Pressmeddelande, 15 februari 2021
Lättare att söka jobb genom tekniskt samarbete
Nu kan det snart vara slut på det tidsödande växlandet mellan olika jobbannonsplattformar för den som söker jobb. Genom ett samarbete mellan Sveriges största annons- och matchningsaktörer kommer arbetssökande att kunna få en heltäckande bild av utlysta jobb, oavsett plattform. Den tekniska lösningen testas inledningsvis i Platsbanken.
Ekosystem för annonser startade 2020 och handlar om att landets största annons- och matchningsaktörer öppnar upp och delar med sig av jobbannonsdata i ett gemensamt digitalt ekosystem. Syftet är att skapa en hållbar modell för aktörerna att dela och den sökande att hitta jobbannonser och effektivisera den digitala matchningen.
Arbetsförmedlingens jobtech-satsning på samverkan runt öppna data samlar aktörerna och står för de tekniska lösningar som krävs för gemensam hantering av annonsdata. Redan från start deltar aktörerna Blocket, CareerBuilder, Jobbdirekt, Monster, NetJobs, Offentliga Jobb, OnePartnerGroup och Studentjob. Det innebär att cirka 80 procent av marknadens jobbannonser kommer att vara samlade, tillgängliga och publicerbara i pilotversionen på Platsbanken.
- Vi på Monster ser fram emot detta samarbete som kommer att göra det så mycket enklare för arbetssökande att hitta ett nytt och spännande jobb. Det här ligger helt i linje med Monsters mål som är att skapa rätt matchning mellan kandidater och arbetsgivare, säger Per Wadell, country manager på Monster.
För aktörerna som ansluter är det möjligt att öka trafiken till den egna annonsplattformen. Samarbetet innebär för Platsbanken en ökning av antalet annonser på trettio procent. De annonserna hittar besökaren genom att filtrera innehållet på externa webbplatser.
- Det är viktigt för oss att hitta ett hållbart samarbete som respekterar privata aktörers affärsmodeller. Målsättningen är ju att kunna jobba med 100 procent av alla annonser, och därför är vår förhoppning att ytterligare aktörer ska ansluta till samarbetet. Både för att kunna producera bättre statistik men också för att ge arbetssökanden möjlighet att hitta fler jobb, säger Maria Dalhage som är projektledare för ”Ekosystem för annonser”.