Informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och komvux

Riksdag och regering har beslutat om en ömsesidig uppgiftsskyldighet för Arbetsförmedlingen och komvux. Det innebär att båda parter kan utbyta relevanta uppgifter om arbetssökande som studerar på eller är i behov av att studera på komvux. Syftet är att få fler arbetssökande i studier.

Nya förutsättningar för samverkan

Möjligheten att dela information underlättar det gemensamma arbetet med att få fler arbetssökande att påbörja och genomföra studier på komvux. Detta genom samverkan, stöd och uppföljning. Det bidrar till arbetsgivares kompetensförsörjning och till att fler arbetssökande kan nå egenförsörjning. Uppgiftsskyldigheten träder i kraft den 1 mars 2026.

Underlättar arbetet

För att få ett så säkert och effektivt informationsutbyte som möjligt utvecklar Arbetsförmedlingen digitala lösningar som erbjuds till kommunerna att koppla upp sig mot.

Eftersom kommuner erbjuder komvux utifrån olika förutsättningar kommer Arbetsförmedlingen också tillhandahålla andra digitala lösningar för att utbyta uppgifter under en övergångsperiod.

Viktigt med proaktiva it-leverantörer

Den automatiserade huvudlösningen baseras på API. Arbetsförmedlingen utvecklar digitala lösningar som erbjuds till kommunerna att använda. För att du som handläggare på kommunen ska få tillgång till informationen behöver din kommun säkerställa att er it-leverantör utvecklar lösningar för att koppla upp sig mot det nya gränssnittet. Det skapar goda förutsättningar för parterna att dra nytta av den nya uppgiftsskyldigheten på ett effektivt sätt.

Utveckling tillsammans med kommuner och nationella parter

Arbetsförmedlingen har fått utvecklingsmedel för att ta fram lösningar för det digitala informationsutbytet och genomför arbetet i samarbete med bland annat Sveriges kommuner och regioner, Skolverket, kommuner och it-leverantörer.

Film med Emil Johansson och Roy Melchert
Emil Johansson från Arbetsförmedlingen och Roy Melchert från SKR om de nya kraven på uppgiftsskyldighet.

Nya arbetssätt och ny information

Informationsutbytet innebär nya förutsättningar att stödja arbetssökande genom hela processen mot studier och i förlängningen arbete. Från bedömt behov och ansökan fram till dess att arbetssökande påbörjar och fullföljer studier. I den lokala samverkan mellan Arbetsförmedlingen och kommuner behöver vi utveckla och förbättra våra arbetssätt när vi får tillgång till mer information om individer som har behov av utbildning.

Arbetssökande i behov av komvux

De som kommer att omfattas av informationsutbytet är arbetssökande som av Arbetsförmedlingen har bedömts ha behov av studier på komvux för att lättare få arbete och därmed anvisas att söka reguljär utbildning. När dessa sedan påbörjar en utbildning på komvux kommer informationsutbytet att fortsätta tills utbildningen avslutats.

Utbildningarna som kommer att omfattas av informationsutbytet är utbildningar på komvux som består av:

  • utbildning på grundläggande nivå
  • utbildning på gymnasial nivå (inklusive yrkesutbildningar)
  • utbildning i svenska för invandrare (sfi)
  • anpassad utbildning på grundläggande nivå och
  • anpassad utbildning på gymnasial nivå.

De program på Arbetsförmedlingen som berörs av informationsutbytet är:

  • etableringsprogrammet
  • förberedande insatser
  • jobb- och utvecklingsgarantin och
  • jobbgarantin för ungdomar.

  • När Arbetsförmedlingen anvisar en arbetssökande som har bedömts ha behov av utbildning att söka studier så kommer information om detta, tillsammans med uppgifter från den arbetssökandes handlingsplan samt om den arbetssökande är inskriven i något arbetsmarknadspolitiskt program att göras tillgänglig för kommunerna. Kommunerna kan själva hämta informationen från Arbetsförmedlingen.
  • När arbetssökande söker en utbildning ska komvux informera Arbetsförmedlingen om ansökningsdatum, utbildningsform med mera.
  • När individen antas till en utbildning ska information om utbildningen, start och slutdatum för studier, kurskod, omfattning med mera skickas till Arbetsförmedlingen.
  • Genom denna information kan Arbetsförmedlingen följa upp den arbetssökande och fatta eventuella beslut inför utbildningsstart.
  • Kommunernas komvuxverksamhet kan hämta information om eventuella utbildningsbeslut.

  • Komvux meddelar eventuella förändringar i omfattning eller om det sker något avbrott i studier.
  • Arbetsförmedlingen omhändertar detta och fattar nytt beslut eller avbryter pågående programbeslut.
  • När arbetssökande har slutfört sina studier får Arbetsförmedlingen information om detta.

Tre olika lösningar för att utbyta information

För att möta kommunernas olika digitala förutsättningar erbjuder Arbetsförmedlingen tre olika lösningar för att underlätta informationsutbytet mellan myndigheten och kommuner. Den primära lösningen består av ett så kallat API. API är en teknisk lösning som gör det möjligt att information från Arbetsförmedlingen visas direkt i kommunernas handläggarstöd och vice versa.

För de kommuner som av olika anledningar inte har möjlighet att koppla upp sig mot API erbjuds ett webbgränssnitt där handläggare kan läsa information som Arbetsförmedlingen delar och även lämna information som efterfrågas.

Om behov finns att ställa frågor i fritext om sådant som inte delas via API, finns det möjlighet att använda sig av Säker digital kommunikation, SDK, en tjänst som Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, tillhandahåller. Genom SDK kan funktionsadresser skapas för att hantera information säkert mellan de myndigheter och kommuner som ansluter sig till tjänsten.

Informationen delas i första hand via automatiserade tekniska lösningar. Huvudlösningen är tänkt att fungera för både Arbetsförmedlingen och för alla kommuner som har digitala elevhanteringssystem. Lösningen bygger på att förutbestämda uppgifter från respektive part utbyts automatiskt.

För kommunerna och Arbetsförmedlingen innebär det att kommunernas digitala handläggningsstöd kommunicerar direkt med Arbetsförmedlingens digitala handläggningsstöd. Det innebär att information från Arbetsförmedlingen visas direkt i kommunernas handläggarstöd och vice versa.

Den information som utbyts via API är en så kallad strukturerad information vilket innebär att det redan är förutbestämt vilken information som delas.

Hur får kommunerna tillgång till lösningen?

Arbetsförmedlingen samarbetar med kommunernas it-leverantörer i framtagandet av API. Kommunerna ansvarar för att säkerställa att it-leverantörerna utvecklar handläggarstöden så att information från Arbetsförmedlingen hämtas och lämnas i kommunernas it-stöd. Varje kommun behöver därför ha en dialog med sin leverantör.

För de kommuner som av olika anledningar inte har möjlighet att koppla upp sig mot API erbjuds ett webbgränssnitt där handläggare kan läsa information som Arbetsförmedlingen delar och även lämna information som efterfrågas från Arbetsförmedlingen. Den information som kan läsas och registreras på kommunsidan är samma information som hanteras i API. Information som utbyts via kommunsidan är förutbestämd information, som kräver manuell hantering.

Så får du tillgång till webbgränssnittet

Varje kommun kommer att utse en kontaktperson som Arbetsförmedlingen ger åtkomst till webbsidan. Kontaktpersonen kommer i sin tur att kunna logga in med hjälp av Bank-id och därefter ge behörigheter till kollegor och medarbetare som ska arbeta i kommunsidan. Kontaktpersonen kommer även att kunna ta bort behörigheter. Det är varje kommuns ansvar att säkerställa att rätt personer har rätt behörigheter.
Mera information om detta kommer.

Om behov finns att ställa frågor i fritext om sådant som inte delas via API eller gränssnitt, finns det möjlighet att använda sig av Säker digital kommunikation, SDK, en tjänst som Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, tillhandahåller. SDK kan liknas med en funktionsbrevlåda som hanterar informationen säkert mellan offentliga sektorns olika aktörer. Den information som utbyts via SDK är en så kallad ostrukturerad information vilket innebär att man utbyter information i fritext.

Exempel på när det kan vara aktuellt att använda SDK

  • Om kommunen behöver kompletterande information om den studerande för att anpassa studiesituationen.
  • Om Arbetsförmedlingen behöver kompletterande information om orsak till avbrott av studier inför fortsatt planering med den arbetssökande.

Så får din kommun tillgång till SDK

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) tillhandahåller, och förvaltar infrastrukturen för SDK. Det innebär att det är till DIGG du som kommun ska vända dig för att få tillgång till tjänsten. Läs mer om hur man påbörjar anslutningen till SDK på DIGG:s hemsida.

Anslutning till SDK (DIGG.se)

Så används SDK i samverkan med Arbetsförmedlingen

SDK är ett säkert sätt att kommunicera mellan den offentliga sektorns olika aktörer och kan användas för olika behov. För att komma överens om hur SDK-brevlådor ska användas i er kommun behöver ni ha en dialog mellan er kommun och Arbetsförmedlingen lokalt. Hur ni lokalt beslutar att använda er SDK-funktion beskriver ni sedan i er lokala överenskommelse som ni har mellan er kommun och Arbetsförmedlingen lokalt.

Mejla oss om ni har frågor

Informationsutbyte komvux