94 leverantörsavtal hävs på grund av dåliga resultat

Publicerad: 2025-06-03

Leverantörsavtalet för Rusta och matcha uppdaterades i mars med skärpta kvalitetskrav och en förstärkt resultatöversyn. Den första resultatöversynen är nu genomförd och 94 leverantörsavtal kommer att hävas på grund av att de inte har presterat tillräckligt bra.

Skärpta kvalitetskrav på Rusta och matcha

Den 27 mars 2025 uppdaterades avtalet för Rusta och matcha med skärpta kvalitetskrav och en förstärkt resultatöversyn. Förändringen möjliggör en mer systematisk uppföljning av leverantörernas prestationer och kan leda till hävning av avtal där kraven inte uppfyllts. Syftet är att stärka insatsen för arbetssökande och säkerställa att fler får rätt stöd för att snabbt komma ut i arbete eller studier.

Den senaste resultatöversynen baseras på två mättillfällen i mars och i maj och berör 94 leverantörsavtal fördelade över hela landet med sammanlagt cirka 2 100 deltagare.

Underkända avtal stoppas den 3 juni

Samtliga leverantörsavtal som inte nått upp till kvalitetsvillkoren för resultat kommer att stoppas den 3 juni och formellt hävas den 25 juni. Detta för att deltagarna ska ha möjlighet att byta till en ny leverantör. Samma datum, den 3 juni, införs ett placeringsstopp av nya deltagare hos de leverantörer vars avtal ska hävas. Placeringsstoppet medför också att leverantören inte längre är valbar på hemsidan och i mina sidor för arbetssökande. De leverantörer som inte nådde upp till minimikraven kommer att få ett meddelande från Arbetsförmedlingen om beslut om hävning.

Brev från Arbetsförmedlingen till berörda deltagare

Samma dag som beslutet om placeringsstopp tas skickas det ut ett brev till berörda deltagare via Kivra alternativt via fysisk post. I brevet framgår det att avtalet med deltagarens nuvarande leverantör kommer att hävas och att hen kommer att bli kontaktad av Arbetsförmedlingen för byte av leverantör.

Minimikrav på kvalitet

I enlighet med kapitel 6.3 i förfrågningsunderlaget för Rusta och matcha ställer Arbetsförmedlingen krav på kvalitet i tjänsten som innefattar vissa krav på resultat. Dessa krav på resultat innebär att en leverantör under följande förutsättningar inte uppnått Arbetsförmedlingens minimikrav på kvalitet i tjänsten:

  • Leverantören har vid båda mättillfällena i resultatöversynen erhållit betyg 1 enligt Arbetsförmedlingens betygsskala.
  • Om en leverantör inte har tilldelats något betyg under mättillfället anses det motsvara betyg 1.
  • Leverantören har ett resultatmått som understiger 20 procent vid båda mättillfällena. Resultatmåttet beräknas med hänsyn till deltagarnas nivåindelning (A, B, C) enligt de fastställda kvalitets- och resultatkrav som ställs i tjänsten.

Det är viktigt att betona att det är specifika leveransområden där resultaten är underkända som omfattas av hävningen – inte hela leverantörens verksamhet.