- Start
- / Om webbplatsen
- / Tillgänglighet
- / Tillgänglighetsredogörelse
- / Brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare
Brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare
Här redogör vi vilka brister det finns i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare på arbetsformedlingen.se.
Anmäl varsel
Vi är medvetna om följande brister:
- Personförteckningens tabell kan visa felmeddelanden för tomma inmatningsfält innan användaren börjat skriva. Vi arbetar med att se till att alla felmeddelanden är så hjälpsamma som möjligt. Vi planerar att åtgärda detta före 2023-08-31.
Annonsera – Hantera annonser och skapa annons
Vi är medvetna om följande brister:
- Tabbordningen är inte alltid logisk och vissa komponenter fungerar inte enligt förväntan när man interagerar med hjälp av tangentbordet.
- Det framgår inte alltid vilka fält som är obligatoriska i formuläret.
- Etiketterna till vissa formulärfält är otydligt formulerade.
- Etiketterna är inte alltid kopplade till det formulärfält de tillhör vilket minskar klickytan.
- I vissa textfält visas ett felmeddelande när man börjar skriva eller när ett fält lämnas tomt.
- I vissa textfält visas ett samlat felmeddelande högre upp på sidan när fältet lämnas tomt.
- När man lägger till språk eller kompetens i ”Skapa annons” blir innehållet för brett för små skärmar.
- På de ställen man kan fylla i datum går det inte att använda valfritt format.
- Om man ökar mellanrummen i texten syns inte all text i datumkomponenten.
- På vissa ställen är det svårt att se vilken av komponenterna i formuläret som har fokus.
- Vissa knappar har inte tillräckligt stor kontrast mellan normalt läge och när man för muspekaren över dem.
- När man sparar en annons försvinner den positiva bekräftelsen automatiskt efter en viss tid.
- Logotypen i förhandsgranskningen är länkad så att man kan byta bild men det framgår inte för skärmläsare eller visuellt.
- Kartan som ibland visas i förhandsgranskningen har för låg kontrast mot bakgrunden.
- Förhandsgranskningen av en skapad annons döljs på små skärmar och vid förstoring.
- Vissa knappar på sidan ”Hantera annonser” döljs vid förstoring.
* Sökknappen på sidan ”Hantera annonser” försvinner på små skärmar. - Vissa knappar på ”Hantera annonser” har för låg kontrast mellan text och bakgrund.
- Knappen ”Samarbete” på ”Hantera annonser” saknar text och förmedlar status endast genom färg.
- Länken ”Tyck till” öppnas i ny flik utan att användaren får information om det.
Problem vid användning av skärmläsare. - I vissa fall meddelas inte användare när systemet laddas eller är upptaget.
- Skärmläsare kan ha svårt att läsa sidorna eftersom de saknar viss kod för att beskriva struktur och indelning vilket kan leda till att man förlorar sammanhanget.
- Rubriker ligger inte alltid i en naturlig ordning.
- Tomma rubrikfält visas i förhandsgranskningen av en annons.
- Visst innehåll läses upp två gånger så att det blir en upprepning.
- Visst innehåll som inte är synligt läses ändå upp.
- En skärmläsare kan inte läsa innehållet i informationen som finns vid formulären.
- Etiketterna till vissa formulärfält kan stämma dåligt överens med det namn som en skärmläsare läser upp.
- När ett textfält i formuläret innehåller fel meddelas det inte alltid.
- Det kan förekomma fall där val som görs i en kryssruta inte bekräftas.
- När man lägger till ”Språk” och ”Kompetens” när en annons skapas visas tabeller som saknar beskrivning av innehållet.
- Kartan i förhandsgranskningen av en annons saknar ett textalternativ som beskriver innehållet och i anknytning till kartan finns en iFrame utan namn.
- Bilden ”Så skapar du annonser…” på sidan ”Hantera annonser” är felaktigt kodad som en knapp.
Brister kommer att åtgärdas löpande tredje och fjärde kvartalet 2022, i samband med att tjänsten byggs om.
Anställa från utbildning
Vi är medvetna om följande brister:
- Länklistan som en skärmläsare skapar kan innehålla länkar som inte är meningsfulla eftersom det finns länkar i tjänsten som inte är semantiskt korrekt uppmärkta. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Det saknas en inledande text i formuläret som informerar om vilket sätt som används för att markera obligatoriska eller frivilliga fält. Tex: "Alla obligatoriska fält är uppmärkta med (obligatoriskt)." Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Om kontaktformuläret saknar eller innehåller fel information i flera fält saknas det ett samlat felmeddelande. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Om kontaktformuläret saknar eller innehåller fel information visas felmeddelanden under respektive fält, men de får inte fokus, vilket gör att det kan missas av en skärmläsare. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Tjänsten saknar till viss del den HTML-struktur som är nödvändig för att hjälpmedel som scannar av sidan ska bli hundraprocentiga. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Delar av tjänsten använder sig inte av landmarks. Landmarks används av en skärmläsare och gör det lättare för användaren att orientera sig. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
- Det finns ingen information om vilket format inmatad text ska vara i. Om det blir fel visas ett felmeddelande med information om rätt format. Ett arbete kommer påbörjas för att se över detta.
Bokade webbmöten
Vi är medvetna om följande brister:
- Aria-attribut används inte i den utsträcknings som behövs för att förmedla struktur, relationer och betydelse. Ett övergripande tillgänglighetsarbete är igång och samtliga krav i denna lista förväntas uppfyllas successivt under hösten 2020.
- Inte alla element går att nås från tangentbordet.
- Felmeddelande får inte fokus vid valideringsfel.
- Det framgår inte tydligt vilka fält som är obligatoriska och det finns inte en text inledningsvis i formuläret (kalendern) som informerar om vilket sätt som används för att marker obligatoriska fält.
- Alla innehållsbärande bilder och ikoner har inte ett textalternativ som beskriver motsvarande innehåll som bilden.
- Läsordningen blir inte alltid korrekt för användare med hjälpmedel. Innehållet presenteras inte alltid i den ordningen det har i koden.
Direktöverförda annonser
Vi är medvetna om följande brister:
Generella problem
- Användare meddelas inte när systemet laddas eller är upptaget, varken visuellt eller med skärmläsare.
- Ytan där man kan sortera och filtrera anpassar sig inte till små skärmar.
- När val görs i sortering och filtrering flyttas fokus till toppen av sidan i stället för att stanna kvar på den komponent man senast använde.
- Etiketterna är inte kopplade till det formulärfält de tillhör vilket minskar klickytan.
- Etiketterna till vissa formulärfält är otydligt formulerade.
- Vissa knappar har inte tillräckligt stor kontrast mellan normalt läge och man för muspekaren över dem.
- På kryssrutor och knappar är det svårt att se vad som har fokus.
- De länkade rubrikerna i annonslistan får ingen fokusmarkering.
- Etiketterna för Publicerad, Avpublicerad och Fel i annonslistan har för låg kontrast mot bakgrunden.
- Det är svårt att förstå betydelsen av länken "Vad är fel?" som ligger i annonslistan då något är fel i en annons. Rutan som öppnas när man klickar på länken går inte att stänga.
- Länken ”HR Open standards” öppnas i ny flik utan att användaren får information om det.
- Att skicka mejl från sidan via en knapp i stället för en länk skiljer sig från hur det ser ut på andra delar av Arbetsförmedlingens webbplats.
Problem vid användning av skärmläsare
- Skärmläsare kan ha svårt att läsa sidorna eftersom de saknar viss kod för att beskriva struktur och indelning vilket kan leda till att man förlorar sammanhanget.
- Rubriker ligger inte alltid i en naturlig ordning.
- Formulärfält och funktioner saknar beskrivning av innehållet.
- Etiketterna till vissa formulärfält kan stämma dåligt överens med det namn som en skärmläsare läser upp.
- Knappen på sidan är kodad som en länk.
- Användare meddelas inte om att resultatet är uppdaterat efter att man har filtrerat.
Bristerna ovan kommer inte att åtgärdas, i stället pågår ett arbete för att ersätta tjänsten med en ny.
Ansökan om nystartsjobb
Vi är medvetna om följande brister:
- Felmeddelanden tillhörande vissa inmatningsfält är inte tillräckligt specifika eller informativa. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-04-30.
- Etiketter tillhörande inmatningsfält för den arbetssökandes kontaktuppgifter är inte tillräckligt tydliga med att det gäller den arbetssökande när de läses upp av skärmläsare. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-04-30.
- Knappen på sida fyra för att gå vidare till sida fem med villkor har en etikett som får det att framstå som att man redan på steg fyra ska godkänna villkoren. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-04-30.
Företagsuppgifter/Kontohantering
Vi är medvetna om följande brister:
- Funktionen för att lägga till logotyp för företag och arbetsplatser har inaktiva knappar, samt det går ej att lägga till logotyp med tangentbordsnavigation. P.g.a. teamets prioriteringar och beroenden är det här ett svårare problem att åtgärda, och vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Navigationen på sidorna använder sig inte av <nav>-element, utan är uppmärkta med role="navigation". I och med detta så uppfylls tillgänglighetskraven delvis, men i och med att det egentligen inte finns något hinder för att använda <nav>-element här så är det alternativet att föredra. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Det finns rubrik på sidan som märks upp med role="heading" istället för att använda rätt element för rubriker. P.g.a. teamets prioriteringar och beroenden är det här ett svårare problem att åtgärda, och vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Sökfältet när man söker efter användare är inte uppmärkt med rollen "search" för att markera att det är ett sökfält. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- I listan på arbetsplatser bör det användas semantiska rubriker för arbetsplatser i listan. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- På Företagsuppgifter och undersidor hamnar man både på rubriker och brödtext när man använder tabb-funktionen för att navigera. Detta bör inte gå att göra på dessa element eftersom de inte är interaktiva element, och därför uppfyller sidorna inte kravet på att inte ha någon tangentbordsfälla, samt så blir tabbordningen fel. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Fokus blir fel när man använder länkar i felhanteringsmeddelandena för formulären på Användarkonto och Arbetsplatser. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Pagineringsfunktionen när man listar användare fungerar inte. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Det finns bilder som inte markeras upp korrekt med alt-tagg. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Listelement används inte på alla listor på sidan. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- På undersidan Arbetsplatser i ett formulär används fel typ av inmatningsfält. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Ett obligatoriskt inmatningsfält för arbetsplatser är inte uppmärkt som obligatoriskt. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- När man sparat ändringar på arbetsplats så läses inte responsen om ändringen upp i skärmläsare. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- När man navigerar runt på dynamiskt laddade sidor så läses inte rubriken för sidorna upp. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- Meddelanden om upptaget system läses inte upp när dynamiskt innehåll laddas. Vår målsättning är att åtgärda detta problem tills 2025-02-01.
- I navigationen finns ett fall av dolt innehåll som läses upp i skärmläsare fastän det inte bör läsas upp. Vår målsättning äratt åtgärda detta problem tills 2024-10-01.
Mina sidor arbetsgivare
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Rekryteringsguiden widget
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Rekryteringsguiden skapa widget
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Riktade utskick via e-post
Vi är medvetna om följande brister:
- Det finns bilder där textalternativet behöver ses över för att beskriva bilderna på ett bättre sätt. Det kan finnas dekorativa bilder som inte är dolda för skärmläsare. Vi arbetar med att gå igenom samtliga bilder i tjänsten.
- Betoningar eller annan specifik text behöver ses över och i vissa fall markeras för att underlätta för skärmläsare. Arbete med att se över detta pågår.
- Det är inte alltid tydligt var man hamnar när man klickar på en länk. Vi arbetar med att gå igenom samtliga länkar i tjänsten.
- Alla bilder med länkar är inte uppmärkta i länktexten. Vi arbetar med att gå igenom samtliga bilder i tjänsten.
Räkna ut ersättning
Vi är medvetna om följande brister:
- I versionen av tjänsten för introduktionsjobb, extratjänst och yrkesintroduktion är vissa rubriker inte särskilt beskrivande utan kontext. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I versionen av tjänsten för introduktionsjobb, extratjänst och yrkesintroduktion används tooltip-ikoner som knappar utan text, där deras aria-label är dåligt formulerade. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I versionen av tjänsten för introduktionsjobb, extratjänst och yrkesintroduktion hamnar etiketten Månadslön långt från inmatningsfältet i mobilvy eftersom slidern hamnar mellan fältet och etiketten. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I versionen av tjänsten för introduktionsjobb, extratjänst och yrkesintroduktion ligger frågornas etiketter generellt inte i en naturligt visuell anslutning till respektive svarsalternativ eller fält. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I versionen av tjänsten för introduktionsjobb, extratjänst och yrkesintroduktion används termer som ”personen” vilket inte är vanligt för resterande delar av myndigheten. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I versionen av tjänsten för nystartsjobb används br-taggar i resultatdelens kod, vilket orsakar onaturliga avbrott i uppläsningen för skärmläsare. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I versionen av tjänsten för nystartsjobb vid användning av skärmläsare när användaren använder piltangenterna för att öka och sänka månadslönen via slider-komponenten, läses upp underliga siffror och bokstäver i stället för den aktuella lönen. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
- I samtliga versioner av tjänsten är några av frågornas etiketter programmerade som rubriker. Detta borde vara mer enhetligt. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
* I samtliga versioner av tjänsten finns två rubriker som endast kan läsas med skärmläsare. Detta är ett hjälpmedel för användare med skärmläsare och är inte en dålig sak i sig, men tjänsten vore bättre om den fungerade likadant för alla. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31. - I samtliga versioner av tjänsten saknas fokusindikator till knappsatserna under flervalsfrågorna. Vi planerar att åtgärda detta innan 2023-08-31.
Skapa inloggning
Tjänsten har inga kända brister i tillgänglighet.
Sök kandidater
Vi är medvetna om följande brister:
- Flera länkar på kandidatsidor och på sidorna \Sparade kandidater\" och \"Mina sökningar\" framhävs med endast blå färg. \nVisuellt fokus på knappar för kontaktstatus också på sidan för sparade kandidater framhävs endast med en färgändring istället för en fokusram.
- Det finns dekorativa illustrationer som inte döljs för skärmläsare.
- Tabbordningen i sökkriterier menyn är något ologiskt eftersom användaren måste navigera i alla flikar innan man kommer till en specifik flik.
- Startsidan följer inte kodstandard vilket kan göra det svårare för användare att använda tjänsten med hjälpmedel.
- Det krävs en potentiellt större ombyggnad av applikationen för att kunna lösa några enstaka problem för användare av skärmläsare. Ombyggnaden ska ske vid ett senare tillfälle.
- Samtliga brister kommer att åtgärdas senast 30 mars 2023.
Videomöte
Vi är medvetna om följande brister:
- Användaren kan inte mata in data i olika format, datum måste skrivas 2020-09-21 annars får man ett felmeddelande.
- Videomöte följer till viss del de digitala riktlinjer kring navigering.
- Funktioner i Videomöte identifieras till viss del på samma sätt som på andra ställen där de förekommer på webbplatsen. Samma termer används till viss del på till exempel knappar som gör samma sak.
Rapportera brister i tillgänglighet i digitala tjänster för arbetsgivare
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Lämna synpunkter på digital tillgänglighet
Den här sidan uppdaterades 28 oktober 2024.