn visas inte som utfällbara, och en annan knapp visas som en växlingsknapp trots att den inte är det.
Samtliga problem planeras att vara åtgärdade till sommaren 2026.
Anställa från utbildning
Vi är medvetna om följande brister:
- Länklistan som en skärmläsare skapar kan innehålla länkar som inte är meningsfulla eftersom det finns länkar i tjänsten som inte är semantiskt korrekt uppmärkta. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Det saknas en inledande text i formuläret som informerar om vilket sätt som används för att markera obligatoriska eller frivilliga fält. Tex: "Alla obligatoriska fält är uppmärkta med (obligatoriskt)." Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Om kontaktformuläret saknar eller innehåller fel information i flera fält saknas det ett samlat felmeddelande. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Om kontaktformuläret saknar eller innehåller fel information visas felmeddelanden under respektive fält, men de får inte fokus, vilket gör att det kan missas av en skärmläsare. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Tjänsten saknar till viss del den HTML-struktur som är nödvändig för att hjälpmedel som scannar av sidan ska bli hundraprocentiga. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Delar av tjänsten använder sig inte av landmarks. Landmarks används av en skärmläsare och gör det lättare för användaren att orientera sig. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Det finns ingen information om vilket format inmatad text ska vara i. Om det blir fel visas ett felmeddelande med information om rätt format. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
Ansökan om bidrag till litteratur och tolk för personer med syn- eller hörselnedsättning
Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.
Ansökan om nystartsjobb
Tjänsten har inga kända brister i digital tillgänglighet.
Bokade webbmöten
Vi är medvetna om följande brister:
- Aria-attribut används inte i den utsträcknings som behövs för att förmedla struktur, relationer och betydelse.
- Inte alla element går att nås från tangentbordet.
- Felmeddelande får inte fokus vid valideringsfel.
- Det framgår inte tydligt vilka fält som är obligatoriska och det finns inte en text inledningsvis i formuläret (kalendern) som informerar om vilket sätt som används för att marker obligatoriska fält.
- Alla innehållsbärande bilder och ikoner har inte ett textalternativ som beskriver motsvarande innehåll som bilden.
- Läsordningen blir inte alltid korrekt för användare med hjälpmedel. Innehållet presenteras inte alltid i den ordningen det har i koden.
Direktöverförda annonser
Vi är medvetna om följande brister:
Generella problem
- Användare meddelas inte när systemet laddas eller är upptaget, varken visuellt eller med skärmläsare.
- Ytan där man kan sortera och filtrera anpassar sig inte till små skärmar.
- När val görs i sortering och filtrering flyttas fokus till toppen av sidan i stället för att stanna kvar på den komponent man senast använde.
- Etiketterna är inte kopplade till det formulärfält de tillhör vilket minskar klickytan.
- Etiketterna till vissa formulärfält är otydligt formulerade.
- Vissa knappar har inte tillräckligt stor kontrast mellan normalt läge och man för muspekaren över dem.
- På kryssrutor och knappar är det svårt att se vad som har fokus.
- De länkade rubrikerna i annonslistan får ingen fokusmarkering.
- Etiketterna för Publicerad, Avpublicerad och Fel i annonslistan har för låg kontrast mot bakgrunden.
- Det är svårt att förstå betydelsen av länken "Vad är fel?" som ligger i annonslistan då något är fel i en annons. Rutan som öppnas när man klickar på länken går inte att stänga.
- Länken ”HR Open standards” öppnas i ny flik utan att användaren får information om det.
- Att skicka mejl från sidan via en knapp i stället för en länk skiljer sig från hur det ser ut på andra delar av Arbetsförmedlingens webbplats.
Problem vid användning av skärmläsare
- Skärmläsare kan ha svårt att läsa sidorna eftersom de saknar viss kod för att beskriva struktur och indelning vilket kan leda till att man förlorar sammanhanget.
- Rubriker ligger inte alltid i en naturlig ordning.
- Formulärfält och funktioner saknar beskrivning av innehållet.
- Etiketterna till vissa formulärfält kan stämma dåligt överens med det namn som en skärmläsare läser upp.
- Knappen på sidan är kodad som en länk.
- Användare meddelas inte om att resultatet är uppdaterat efter att man har filtrerat.
Bristerna ovan kommer inte att åtgärdas, i stället pågår ett arbete för att ersätta tjänsten med en ny i mars 2026.
Hantera organisationen
Vi är medvetna om följande brister:
- Det går inte att lägga till logotyp för företag och arbetsplatser via tangentbordsnavigation. På grund av teamets prioriteringar och beroenden är det här ett svårare problem att åtgärda, och vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Navigationen på sidorna använder sig inte av <nav>-element, utan är uppmärkta med role="navigation". I och med detta så uppfylls tillgänglighetskraven delvis, men då det egentligen inte finns något hinder för att använda <nav>-element här så är det alternativet att föredra. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Det finns rubrik på sidan som märks upp med role="heading" istället för att använda rätt element för rubriker. På grund av teamets prioriteringar och beroenden är det här ett svårare problem att åtgärda, och vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Sökfältet när man söker efter användare är inte uppmärkt med rollen "search" för att markera att det är ett sökfält. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- I listan på arbetsplatser bör det användas semantiska rubriker för arbetsplatser i listan. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- På Hantera organisationen och undersidor hamnar man både på rubriker och brödtext när man använder tabb-funktionen för att navigera. Detta bör inte gå att göra på dessa element eftersom de inte är interaktiva element, och därför uppfyller sidorna inte kravet på att inte ha någon tangentbordsfälla, samt så blir tabbordningen fel. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Fokus blir fel när man använder länkar i felhanteringsmeddelandena för formulären på Användarkonto och Arbetsplatser. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Listelement används inte på alla listor på sidan. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- På undersidan Arbetsplatser i ett formulär används fel typ av inmatningsfält. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Ett obligatoriskt inmatningsfält för arbetsplatser är inte uppmärkt som obligatoriskt. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- När man sparat ändringar på arbetsplats så läses inte responsen om ändringen upp i skärmläsare. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- När man navigerar runt på dynamiskt laddade sidor så läses inte rubriken för sidorna upp. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
- Meddelanden om upptaget system läses inte upp när dynamiskt innehåll laddas. Vår målsättning är att ha åtgärdat denna brist 2026-02-01.
Intresseanmälan
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Mina sidor arbetsgivare
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Rekryteringsguiden widget
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Rekryteringsguiden skapa widget
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Riktade utskick via e-post
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Räkna ut ersättning för introduktionsjobb
Vi är medvetna om följande brister:
- Viss information finns i klickbara ikoner som saknar en beskrivning av vilken information de innehåller.
- Etiketten för fältet månadslön hamnar långt från fältet i mobilläge.
- Det finns text som endast kan läsas av användare med skärmläsare. Vi vill att tjänsten fungerar likadant för alla användare.
Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 30 september 2025.
Räkna ut ersättning för nystartsjobb
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Sök kandidater
Vi är medvetna om följande brister:
- Flera länkar på kandidatsidor och på sidorna \Sparade kandidater\" och \"Mina sökningar\" framhävs med endast blå färg. \nVisuellt fokus på knappar för kontaktstatus också på sidan för sparade kandidater framhävs endast med en färgändring istället för en fokusram.
- Det finns dekorativa illustrationer som inte döljs för skärmläsare.
- Tabbordningen i sökkriterier menyn är något ologiskt eftersom användaren måste navigera i alla flikar innan man kommer till en specifik flik.
- Startsidan följer inte kodstandard vilket kan göra det svårare för användare att använda tjänsten med hjälpmedel.
- Det krävs en potentiellt större ombyggnad av applikationen för att kunna lösa några enstaka problem för användare av skärmläsare. Ombyggnaden ska ske vid ett senare tillfälle.
- Samtliga brister kommer att åtgärdas senast 30 mars 2023.
Videomöte
Vi är medvetna om följande brister:
- Användaren kan inte mata in data i olika format, datum måste skrivas 2020-09-21 annars får man ett felmeddelande.
- Videomöte följer till viss del de digitala riktlinjer kring navigering.
- Funktioner i Videomöte identifieras till viss del på samma sätt som på andra ställen där de förekommer på webbplatsen. Samma termer används till viss del på till exempel knappar som gör samma sak.
Rapportera brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Lämna synpunkter på digital tillgänglighet
Den här sidan uppdaterades 11 december 2025.