Pressmeddelande, 06 maj 2021

Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar in till ytterligare 7 servicekontor

I maj tar ytterligare sju av Statens servicecenters servicekontor i Borås, Halmstad, Helsingborg, Karlstad, Linköping, Skövde och Varberg över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg. Därmed erbjuder 99 servicekontor denna service.

Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden som allmän information och guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att hämta och fylla i blanketter.

I maj tar Statens servicecenter över delar av Arbetsförmedlingens kundtorgstjänster på följande orter:

10 maj: Linköping och Varberg. 17 maj: Borås, Halmstad, Helsingborg, Karlstad och Skövde.

– När fler myndighetstjänster samlas under ett tak blir det lättare för många av våra besökare. Vi ser fram emot att välkomna arbetssökande och arbetsgivare för att bland annat vägleda dem i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger Statens servicecenters generaldirektör Åsa Lindh.

– Samarbetet med Statens servicecenter är en viktig del av den service vi erbjuder på ännu fler orter och som vi fortsätter att utveckla under 2021. Det är mycket positivt och är ett viktigt komplement till våra andra servicevägar som digitala tjänster, distansservice och samarbetet med kommuner och andra aktörer, säger Arbetsförmedlingens överdirektör Lars Lööw.

Sedan tidigare har kundtorgstjänster införts på följande orter: Alingsås, Arvidsjaur, Arvika, Avesta, Bollnäs, Borlänge, Enköping, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Fagersta, Falun, Gislaved, Gällivare, Hagfors, Haparanda, Hudiksvall, Härnösand, Hässleholm, Jokkmokk, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Kiruna, Klippan, Kramfors, Kristianstad, Kristinehamn, Kungsbacka, Kungälv, Köping,  Landskrona, Lidköping, Lindesberg, Ljungby, Ljusdal, Ludvika, Luleå, Lund, Lycksele, Malung, Mariestad, Mora, Motala, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Nässjö, Oskarshamn, Piteå, Sala, Sandviken, Simrishamn, Skellefteå, Sollefteå, Sorsele, Storuman,  Strängnäs, Strömsund, Strömstad, Söderhamn, Sundsvall, Sveg, Torsby, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Vansbro, Vetlanda, Vilhelmina, Vimmerby, Visby, Vänersborg, Värnamo, Västerås, Västervik, Växjö, Åmål, Åsele, Älmhult, Ängelholm, Örebro, Örebro; Vivalla, Örnsköldsvik, Östersund och Överkalix.

Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över delar av den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.

Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Servicekontoren hade drygt 2,4 miljoner besökare 2020.



 

Kontakt

Mer information och kontakt

Johan Eriksson, presskommunikatör på Statens servicecenter, 072-205 94 28

Arbetsförmedlingens presstjänst, 010-486 10 00